تبیان، دستیار زندگی
گاهبین المللی قرآن کریم . گزارش هجدهمین روز نمایشگاه از غرفه ی تبیان . فعالیت های بخش بانوان . برگزاری نخستین همایش ملی قرآن و کودک در دوازدهمین نمایشگاه قرآن کریم . نمایش دایرةالمعارف نفیس قرآن در غرفه کتابهای روز قرآنی گزار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش هجدهمین روز نمایشگاه از غرفه ی تبیان

. فعالیت های بخش بانوان

. برگزاری نخستین همایش ملی قرآن و کودک در دوازدهمین نمایشگاه قرآن کریم

. نمایش دایرةالمعارف نفیس قرآن در غرفه کتابهای روز قرآنی

گزارش هجدهمین روز نمایشگاه از غرفه ی تبیان


شاید بتوان گفت که غرفه تبیان امروز یکی از مهمترین روزهای خود را از ابتدای نمایشگاه تاکنون تجربه نمود. صبح دوشنبه مانند روزهای دیگرغرفه تبیان میزبان بازدیدکنندگان و دانش آموزان دبستانی، راهنمایی و دبیرستانی بود. در طول روز چندین بار سایت تبیان توسط پرده برای بازدیدکنندگان نمایش داده شد و هربار یکی از کاربران به توضیح سایت روی پرده پرداخت. دانش آموزان معمولاً از این توضیحات استقبال زیادی می کنند.

روز دوشنبه مهمانان زیادی در غرفه تبیان حضور یافتند که در زیر حضور هر یک اشاره خواهم نمود.

اولین مهمان تبیان حجة الاسلام والمسلمین هادی خامنه ای(برادر مقام معظم رهبری و مشاور رئیس جمهور) بود که صبح امروز بیش از یک ساعت در غرفه تبیان حضور داشت و با بخشهای مختلف سایت آشنا شد. در طور حضور وی، اعضای غرفه تبیان ضمن معرفی سایت، با او به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

آقای خامنه ای با عالی توصیف کردن امکانات و فعالیتهای تبیان تشکیل انجمن ها و تجمع اعضاء و جوانان را مفید خواند و سایت تبیان را محیطی پژوهشی و فرهنگی عنوان کرد. لازم به ذکر است که آقای خامنه ای به عضویت افتخاری سایت تبیان درآمد و از تلاش و زحمات دست اندرکاران تبیان تشکر نمود.

دومین مهمان تبیان جناب آقای قریب، مدیرعامل باشگاه استقلال بود که به دعوت بخش ورزشی سایت در غرفه تبیان حضور یافت. وی با توضیحات آقایان وزیری و بابایی با بخشهای مختلف سایت آشنا گردید و از بخش ورزشی سایت استقبال نمود.

مهمان سوم غرفه تبیان حجة الاسلام و المسلمین فلاحیان(وزیر اسبق اطلاعات) بود که به دلیل کمبود وقت فرصت نکرد از سایت دیدن کند اما با نرم افزارهای تبیان آشنا گردید. وی از نرم افزار مشکاة بسیار استقبال نمود. سه نفر از اساتید برجسته دانشگاه تهران جنوب مهمانان بعدی غرفه تبیان بودند. دکتر رحیم صارمی(معاون آموزشی دانشکده مدیریت و حسابداری)، دکترمحمد پزشکی(عضو هیئت علمی دانشگاه) و حاج آقا صالحی افشار(عضو هیئت علمی و مدیرگروه معارف اسلامی) ضمن حضور در غرفه تبیان با فعالیت های بخشهای مختلف موسسه آشنا شدند.

البته حاج آقا صالحی افشار از اعضاء افتخاری سایت می باشند و کارت عضویت خود را نیز دریافت نمودند. دکتر صارمی و دکتر پزشکی نیز به عضویت افتخاری سایت درآمدند و از طرف تبیان به این عزیزان هدایایی به رسم یادبود اهدا شد. و آخرین مهمان تبیان هم حجة الاسلام و المسلمین ابطحی(مشاور رئیس جمهور) بود که ایشان کاملاً با سایت تبیان آشنا بود. وی که به همراه خانواده محترم خود به نمایشگاه آمده بود ضمن اشاره به قابلیتهای مثبت سایت به تبیان و کارکنان آن خسته نباشید گفت.

و اما دونکته دیگر...

نکته اول حضور مدیرعامل محترم موسسه تبیان، آقای دکترطالب پور و سردبیرمحترم سایت، سرکارخانم غروی در غرفه تبیان بود که از نزدیک بر روند فعالیتهای غرفه تبیان در نمایشگاه نظارت نمودند.

نکته دوم حضور یک کودک چند ماهه در غرفه تبیان بود که اصرار زیادی به خوردن یکی از فرمهای عضویت تبیان داشت.

در پایان روز هجدهم بیش از 260 نفر به عضویت سایت تبیان درآمدند.

لازم به ذکر است که گزارش امروز به کمک دوست عزیزمان " امین خوشگله" تهیه گردیده است.

سفیرعشق، خانم گل، مصیبت خفن، مانی نقاش، پرتوا، سیلوربوی، پیام پاپ، جواد رزمی، رویا،m2002 و گل 323 امروز در معرفی سایت ما را یاری نمودند. ضمن اینکه هوماس، کیلر، قابیل، احمدرهگذر، میثم لقمان، گفتم، پرستوجون، منتظر، الحدید، رنگ محبت، شادی جون وmr-souri نیز امروز در غرفه تبیان حضور داشتند که از همه این عزیزان صمیمانه تشکر می کنیم.

فعالیت های بخش بانوان

با توجه به حضور گسترده و فعال بانوان در عرصه های مختلف علوم قرآنی هر ساله بخشی از نمایشگاه به معرفی آثار و فعالیت های بانوان اختصاص یافته است.

امسال نیز در نمایشگاه مجموعه فعالیت های فرهنگی هنری بانوان در حوزه های مختلف علوم قرآنی تهیه و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است، که شاملامور هنری یعنی تشکیل انجمن قرآنی بانوان هنرمند، ارائه و معرفی آثار و فعالیت های هنری بانوان، تشکیل کارگاههای هنری، گفتگو با اساتید بانوان هنرمندان قرآنی، برگزاری نشست های هنری با هنرمندان شاخص از جمله برنامه های بخش هنری بانوان وفعالیت های پژوهشی به عبارتی معرفی  پایان نامه ها، پژوهش های قرآنی، معرفی شخصیت های برجسته قرآنی که در زمینه پژوهشهای قرآنی فعالیت داشته اند

همچنین معرفی بانوان خادم قرآن و بانوان قرآن پژوه به بازدیدکنندگان و برگزاری نشست های ویژه با بانوان پژوهشگر و صاحب نظر است.

برگزاری نخستین همایش ملی قرآن و کودک در دوازدهمین نمایشگاه قرآن کریم


نخستین همایش ملی قرآن و کودک به همت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد 21 آبان ماه در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تبیان  به نقل از ستادخبری نمایشگاه قرآن، این همایش، با هدف تعمیق و تحکیم مبانی اعتقادی آینده سازان نظام اسلامی، نشر فرهنگ قرآنی و ایجاد بستری مناسب برای ساماندهی تعلیم قرآن به کودکان برپا می شود.

بر اساس این گزارش، همایش یک روزه قرآن و کودک به موضوعاتی چون تعلیم و تربیت قرآنی، تعلیمات قرآنی و تسلسل منطقی آموزش های قرآنی با آموزش های نظام تحصیلات رسمی توجه شده است.

بنا به این گزارش، مباحث تعلیمی قرآن به کودکان، توسط صاحب نظران و کارشناسان از لحاظ تعریف، اهداف، بایدها و نبایدها، راهکارها، اصول و مبانی ضرورت ها و آسیب شناسی بررسی می شوند.

نمایش دایرةالمعارف نفیس قرآن در غرفه کتابهای روز قرآنی

دایرة المعارف نفیس قرآنی در غرفه کتابهای روز قرآنی در بخش مکتوب دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، به نمایش گذاشته شده است.

این کتاب با عنوان کامل"Encyclopedia of the Quran" توسط انتشارات بریل(Brill) از کشور هلند در سه جلد به چاپ رسیده است.

جلد اول این کتاب در سال 2001، جلد دوم آن در سال 2002 و جلد سوم آن نیز در سال 2003 منتشر شده است.

همچنین سه جلد دیگر از این کتاب نیز قرار است در چند سال آینده دیگر به بازار عرضه شود.

گفتنی است این کتاب یکی از معتبرترین کتابهای معارف قرآن است که زیرنظر پرفسور مک اَولیف گردآوری شده است.

این دایرة المعارف قرآنی مدخلهای متعددی دارد که در هر کدام از آنها، مقالات مختصر و مفیدی درباره رابطه قرآن و موضوعات دیگر به چاپ رسیده است.

در این دایرة المعارف، مقالاتی از نویسندگان ابتدای قرون اسلام تا نوشته هایی از کتابهای علامه المعدودی و علامه طباطبایی، سید قطب و... به کار گرفته شده است.

نویسنده، عناوین مدخلهای کتاب را بر اساس حروف الفبای لاتین، طبقه بندی کرده است.

لازم به ذکر است این کتاب توسط متخصصین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مستقیماً از انتشارات بریل هلند در سال جاری میلادی تهیه شده است.

انتشارات بریل هلند از قدیمی ترین انتشاراتی هایی است که در جهان به نشر کتابهای اسلامی و قرآنی می پردازد. این انتشارات از سال 1683 تا کنون به انتشار بیش از 100 عنوان کتاب مهم در مورد اسلام پرداخته است.