تبیان، دستیار زندگی
سید مرتضی در وصیت نامه زیبایی راجع به نمازش می گوید: تمام نمازهای واجب مرا كه در طول عمرم خوانده ام به نیابت از من دوباره بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجرای قضا شدن نماز آیت الله نخودكی

آیت الله نخودكی

سید مرتضی در وصیت‏نامه زیبایی راجع به نمازش می‏گوید: "تمام نمازهای واجب مرا كه در طول عمرم خوانده‏ام به نیابت از من دوباره بخوانید."
نماز در گفتار و عمل علما - 1

آنچه در این مطلب در پی آنیم اهتمام علما دین نسبت به نماز است. همان نمازی که درروایات معصومین از آن بعنوان ستون دین یاد شده و قبولیش مایه قبولی دیگر اعمال ذکر گردیده است یا آن را نور چشم خود معرفی نموده اند و بسیاری روایات دیگر که در این مقال نمی گنجد.

حال سوال این است که نماز با این درجه از اهمیت که به جا آوردن آن به صورت جماعت یکی از مستحبات تاکید شده است، تاچه میزان در گفتار و عمل عالمان بعنوان رهبران دینی مردم مورد تاکید و نظر بوده است؟

در ادامه با ذکر نمونه هایی از سیره رفتاری و گفتار علما به پی جویی پاسخ سوال خود می پردازیم .

خواب برتر از مناجات

حجت‌الاسلام قرائتی ضمن اشاره به روایتی از غیبت امیرالمۆمنین(ع) در نماز جماعت، ماجرای خوابی را عنوان كرد كه برتر از مناجات است.

روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله نماز صبح را به جماعت خواندند اما دیدند آن روز، علی علیه السلام به مسجد نیامده است. حضرت، در خانه امیرمۆمنان رفتند و پرسیدند چرا او در نماز جماعت شركت نكرده است؟!

فاطمه زهرا سلام الله علیها گفت: علی دیشب تا صبح مناجات داشت و صبح از خستگی، نمازش را در منزل خواند.

حضرت فرمودند: به او بگویید به جای مناجات طولانی، مقداری بخوابد ولی نماز جماعت صبح را از دست ندهد. [١]

آری، خوابی كه مقدمه نماز جماعت باشد بهتر از مناجاتی است كه حال جماعت را از بین ببرد.

ارتباط بین نماز و مرگ

حضرت آیت ا... حاج سید ابوالحسن قزوینی درباره ارتباط بین نماز و مرگ فرمودند:

«بین موت و نماز یك نوع ارتباط مخصوصی است، زیرا كه نماز حقیقی هم عین موت است؛ زیرا كه موت انقطاع علاقه روح است از بدن و از عالم طبیعی؛ در نماز هم انقطاع از این عالم به حضرت رب العزه است چنان كه در مقدمه افتتاح صلوة، خواندن این آیه شریفه وارد است: (انی وجهت وجهی للذی فطر السموات و الارض) [انعام - 79] روی دل خود را به سوی كسی آوردم كه آسمان ها و زمین را آفرید...)

همین طور كه در مرگ وجهه روح به عالم دیگر است، در نماز هم وجهه روح به عالم قدس است... در مرگ قبض ارواح به دست عزرائیل است؛ در نماز قبض روح از طرف خداوند عالم است».

سید مرتضی عاشق نماز

سید مرتضی در وصیت‏نامه زیبایی راجع به نمازش می‏گوید: "تمام نمازهای واجب مرا كه در طول عمرم خوانده‏ام به نیابت از من دوباره بخوانید."

دوستانش پرسیدند چرا؟! شما كه فردی وارسته بودید و اهمیت فوق‌العاده‏ای به نماز می‌دادید، علاقه‏مند و عاشق نماز بودید و همیشه قبل از فرارسیدن وقت نماز وضو گرفته‏، آماده می‏شدید تا وقت نماز فرا رسد، حال چه شد كه اینگونه وصیت می‌كنید؟!

سید در پاسخ فرمود: "آری من علاقه‌مند به نماز بلكه عاشق نماز و راز و نیاز با خالق خود بودم و از راز و نیاز هم لذت فراوان می‏بردم، از این رو همیشه قبل از فرا رسیدن وقت نماز لحظه شماری می‏كردم تا وقت نماز برسد و این تكلیف الهی را انجام دهم

و به دلیل همین علاقه شدید و لذت از نماز، وصیت می‌كنم كه تمام نمازهای مرا دوباره بخوانید زیرا تصور من این است كه شاید نمازهای من صد در صد خالص برای خدا انجام نگرفته باشد بلكه درصدی از آنها به خاطر لذت روحی و معنوی خودم به انجام رسیده باشد!

 پس همه را قضا كنید چون اگر یك درصد از نماز هم برای غیر خدا انجام گرفته باشد شایسته درگاه الهی نیست و می‌ترسم به همین سبب اعمال و راز و نیازهای من مورد پذیرش خدای منان قرار نگیرد!"

لذت نماز از نگاه آیت‌الله بهجت

فرزند آیت‌الله بهجت: نماز اول وقت مورد تاكید پدرم بود و ایشان همواره امام زمان (عج) را ناظر بر اعمالش می‌دید.

خداوند در هر قرن فردی مانند ایشان را به عنوان الگو برای مردم معرفی می‌كند.

وایشان دائما خود را در حضور خداوند و امام زمان (عج) می‌دید و بر صله رحم تاكید زیادی می‌كرد.

حجه الاسلام علی بهجت: پدرم فرموده بود كه حضور و توجه به امام زمان (عج) موجب نزدیكی ایشان به بندگان می‌شود،ایشان همچنین می فرمود: لذت خواندن نماز از هر چیزی در دنیا بالاتر است و عزم راسخ در ترك معصیت انسان را به جایگاه اصلی خود نزد خداوند می‌رساند.

آیت‌الله بهجت، امام زمان (عج) را حاضر بر اعمال خود می‌دید و عقیده داشت حضرت مهدی (عج) قبل از اینكه دیگران حرف ایشان را بشنوند، سخن وی را شنیده و اعمالش را می‌بینند.

قضا شدن نماز آیت الله نخودكی

مرحوم حاج شیخ حسنعلی اصفهانی (معروف به نخودكی) در وصیت خود به فرزندش می گوید:

اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد ولی یك بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بی ارزش و هباء منثورا (نابود) خواهد شد. فرزندم بدان كه در تمام عمرم تنها یك بار نماز صبحم قضا شد، پسر بچه ای داشتم كه شب آن روز فوت شد.

سحر گاه در عالم رویا به من گفتند كه این مصیبت به علت فوت آن نماز صبح به تو وارد آمد.

اكنون اگر یك شب، نماز شبی از من فوت شود، صبح آن شب انتظار بلایی را می كشم كه به من نازل شود.

هرکه دراین بزم مقرب تراست      جام بلا بیشترش میدهند

سپس حاج شیخ حسنعلی می افزاید: «پسرم تو را سفارش می كنم كه نمازت را اول وقت بخوان و از نماز شب تا آن جا كه می توانی غفلت نكن.»


[١] ظاهراً این نقل مطابق متن روایت مرسل قاضی نعمان در کتاب دعائم الاسلام ج١ ص١٥٣ است که متن آن چنین است:

وَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ ص أَنَّهُ قَالَ قَامَ عَلِیٌّ ص اللَّیْلَّ كُلُّهُ فَلَمَّا انْشَقَّ عَمُودُ الصُّبْحِ صَلَّى الْفَجْرَ وَ خَفَقَ بِرَأْسِهِ فَلَمَّا صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص الْغَدَاةَ لَمْ یَرَهُ فَأَتَى فَاطِمَةَ ع فَقَالَ أَیْ بُنَیَّةُ مَا بَالُ ابْنِ عَمِّكِ لَمْ یَشْهَدْ مَعَنَا صَلَاةَ الْغَدَاةِ فَأَخْبَرَتْهُ الْخَبَرَ فَقَالَ مَا فَاتَهُ مِنْ صَلَاةِ الْغَدَاةِ فِی جَمَاعَةٍ أَفْضَلُ مِنْ قِیَامِ لَیْلِهِ كُلِّهِ فَانْتَبَهَ عَلِیٌّ ص لِكَلَامِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ لَهُ یَا عَلِیُّ إِنَّ مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ فِی جَمَاعَةٍ فَكَأَنَّمَا قَامَ اللَّیْلَ كُلَّهُ رَاكِعاً وَ سَاجِداً یَا عَلِیُّ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْأَرْضَ تَعِجُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ نَوْمِ الْعَالِمِ عَلَیْهَا قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ‌

منبع:

خبرگزاری فارس

پندهای آسمانی

نكته های نابی از نماز

تهیه و فرآوری: وحید حق دوست، گروه حوزه علمیه تبیان