تبیان، دستیار زندگی
آیت الله العظمی تبریزی مرجعی بزرگ بود که در عین بالا بودن از لحاظ علمی و برخورداری از موقعیت ممتاز اجتماعی از نظر عرفانی هم در سطح بالا و کم نظیری قرار داشت.ایشان توانست هفت شهر عشق را طی کند و خود را در زمره بندگان خالص خداوند قرار دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت ویژگی اخلاقی برجسته و مهم

 آیت الله تبریزی

آیت الله العظمی تبریزی مرجعی بزرگ بود که در عین بالا بودن از لحاظ علمی و برخورداری از موقعیت ممتاز اجتماعی از نظر عرفانی هم در سطح بالا و کم نظیری قرار داشت.ایشان توانست هفت شهر عشق را طی کند و خود را در زمره بندگان خالص خداوند قرار دهد.

 آیت الله العظمی تبریزی انسانی بود که دارای ویژه گی های ممتاز اخلاقی متعددی بود که هفت خصوصیت بارز اخلاقی ایشان  عبارتند از :

1-تواضع و فروتنی :

ایشان با این که از نظر علمی و معنوی شخصیتی برجسته بود ، اما با عموم افراد به ویژه شاگردان خود با کمال تواضع، برخوردی پدرانه داشت.در پاسخ به اشکالات و ایرادات دیگران حوصله فراوان به خرج می داد به طوری که با گفتن جمله «من در خدمت شما هستم» آنان را به نقد و اشکال تشویق می کرد.

بین او و شاگردان رابطه ای عاطفی حکمفرما بود تا آن جا که در صورت پیدا کردن وقت به منزل شاگرد خود می رفت و در صدد رفع مشکل او بر می آمد و از هرگونه کمکی دریغ نمی نمود و متقابلا شاگردان هم با توجه به شناخت زیادی که از استاد خود پیدا کرده بودند ، او را الگوی اخلاقی و در جایگاه پدر خود می دانستند .

وی با کمال فروتنی ، هر روز (حتی روزهای تعطیل و جمعه ) تا نزدیک ظهر در منزل خود جوابگوی مسائل علمی طلاب بود .

یکی از مواردی که آن فقیه مقدس بسیار به آن اهمیت می دادند این بود که در زمان حرکت (چه برای قدم زدن ، چه برای درس) راضی نمی شدند کسی پشت سر ایشان قدم بزند و نمی خواستند هنگام راه رفتن در خیابان توجه کسی به او جلب شود .

اگر کسی با ایشان حرکت می کرد ، مرحوم میرزا خواهش می کردند به دنبال من حرکت نکنید و دوست داشتند مثل سایر مردم به تنهایی قدم بر دارند و مشاهده می شد این حرکت میرزا تاثیر عجیبی روی مردم به خصوص طلبه ها می گذاشت که شخصیتی مثل ایشان تنها و با کمال خضوع و خشوع حرکت می کند و اصلا توجه به عنوان و موقعیت خود ندارد.

2-بی توجهی به ظواهر دنیوی

آیت الله تبریزی با آن که در موقعیت خویش توانایی استفاده از امکانات بسیاری را داشت ، اما از کمترین آن ها استفاده می کرد و از نظر منزل و وسایل رفاهی به حداقل آن ها اکتفا می نمود و کمترین بهره شخصی را از وجوهات و سهم مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می برد.

وی در طول عمر با برکتش خواستار هیچ گونه تشریفات و تجملات و نام و عنوانی نبود و هیچ گاه قدمی برای شهرت و مرجعیت خویش بر نداشت و حاضر به مصاحبه برای معرفی و بیان زندگی خود نمی شد و بارها از این کار دوری کرد.

ایشان بدون هیچ تکلفی هر روز پیاده به محل تدریس می رفت و به منزل باز می گشت .

3-خضوع در عبادات

او در عبادات خویش از خشوع و حالت ویژه ای برخوردار بود و در ذکر مصایب اهل بیت علیهم السلام بسیار اشک می ریخت .

ایشان با دلی نازک و قلبی پاک در تمام ایام سوگواری و پنج شنبه ها در منزل خود مجلس عزا به پا می کرد که از معنویت و صفای خاصی بر خوردار بود .

4-تحقیق و تدریس

یکی از ویژگی های کم نظیر حضرت آیت الله العظمی حاج میرزا جواد تبریزی ، جدیت و تلاش بی وقفه ای بوده است که در طول عمر وی تعجب همگان را بر می انگیخته است .

اهل منزل بارها دیده بودند که آن مرجع بزرگ خستگی ناپذیر طول شب را به مطالعه مشغول اند و با صدای اذان صبح دست از مطلعه و تحقیق بر  می دارند .

یکی از هم دوره ای های ایشان می گفت : «همواره استاد در حال مطالعه بودند و هیچ گاه در جلسات و مهمانی ها شرکت نمی کردند ، بلکه وقتشان منحصرا صرف امور علمی می شد .»

ایشان حاضر نبودند که حتی لحظه ای از عمر شریف و وقت گرانبهای خود را هدر دهد و تمام ساعات عمر شریفشان وقف تلاش علمی شد.

به طوری که در نجف اشرف از رفتن به هرگونه مجلس و برنامه ای خودداری می کرد و حتی بعد از درس چهار شنبه ، گاهی تا شنبه از منزل بیرون نمی آمد و مشغول نوشتن و تحقیق بود.

5-نظم

یکی از خصوصیات و اخلاق سازنده در موفقیت ایشان وجود نظم و برنامه ریزی دقیق در طول عمر و استفاده حداکثری از زمان است.

زندگی آن مرجع شیعه از چنان نظم و انضباطی برخوردار بود که تمام کارهای ایشان دارای وقت مخصوص و معینی بود و هیچ گاه مشاهده نشد که وقت با ارزش خود را صرف امور خارج از برنامه علمی و درسی نماید.

6-توجه ویژه به طلاب

یکی از طلاب در این باره می گوید:

گرفتار بودم و عیال بنده مریض شده بود . بعد از مراجعه به پزشک ، پول برای خرید دارو نداشتم .صبح قبل از درس مرحوم آیت الله تبریزی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مشرف شدم و توسل پیدا کردم و احتیاج خود را برای کریمه اهل بیت بیان کردم و گفتم بی بی گرفتارم ، یاری ام کن .

بعد از درس مرحوم میرزا با میرزا همراه شدم تا بعضی سوالات را از ایشان بپرسم . در بین را آقا فرمودند : بیا داخل خانه کارت دارم . آن گاه پاکتی را که حاوی پولی بود به من دادند و گفتند : تو احتیاج به این داری. بسیار غافلگیر شدم و پاکت را از دست مبارک ایشان گرفتم و در بین راه آن را شمردم ، دیدم به مقدار تامین داروی خانواده است.

7-دائم الذکر بودن

یکی از خصوصیات مرحوم آِت الله العظمی تبریزی این بود که اگر سوار ماشین می شد مشغول ذکر و تلاوت قرآن می شدند و هیچ گاه وقت خود را به صحبت در موارد دنیا نمی گذراندند .

ایشان ابتدا که سوار ماشین می شد ، قرآن تلاوت می کرد و بعد از فراغت از قرآن مشغول ذکر می شدند و همواره دائم الذکر بودند و حتی در ترددی که بین شهر ها با ماشین می کردند ، از وقت خود جهت ارتباط معنوی بهره می بردند و هرگز دیده نشد مرحوم میرزا در زمان تردد از ذکر غافل شوند.

گاهی به اطرافیان هم تذکر می دادند که خدا را یاد کنید ، توسل کنید و هنگامی دست از ذکر می کشیدند که می خواستند به سوال شرعی ای جواب دهند  یا قضایایی را ذکر کنندکه باعث تنبه اطرافیان شود.


منابع:

-کتاب عالمان شهر اخلاق /سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران/86

تهیه و فرآوری: مهدی صدری ، گروه حوزه علمیه تبیان