تبیان، دستیار زندگی
كودكان كله‌شق را نباید بخشی از یك توطئه برای دشوار كردن زندگی دیگران دانست. آن‌ها فقط كاری‌را می‌كنند كه بچه‌های كله‌شق می‌كنند. آنها تنها بیشتر و سخت‌تر آزمایش می‌كنند، طولانی‌تر مقاومت می‌كنند و ناراحتی را بیشتر از آنكه بتوانیم تصور كنیم، نگه می‌دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرزهایی برای کودکان

مرزهایی برای کودکان

بچه‌های «سرسخت» یا «كله‌شق» كودكانی طبیعی هستند كه رفتاری افراطی دارند و دادن نظم و انضباط به آنها دشوار است.كودكان كله‌شق را نباید بخشی از یك توطئه برای دشوار كردن زندگی دیگران دانست. آنها بیش‌تر و سخت‌تر آزمایش، و طولانی‌تر مقاومت می‌كنند، بلندتر اعتراض و بیش‌تر مظلوم‌نمایی می‌نمایند و ناراحتی‌ها را بیش‌تر از چیزی كه بتوان تصور كرد نزد خویش نگه می‌دارند. آنها دیگران را به حركت درمی‌آورند و كودكانی نیرومند هستند كه موجب واكنش شدید در دیگران می‌شوند.آن‌ها فقط كاری‌را می‌كنند كه بچه‌های كله‌شق می‌كنند. 

بسیاری از كودكان كله‌شق تنها «خودشان هستند». مشكل واقعی هماهنگی نامناسب و بد میان خلق و خوی كودك و شیوه‌های انضباتی والدین است. ابزارهای‌ انضباتی والدین برای این كار مناسب نیست. در نتیجه قابل پیش‌بینی است كشمكش و جنگ.

كتاب حاضر حاوی راه‌كارهایی در زمینة ایجاد حد و مرزهایی برای كودكان سرسخت یا اصطلاحا «كله‌شق» بین 2 تا 12 سال به منظور تعلیم و تربیت بهتر آنهاست كه نگارنده بر اساس تجربیات خود به نگارش درآورده است.این کتاب به شما کمک می کند که این تطابق و تناسب میان ابزارها و خلق و خوی کودکانتان را بهبود بخشید و اطلاعاتی برایتان فراهم می کند و ابزارهایی را که نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهد تا به وسیله ی آن ها کودک کله شق خود را درک کنید ، رفتارهای نادرست او را و نبرد قدرتی را که میان شما در جریان است متوقف سازید و مجموعه روشنی از قوانین و اصول را با قابل فهم ترین شیوه به آن ها بیاموزید . می توانید به همه روش ها ی بی اثر که شما را فرسوده کرده و با آن ها به جایی نرسیده اید ،خداحافظی کنید . دیگر تکرار نکنید ،یادآوری نکنید ،دلیل و برهان نیاورید ،شرح ندهید ،بحث نکنید ، جدل نکنید ،سخن رانی نکنید ،تهدید نکنید ،تنبیه نکنید و زورگو نباشید . اگر یاد بگیرید که با گفتارتان پیام های روشن و محکم بدهید و با عمل گفته خود را پشتیبانی کنید ،کودک شما منظورتان را می فهمد. این کتاب به شما یاد می دهد چگونه این کار را بکنید . بیان شیوه ها باید جایگزینی نیرومند برای شیوه های بی اثر تنبیه و آسان گیری باشند.

این کتاب به دو بخش تقسیم شده است تا در یافتن پاسخ دو پرسش مهم به شما کمک کند :یک ، چه اتفاقی می افتد؟ و دو ،شما در ارتباط با آن چکار می کنید؟ فصول ا تا 5 کمک می کنند پویایی روابط خود و فرزندتان را دریابید و کارهایی را که می کنید و اثری به حال شما ندارند بشناسید . بدون این آگاهی ،جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته که بسیاری از آن ها را نا آگاهانه مرتکب شده اید اگر غیر ممکن نباشد ،بسیار دشوار است.

كتاب حاضر حاوی راه‌كارهایی در زمینة ایجاد حد و مرزهایی برای كودكان سرسخت یا اصطلاحا «كله‌شق» بین 2 تا 12 سال به منظور تعلیم و تربیت بهتر آنهاست كه نگارنده بر اساس تجربیات خود به نگارش درآورده است.این کتاب به شما کمک می کند که این تطابق و تناسب میان ابزارها و خلق و خوی کودکانتان را بهبود بخشید و اطلاعاتی برایتان فراهم می کند و ابزارهایی را که نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهد تا به وسیله ی آن ها کودک کله شق خود را درک کنید.

فصل 1 کمکتان می کند خلق و خوی کودکتان را کشف کنید ، همچنین به خلق و خونی خودتان آگاه شوید و بدانید چگونه خلق و خو رفتار را شکل می دهد . در فصل 2 کشف خواهید کرد کودک کله شق شما چگونه قوانین شما را می آموزد و چرا روند آموزش دادن آموختن اغلب گسسته می شود . در فصول 3 و 4 رویکرد خود را به مسئله تعیین حدود و تعیین اینکه حدودی که تعیین می کنید سخت یا نرم هستند ،پی می برید.

فصل 5 به شما کمک می کند که نمایش خانوادگی خود را بشناسید . هر خانواده ای که با حدود و قوانین نامشخص و بی اثر عمل می کند دارای نمایش ویژه خود است که در شرایط کشمکش بارها و بارها ظاهر می شود . کمک به خودتان برای خلاص از این نمایش ، یکی از اهداف اصلی این کتاب است.

با درک آنچه به حال شما موثر نبوده ،آماده آموختن مهارت های تازه می شوید.فصول 6 تا 11 هسته اصلی برنامه کسب مهارت را تشکیل می دهند . در این فصول یاد می گیرید چگونه با واژه ها پیامی روشن بدهید، چگونه جنگ قدرت را قبل از آغاز آن متوقف کنید و چگونه با اعمالی موثر از گفته های خودتان پشتیبانی کنید.

متوقف کردن رفتار نادرست یک مهارت مهم است اما پیام های روشن و دیدن جریمه رفتار نادرست مهارت لازم برای رفتاری قابل قبول به فرزند شما نمی دهد . فصول 9 و 10 به شما یاد می دهد چگونه این کار را بکنید. در فصل 9 یاد می گیرید که چگونه کودک کله شق خود را بدون تهدید ،رشوه و زورگویی به همکاری وادار کنید . در فصل 10 روش هایی ساده اما موثر حل مشکلات را برای هنگامی که کودک شما مهارت رفتار کردن درست را ندارد یاد می گیرید.

یادگیری روش های این کتاب نسبتا آسان است . بسیاری از این روش ها روشن و سرراست هستند . برای بسیاری از شما ،سخت ترین بخش غلبه کردن بر تمایلی است که برای بازگشت به عادات بد گذشته و عمل به شیوه گذشته دارید.

فصل 11 به شما کمک می کند با این فشار و مقاومتی که احساس می کنید درست برخورد کنید و خود را برای تغییراتی که پیش روی شماست آماده کنید.پس از فصل 11 بخشی به نام پیشنهادات برای شروع فوری وجود دارد . این نکات کمکتان می کند راحت تر گام بردارید و برنامه ای برای افزودن ابزارهای تازه به دیگر ابزارهای خود فراهم کنید.

مشخصات کتاب

نویسنده :رابرت‌جی مكنزی

مترجم:شهروز فرهنگ‌بیگوند

ناشر:استاندارد

تنظیم :مریم ایرانپور