تبیان، دستیار زندگی
این بلاگر اهل چک می گوید تا جایی که اطلاعات را دیده، اغلب واقعی بوده و وی برخی از آنها را از نزدیک هم می شناسد. شوپوف همچنین می گوید سایت گیگ باکس که آگهی فروش روی سایت شان بود نیز این تبلیغ را حذف کرده اما، در لینک دیگری روی گیگ باکس فروش 310 هزار ایمیل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار سیاه اکانت‎های فیس بوک


این بلاگر اهل چک می گوید تا جایی که اطلاعات را دیده، اغلب واقعی بوده و وی برخی از آنها را از نزدیک هم می شناسد. شوپوف همچنین می گوید سایت گیگ باکس که آگهی فروش روی سایت شان بود نیز این تبلیغ را حذف کرده اما، در لینک دیگری روی "گیگ باکس" فروش 310 هزار ایمیل توئیتر به قیمت 5 دلار به چشم می خورد.


فیس بوک

سال هاست که سرقت اطلاعات شخصی و فروش آن به سازمان های اطلاعاتی و امنیتی، کاربران اینترنتی را به هراس انداخته است. البته این جریان و در پی آن، اعتراض کاربران، باعث شد تا شبکه های اجتماعی با وعده هایی به جهت افزایش امنیت حریم شخصی افراد، این غائله را تا حدودی آرام کنند اما فاجعه ی اخیر "فیس بوک" غیر قابل انکار می باشد. اسم و ایمیل آدرس یک میلیون کاربر "فیس بوک" در اینترنت به قیمت 5 دلار (هر دلار 3 هزار تومان محاسبه شده است) بفروش رسیده. این موضوع را بازاریاب اینترنتی اهل چک به نام "بوگومیل شوپوف" کشف و گزارش کرده است. "شوپوف" می گوید با 5 دلار اطلاعات یک میلیون کاربر فیس بوک را در فرمت csv و به صورت جدا شده با کاما (اطلاعات کاملا یکدست و جدا شده) خریده است. وی افزود بعد از مشورت با مسوولان فیس بوک، اطلاعات را به آنها داده است. در واقع فیس بوک بعد از اطلاع از این موضوع، سعی کرده اطلاعات لو رفته را جمع آوری و نابود کند. ولی آیا این اطلاعات فقط در دستان "شوپوف" بوده است؟

تجارت شیادانه (dodgy trade) فروش اکانت های فیس بوک، جدیدترین ناامنی ایجاد شده در شبکه های اجتماعی است که مدعی هستند امنیت اطلاعات در سایت شان تضمین شده است. داستان شوپوف جالب است: وی بلافاصله به فیس بوک اطلاع می دهد. یک نفر از واحد پالیسی (policy department) با او تماس می گیرد و به او توضیح می دهد برای کشف ماجرا باید ریز ایمیل تبادل شده، نام سایت و حتی ریز حساب بانکی مبادله شده با شیاد احتمالی را در اختیار آنها قرار دهد.

کارشناس "فیس بوک" به وی با لحن آمرانه می گوید مکالمه آنها ضبط شده و باید مخفی بماند تا زوایای موضوع به صورت رویه ای داخلی در فیس بوک روشن شود. شوپوف درخواست کرده که اجازه بدهید تا کاربران بدانند که اطلاعات شان لو رفته ولی کارشناس فیس بوک این اجازه را نمی دهد و حالا "شوپوف" تمام این مکالمه را روی اینترنت در اینترنت قرار داده است تا همگان مطلع شده تا حساب کار دستشان باشد. این بلاگر اهل چک می گوید تا جایی که اطلاعات را دیده، اغلب واقعی بوده و وی برخی از آنها را از نزدیک هم می شناسد. شوپوف همچنین می گوید سایت گیگ باکس که آگهی فروش روی سایت شان بود نیز این تبلیغ را حذف کرده ولی با مراجعه به این آدرس از روی cashe  گوگل می توان روی این موضوع صحه گذاشت. حائز اهمیت آن که، در لینک دیگری روی "گیگ باکس" فروش 310 هزار ایمیل توئیتر به قیمت 5 دلار به چشم می خورد.

تجارت شیادانه (dodgy trade) فروش اکانت های فیس بوک، جدیدترین ناامنی ایجاد شده در شبکه های اجتماعی است که مدعی هستند امنیت اطلاعات در سایت شان تضمین شده است

بعد از این جریان مدیران "فیس بوک" در اظهاراتی گفتند: "دیتا scraped و برداشته شده و قبل از اینکه آنلاین برای فروش عرضه شود، دستکاری و با یک سری دیگر از اطلاعات ترکیب شده است. به هر حال اتفاق مهمی که افتاده لو رفتن اطلاعات شخصی کاربران میباشد؛ هر چند فیس بوک از وجود دو تیم امنیتی در مورد اکانت ها و جلوگیری از سرقت آنلاین خبر داده. باید توجه داشت که تنها اسم و ایمیل فیس بوک بازان فروش نمی رود بلکه فروش لایک ها و دنبال کننده های یک اکانت (followers) نیز در لیستهای فروش روی اینترنت موج می زند.

Imperva شرکت دیگری که این موضوع را منتشر کرده می گوید در بازار سیاه فروش لایک و دنبال کننده های اکانت برای ایجاد رنک بسیار داغ است و 250 هزار لایک نیز به قیمت 5 دلار خرید و فروش می شود. این شرکت گزارشی کامل از یک فوروم هکری تهیه کرده که در آن به طور کامل بازار سیاه اکانت های فیس بوک و ... را نشان می دهد.

فیس بوک

این روند در حالی است که، در ژوئن امسال تحقیقاتی که در خصوص تصاویر دیتابیس "فیس‌ بوک"، توسط رییس هیئت حفاظت اطلاعات هامبورگ، "ژوهانس کاسپر" در جریان بود با صدور درخواستی به صورت تعلیق درآمد. وی در آن زمان گفته بود که به "فیس‌ بوک" فرصت این را می‌ دهد تا قوانین خود را به ‌روز کند. حال پس از صورت نگرفتن اقدامی از سوی "فیس‌بوک"، طبق گزارش "نیویورک تایمز"، "کسپر" تحقیقات خود را از سر گرفته. وی معتقد است که فیس ‌بوک به صورت غیرقانونی اطلاعات تشخیص ‌چهره کاربران را جمع‌ آوری می ‌کند تا این اطلاعات را درباره اعضای خود و در جهت پیشرفت و محبوب ‌کردن گزینه پیشنهاد تگ‌ عکس، استفاده کند. یکی از سخنگویان فیس ‌بوک در این خصوص گفته که این ویژگی هم‌ سو با قوانین حفاظتی در اروپا است.

گزینه ی تشخیص چهره "فیس ‌بوک" زمانی کاربرد دارد که کاربران عکسی را در این شبکه اجتماعی قرار می ‌دهند و "فیس ‌بوک" به کاربران در نام‌ گذاری افراد داخل عکس بر اساس اطلاعاتی که پیش از این جمع ‌آوری شده، کمک می ‌کند. این ویژگی به صورت پیش‌ فرض برای تمامی کاربران در نظر گرفته شده و این‌ طور نیست که تنها کاربرانی که خواهانش باشند، این ویژگی را انتخاب کند. هنگامی‌ که در ماه ژوئن "فیس ‌بوک" سایت "فیس دات کام" را به مبلغی اعلام‌ نشده خرید، برخی از کاربران نگرانی خود را به خدمت‌ گرفتن فناوری ‌هایی از این دست اعلام کردند و گفتند توسعه این فناوری‌ها باعث تسلط شبکه‌‌ های اجتماعی بر حقوق حریم خصوصی آنها خواهد بود. "فیس ‌بوک" هنوز اعلام نکرده که با خرید سایت "فیس‌ دات کام" چه برنامه ‌ای برای "فیس‌ بوک" و کاربران آن دارد.

باید توجه داشت که تنها اسم و ایمیل فیس بوک بازان فروش نمی رود بلکه فروش لایک ها و دنبال کننده های یک اکانت (followers) نیز در لیستهای فروش روی اینترنت موج می زند

گفتنی است که پیش از این صحبت هایی مبنی بر همکاری فیس بوک با سازمان های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا از سوی مقامات بلند پایه این کشور شده بود و این شبکه اجتماعی به در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی کاربران خود به سازمان های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا متهم شده بود.

فرآوری: آزاده مرنی

 بخش ارتباطات تبیان


منابع: سیتنا / جام نیوز / ویکیپدیا