تبیان، دستیار زندگی
در این طرح درس، دانش آموزان با یک سری مباحث از سلسله آموزش های نمازخانه ای مقطع راهنمایی مرتبط با صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام آشنا می شوند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

در این طرح درس، دانش آموزان با یک سری مباحث از سلسله آموزش های نمازخانه ای مقطع راهنمایی مرتبط با صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام آشنا می شوند.

اهداف درس:

1. آشنایی دانش آموزان ـ بحثِ یک از سلسله آموزش های نمازخانه مقطع راهنمایی مرتبط با دعای صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

2. به خاطر سپردن صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

3. آشنایی با زمان و مکان قرائت صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

وسایل لازم:

1. امکانات پخش صوت

2. برگه فعالیت (جهت دانلود برگه فعالیت کلیک کنید)

3. مفاتیح به تعداد دانش آموزان ـ چنانچه چنین امکانی در مدرسه شما نیست می توانید روز قبل از همه بخواهید که با خود بیاورند یا اینکه از متن صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام که در این طرح درس ارائه شده است استفاده نمائید ـ

طرح درس:

نگاه می کنم از آینه خیابان را،

و ناگزیری باران و راهبندان را ...

"من از دیار حبیبم نه از بلاد غریب"

و بغض می کنم این شعر پشت نیسان را ...

دو هفته ای ست که ظرف نباتمان خالی ست ...

و چای می خورم و حسرت خراسان را

 ...

قلب ایران در مشهد الرضا ست. ایرانیان در سایه سار پر مهر امام رئوف؛ خوش غُنوده اند. درس این جلسه محمل مناسبی برای ارتباط هر روزه با نازنین طوس نشین است. مثل جلسه گذشته برگه های فعالیت پیش از ورود شما بین بچه توزیع شده است. پیش از ورود به دعا هر مقدار از مضامین زیر را که در حوصله جمع ولازم دانستید بیان نمائید:

1. نشاط و شادابی

پیامبر اعظم صلی اللّه وعلیه وآله وسلم فرمود:

پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد. هر انسان اندوهناکی او را زیارت کند، خدای عزوجل اندوه او را از بین خواهد برد و هر گناهکاری که به زیارت او بشتابد، خدا گناهانش را می آمرزد.

2. آمرزش گناهان

امام جواد علیه السلام فرمود:

هرکس قبر پدرم را در طوس زیارت کند، خدا گناهان گذشته و آینده اش را می آمرزد.

وشاء می گوید: علی بن موسی الرضا علیه السلام درباره فضیلت زیارت قبرشان چنین فرمودند:

به زودی از سر ظلم و ستم با سم کشته خواهم شد. هر کس مرا زیارت کند و حال آن که حق مرا می شناسد، گناهان گذشته و آینده اش را خدا می آمرزد.

صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

3. نجات و فریاد رسی

حمدان دیوانی از آن حضرت در این باره این گونه نقل کرده است:

هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند، روز قیامت در سه جایگاه او را درمی یابم و از هول های رستاخیز می رهانم.

آ ن گاه که نامه های اعمال از چپ و راست به انسان ها داده شود؛ و به هنگام گذر از صراط؛ و در برابر میزان.

4. شفاعت

بزنطی چنین روایت کرده است:

از حضرت رضاعلیه السلام شنیدم که فرمود: هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالی که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد.

در روایتی دیگر، حسن بن فضال از آن حضرت این گونه نقل کرده است:

من مسموم و کشته و در غربت دفن خواهم شد و این مطلب را از طریق پدرم، به نقل از پدرش و اجدادش، از امیرمۆمنان، علی بن ابی طالب از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم می دانم. آگاه باشید هر کس مرا با غربت و دوری سرایم زیارت کند، من و پدرانم روز قیامت شفیعان او خواهیم بود و کسی که ما شفیع او باشیم، اگر چه به اندازه جن و انس گناه داشته باشد، گناهان او بخشیده خواهد شد.

بر طبق روایتی دیگر، هروی می گوید: حضرت رضا علیه السلام وارد قبه ای شد که هارون در آن دفن شده است و با دست مبارکش در کنار آن خطی کشید و فرمود:

این تربت من است و در آن دفن خواهم شد و خدای متعال این مکان را محل آمد و شد شیعیان و دوستانم قرار خواهد داد. به خدا سوگند هر یک از آنان که مرا زیارت کند، یا بر من سلام کند، به سبب شفاعت ما- که اهل بیت پیامبریم - مشمول بخشش و مهربانی خدا قرار خواهد گرفت.

شیخ صدوق نقل کرده است که مردی از خراسان به آن حضرت عرض کرد: ای پسر رسول خدا! در خواب پیامبر خدا را دیدم، گو این که به من چنین فرمود:

چگونه خواهید بود، زمانی که پاره تنم در سرزمین شما دفن شود و امانت من میان شما نگهداری شود و ستاره ام در خاک شما پنهان شود؟

حضرت رضاعلیه السلام فرمود: منم که در سرزمین شما دفن می شوم و من پاره تن پیامبر شمایم و منم امانت و ستاره. آگاه باشید! هر کس مرا زیارت کند، در حالی که بشناسد حق و اطاعتی که خدا برای من واجب کرده است، من و پدرانم روز قیامت شفیع او خواهیم بود و کسی که من و پدرانم شفیع او باشیم، نجات می یابد؛ گر چه بار گناه او به اندازه بار گناه انس و جن باشد.

صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

5. رهایی از آتش جهنم

حضرت عبدالعظیم حسنی می گوید: از امام هادی علیه السلام شنیدم که فرمود: مردم قم و آبه آمرزیده هستند؛ چون در طوس به زیارت جدم علی بن موسی الرضاعلیه السلام می روند. آگاه باشید! هر که به زیارت آن حضرت بشتابد و در راه رفتن به طوس قطره ای از آسمان بر سر او فرود آید، حتی اندکی به رنج و زحمت افتد، جسم او بر جهنم حرام خواهد شد.

حضرت رضاعلیه السلام چنین نقل کرده است:

من مظلومانه با سم کشته خواهم شد و در کنار قبر هارون الرشید دفن می شوم. روز قیامت زائران قبرم با کرامت ترین ورود را بر خدای متعال خواهند داشت و هر مۆمنی که مرا زیارت کند و قطره ای آب از آسمان بر چهره او فرو ریزد و در راه زیارت به رنج و زحمت افتد، جسد او بر آتش جهنم حرام خواهد شد.

در روایتی دیگر از جناب عبدالعظیم حسنی این مطلب به گونه ای روشن تر نقل شده است. ایشان می گوید: از امام جوادعلیه السلام شنیدم که فرمود:

هر کس پدرم را زیارت کند و در مسیر زیارت به سبب بارش باران، سرما و یا گرما و یا هر چیز دیگری اذیت شود و به رنج افتد، جسد او بر آتش جهنم حرام خواهد شد.

امام صادق علیه السلام ازپدرانش از امیرمۆمنان علی علیه السلام نقل کرده است که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم چنین فرمود:

به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد، هیچ مۆمنی او را زیارت نمی کند، مگر آن که خدای عزوجل بهشت را بر او واجب و جسدش را بر آتش حرام می گرداند.

در روایتی دیگر از امام جواد علیه السلام چنین نقل شده است:

میان دو کوه طوس مشتی از خاک بهشت نهاده شده است، هر که داخل آن شود، روز قیامت از آتش در امان خواهد بود.

6. وعده بهشت

در روایتی که در این باره از پیامبر خدا، امام کاظم، امام جواد و امام رضاعلیهم السلام نقل شده تأکید فراوان شده است که پاداش زیارت آن حضرت بهشت است. برای توضیح بیشتر این مطلب نقل متن روایات مناسب به نظر می رسد:

رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: اوجب الله عزوجل له الجنة.

از امام موسی بن جعفر و امام جوادعلیهم السلامنقل شده است: فله الجنة.

کسی که قبر پسرم را زیارت کند، بهشت از آن اوست.

امام جوادعلیه السلام فرمود: ضمنت لمن زار قبر ابی بطوسٍ عارفاً بحقه الجنة علی الله تعالی.

من ضامن بهشت برای کسی هستم که قبر پدرم را در طوس زیارت کند وحق او را بشناسد.

عبدالعظیم حسنی از امام جواد علیه السلام چنین نقل کرده است: الجنة واللّه ِ.

سوگند به خدا، بهشت برای کسی است که قبر پدرم رازیارت کند.

امام جواد ـ علیه السلام ـ در پاسخ به این سۆال که ثواب کسی که در خراسان زائر پدر شما باشد، چیست؟ فرمود:

الجنةُ واللهِ الجنةُ واللهِ.

سوگند به خدا بهشت است، سوگند به خدا بهشت است.

حضرت رضاعلیه السلام فرمود:

حشر فی زمرتنا وجعل فی الدرجات العُلی من الجنة رفیقنا.

کسی که مرا در غربت زیارت کند، خدا او را با ما محشور خواهد کرد و در درجه ها و مراتب عالی رفیق ما خواهد بود.

آن حضرت می فرماید:

آگاه باشید! هر کس مرا در غربتم در طوس زیارت کند، روز قیامت در درجه من، و با من آمرزیده خواهد بود.

صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

7. موقعیت خاص در قیامت

بر پایه روایتی دیگر، هر کس حضرت رضاعلیه السلام را زیارت کند چون روز قیامت شود، برای او منبری در برابر منبر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم بر پا می کنند تاخدا از حساب خلایق فارق شود.

راوی می گوید: ایوب بن نوح را دیدم که آن حضرت را زیارت می کرد و می گفت: به طلب منبر آمده ام.

8. ثواب مجاهدان و شهیدان

در روایتی از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است:

مردی از فرزندان موسی بن جعفر به پا خواهد خواست، نام او مانند نام امیرالمۆمنین علی علیه السلام است و او در طوس در سرزمین خراسان مدفون خواهد شد. او به وسیله سم کشته و در همان جا غریبانه دفن خواهد شد. هرکس او را زیارت کند در حالی که حقش را بشناسد، خدا پاداش کسانی را به او خواهد داد که قبل از فتح مکه در راه خدا انفاق کرده و جنگیده اند.

شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام در این باره چنین نقل کرده است:

یکی ازنوه های من در سرزمین خراسان در شهری که به آن طوس می گویند، کشته خواهد شد. هر کس در حالی که حقش را می شناسد او را زیارت کند، روز قیامت دستش را می گیرم و او را داخل بهشت می کنم؛ گرچه در زمره انجام دهندگان گناه کبیره باشد. هرکس او را زیارت کند در حالی که حقش را بشناسد، خدا به او اجر هفتاد شهید از شهیدانی که باایمان و از روی حقیقت جلوی رسول خدا به شهادت رسیده اند، خواهد داد.

9. پاداش زیارت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم

زید شحام می گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: پاداش کسی که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم را زیارت کند چیست؟

فرمود: مانند کسی است که خدا را در عرشش زیارت کرده است.

پرسیدم: ثواب کسی که یکی از شما را زیارت کند، چیست؟

فرمود: مانند پاداش کسی است که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم را زیارت کرده باشد.

امام موسی بن جعفرعلیه السلام فرمود:

پسرم، علی مظلومانه با سم کشته خواهد شد و در طوس در کنار هارون دفن می شود. هر کس اورا زیارت کند، مانند آن است که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلمرا زیارت کرده است.

جناب شیخ طوسی از حضرت رضاعلیه السلام در این باره این گونه نقل کرده است: حسن بن علی بن فضال می گوید: از امام علی بن موسی الرضاعلیه السلامشنیدم که فرمود:

در خراسان بقعه ای است که در آینده محل رفت و آمد فرشتگان می گردد و همواره تازمانی که قیامت فرا رسدو در صور دمیده شود گروهی از ملائکه از آسمان به سوی آن بقعه فرود می آیند و گروهی از آنان از آن جا به آسمان می روند.

پرسیدند: ای پسر رسول خدا! این بقعه، چه بقعه ای است؟

حضرت فرمود:

سوگند به خدا این بقعه بوستانی از بوستان های بهشتی است، هر که مرا در آن بقعه زیارت کند، مانند کسی است که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم را زیارت کرده و خدا برای او پاداش هزار حج نیکو و هزار عمره قبول شده را خواهد نوشت و من و پدرانم روز قیامت شفیع او خواهیم بود.

صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

10. با فضیلت تر از همه زیارت ها

حضرت رضا علیه السلام فرمود: زائر من روز قیامت در درجه من، و با من آمرزیده خواهد شد.

حضرت عبدالعظیم حسنی می گوید: به امام جوادعلیه السلام عرض کردم درباره قبر امام حسین علیه السلام و قبر پدر بزرگوار شما در طوس تردید دارم؛ نمی دانم به طوس برای زیارت پدرتان مشرف گردم یا به کربلا روم برای زیارت امام حسین علیه السلام؛ آن حضرت فرمود: همین جابمان، آنگاه از اتاق بیرون رفت و برگشت در حالی که اشک هایش بر دو گونه اش جاری بود. پس فرمود:

زائران قبر امام حسین علیه السلام فراوانند و زوار قبر پدرم کم اند.

جناب علی بن مهزیار می گوید: به امام جوادعلیه السلام عرض کردم: آیا زیارت حضرت رضاعلیه السلام فضیلت بیش تری دارد یا زیارت امام حسین علیه السلام حضرت فرمود:

زیارت قبر پدرم با فضیلت تر است؛ زیرا همه مردم به زیارت امام حسین می روند، اما قبر پدرم را تنها شیعیان خاص زیارت می کنند.

11. استجابت دعا

یاسر، خادم امام علی بن موسی الرضاعلیه السلام از آن حضرت چنین نقل می کند:

برای زیارت هیچ قبری جز قبرهای ماسفر نکنید، بدانید که من ظالمانه با سم کشته و در سرزمین غربت دفن خواهم شد، پس هر کس برای زیارت من سفر کند، دعایش مستجاب و گناهانش بخشوده خواهد شد.

درروایت دیگری از امام هادی علیه السلام نقل شده است:

هر کس حاجتی دارد، باید به زیارت قبرجدم، علی بن موسی الرضاعلیه السلام در طوس بشتابد. او باید با غسل به زیارت رود و دو رکعت نماز نزد سر آن حضرت ـ بالای سرـ بخواند و در قنوت حاجت خود را بخواهد. همانا دعایش مستجاب خواهد شد، اگر خواسته او گناه یا قطع رحم نباشد.

حال پس از تبیین و فضاسازی که در شان امام هشتم علیه السلام صورت گرفته برای بچه ها خواهیم گفت که می توانند به سادگی هر روز از همین راه دور از تمام مواهب ذکر شده در بالا بهره مند شوند؛ می توانند سرودی داشته باشند که در هنگامه جشن ها یا صبحگاه ها و یا ... بخوانند؛ هر زمان که حاجتی داشتند بخوانند یا هرگاه دلتنگ امامشان شدند بخوانند و یا ...

آن گاه بخواهید که همزمان با ما تمام صلوات را حفظ کنند؛ آن را با صوت خوش بخوانید و همانند جلسات گذشته پس از تمرین معنای دعا با بچه ها چند باره دسته جمعی بخواند تا همه حفظ شوند.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاةً كَثِیرَةً تَامَّةً زَاكِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِكَ .

خدایا درود فرست بر على بن موسى الرّضا،امام پسندیده با تقواى بى‏عیب،و حجّتت بر هر كه بر زمین،و هر كه زیر زمین است،آن راستگوى شهید،درودى بسیار و كامل،و پاك و به هم پیوسته‏ و پیاپى و در پى هم،مانند برترین درودى كه بر یكى از اولیایت فرستادى.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محمد حسین بنکدار

تنظیم: مریم فروزان کیا