تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، پژوهشگاهی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که به منظور پاسخ‌گویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در حوزهء علوم و فناوری اطلاعات و مدیریت مدارک علمی تاسیس شده است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران

آشنایی با پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، پژوهشگاهی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که به منظور پاسخ‌گویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در حوزهء علوم و فناوری اطلاعات و مدیریت مدارک علمی تاسیس شده است.

این پژوهشگاه از نظر فعالیت، از استقلال عمل کامل برخوردار است و بر مبنای اساسنامه، اهداف این پژوهشگاه، فعالیت‌‌ تحقیقاتی‌ علوم و فناوری اطلاعات‌، گردآوری‌ و اشاعه‌ اطلاعات‌ و مدارک‌ علمی‌ به‌ منظور رفع‌ نیازهای اطلاعاتی در این‌ زمینه‌ و تلاش برای ایجاد شبکه اطلاعات‌ علمی‌ در کشور است.

پژوهشگاه بدین منظور تاکنون پایگاه‌های اطلاعات علمی متعددی را راه‌اندازی کرده است و پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی مختلف کاربران خود بوده است.

پژوهشگاه از نظر تشکیلاتی از مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران (معاونت اطلاع‌رسانی)، معاونت پژوهش و معاونت اداری و مالی و دفتر اشتراک منابع، دفتر تحقیق و توسعه، دفتر سیستم‌های رایانه‌ای و مدیریت روابط عمومی و بین‌الملل تشکیل شده است.

هم چنین پژوهشگاه دارای 3 پژوهشکده مدیریت دانش، مدیریت فناوری اطلاعات و علم‌سنجی و تحلیل اطلاعات است و طرح‌های پژوهشی بسیاری در زمینه علوم و فناوری اطلاعات و مدیریت اطلاعات علم و فناوری در سطح کشور در پژوهشگاه به انجام رسیده است.

آشنایی با پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران

لازمه پیمودن مراحل توسعه و رسیدن به مقام اول علم و فناوری در منطقه، که در برنامه چشم‌انداز 20 ساله کشور مطرح شده، مدیریت صحیح دانش و هم چنین ایجاد ساختار و تشکیلات نظام‌مند و مبتنی بر اطلاعات دقیق و جامع در زمینه‌های مختلف علم و فناوری است.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با 2 مأموریت پژوهش و مدیریت اطلاعات در تأمین این نیاز اساسی در ایران نقشی اساسی دارد.

این پژوهشگاه با بیش از 40 سال سابقه، در مسیر گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات علم و فناوری در حوزه‌های مختلف علوم، فعالیت کرده و تجربه و دانش مدیریت نظام علم و فناوری در سطح کلان را به‌دست آورده است، به‌طوری که در حال حاضر پایگاه‌های اطلاعات علمی پژوهشگاه با بیش از 615 هزار رکورد اطلاعاتی که 126 هزار و 847 رکورد آن به پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و دکترا اختصاص دارد.

به‌طور میانگین روزانه 22 هزار نفر بازدیدکننده داشته و بر اساس گزارش شورای عالی اطلاع‌رسانی، از نظر حجم محتوا، مقام اول را در میان پایگاه‌های‌وب دولتی داراست.

هم چنین طرح‌ غدیر (عضویت فراگیر کتابخانه‌ها) و طرح امین (امانت بین کتابخانه‌ها) با هدف اشتراک منابع یا همکاری بین کتابخانه‌ها و پیاده‌سازی خدمات امانت بین کتابخانه‌ها در کشور توسط پژوهشگاه طراحی شده و فعالیت گسترده‌ای در این زمینه انجام شده است.

آشنایی با پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در مسیر آینده با تلاش‌هایی که انجام داده است، با ابلاغیه دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان متولی و اداره‌کننده سامانه ملی اطلاعات علم و فناوری و سامانه وزارتی اطلاعات علم و فناوری انتخاب شده است.

پژوهشگاه در طول 40 سال تلاش بی‌وقفه موفق به کسب افتخارها و جوایز مختلف ملی و بین‌المللی شده و به امید حق و با تلاش و دلسوزی‌های همکاران و مسئولان امر به‌دنبال بهبود مستمر کمی و کیفی فعالیت‌های خود در سطح ملی برای تحقق ماموریت‌های سازمانی و ملی است.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از آغاز تاسیس تاکنون افتخارهای بسیاری کسب کرده است و توانسته طرح‌های پژوهشی و مقالات علمی پژوهشی مختلفی را به‌ ثمر برساند.

منبع: همشهری آنلاین

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی