تبیان، دستیار زندگی
مقام معظم رهبری در آخرین سخنرانی خود با توجه به شرایطی كه كشور در آن قرار دارد تذكرات كم سابقه‌ای را به سران قوا درباره علنی نکردن اختلافات و استفاده نكردن از احساسات مردم جهت دامن زدن به اختلافات دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه سران قوا به رهبر انقلاب


مقام معظم رهبری در آخرین سخنرانی خود با توجه به شرایطی كه كشور در آن قرار دارد تذكرات كم سابقه‌ای را به سران قوا درباره علنی نکردن اختلافات و استفاده نكردن از احساسات مردم جهت دامن زدن به اختلافات دادند.

سران سه قوه و رهبری

در چند ماه اخیر شاهد نامه‌نگاری‌هایی بین سران قوا بودیم گرچه انتظار می‌رفت این اختلافات در جلسات بین سران مطرح و نقطه نظارت مثبت یا منفی در آن جلسات رسیدگی شود اما این نامه نگاری‌ها رسانه‌ای شد و واكنش‌هایی را از سوی سیاسیون كشور به همراه داشت. رهبری در سخنان خود خطاب به سران قوا درباره نامه‌نگاری‌های انجام شده بیان كردند نامه‌نگاری‌های اخیر و مطالب آن به هیچ وجه موضوع مهمی نیست اما این اختلاف نظرها نباید به میان مردم كشانده و دستمایه‌ای برای جنجال و هیاهوی رسانه‌های بیگانه و دشمنان شود. از امروز تا روز انتخابات، هركسی كه بخواهد اختلاف‌ها را به میان مردم بكشاند و از احساسات آنها جهت اختلافات استفاده كند،‌ قطعا به كشور خیانت كرده است. برخی چهره‌ها در تشریح سخنان رهبری عنوان كردند كه سخنان ایشان و هشدار به علنی کردن اختلافات، نشانگر ناراحتی ایشان از اختلافات ایجاد شده بین سران كشور است و به نظر می‌رسد این مسئله رهبری را دلگیر کرده است از این رو ایشان از كلمات كلیدی استفاده كرده و استفاده از واژه خیانت، بار معنایی سنگینی داشت.

از این رو تذكراتی كه مقام معظم رهبری به سران قوا دادند واكنش‌هایی را نیز از سوی نمایندگان و فعالان سیاسی به همراه داشت نكته‌ای كه در بیشترین اظهارنظر‌ها عنوان شده این است كه مردم خواستار مشاهده رفتار عملی مسئولین به تذكرات رهبری هستند زیرا رسانه‌ای كردن اختلافات بین سران موجب دلسرد شدن مردم شده و فضای كشور را مسموم می‌كند كه این مسئله به نفع كشور نیست. نكته دیگری كه در این تذكرات وجود دارد این است كه عدم اختلاف تنها مربوط به سران قوا نیست بلکه مربوط به همه مسئولان است و در شرایط کنونی ما باید با یک نگاه مثبت کارها را جلو ببریم.

هشدار رهبر معظم انقلاب: اختلافات را نباید علنى كرد؛ اختلافات را نباید به مردم كشاند؛ احساسات مردم را نباید در جهت ایجاد اختلاف تحریك كرد. از امروز تا روز انتخابات، هر كسى احساسات مردم را در جهت ایجاد اختلاف به كار بگیرد، قطعاً به كشور خیانت كرده

برخی اختلافات موجود در جامعه نشأت گرفته از اختلافات بین مسئولان و کارگزاران نظام در برهه‌های مختلف بوده است، همواره رهبر معظم انقلاب، مسئولین را به این امر مهم دعوت کردند که به جای درگیر شدن با یکدیگر، کار مملکت را انجام دهند از این‌رو بهتر است به جای افزایش اختلافات، همه مسئولان به فرمان رهبری لبیک بگویند، البته جامعه نیز چنین انتظاری از کارگزاران نظام دارد. منصور حقیقت‌پور، نماینده مردم اردبیل نیز عنوان می‌كند: مسئولین قوا پیام رهبری را شنیدند و اگر مقلد ایشان هستند به عنوان حجت شرعی و اگر مقلد هم نیستند باید به عنوان حکم حکومتی آن را بپذیرند. با توجه به صراحت بیان رهبری در تذكر عنوان شد، این انتظار می‌رود كه مسئولین و سران قوا به صورت عملی تبعیت خود را از رهبری نشان داده و در آینده شاهد این باشیم كه با ایجاد وحدت گامهای موثری جهت رفع مشكلات مردم كه در حقیقت اولویت اصلی كشور است، برداشته شود.

متن کامل نامه آیت‌الله آملی‌لاریجانی

مقام معظم رهبری، دام الله ظله الوارث

سلام علیکم

با احترام در آستانه عید غدیر خم،ضمن عرض تبریک و تهنیت به محضر شریف حضرت مستطاب عالی ،پیام وحدت بخش آن عزیز به مسئولان و سران سه قوه که نشات گرفته از سر چشمه زلال ولایت است با جان و دل دریافت شد.از خداوند متعال توفیق می طلبم همه ما را در انجام وظیفه و اطاعت از رهبری معظم، مددکار باشد.

صادق آملی لاریجانی

رئیس قوه قضائیه

خدمت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی

حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته

سلام علیکم

رهنمودهای ناصحانه و وخیرخواهانه حضرت عالی در باب توجه به حساسیت شرایط کشور بسیار ارزشمند، سنجیده و به موقع ایراد گردید و قطعا رعایت دستورات ولی امر مسلمین توسط مسئولین کشور در ایجاد فضای وحدت و اخوت مخصوصا در آستانه عید سعید غدیر که مظهر برادری اسلامی است، واجب و ان‌شاءالله باعث سعادت و سر افرازی ملی خواهد بود.

اینجانب به نمایندگی از هیات‌رئیسه و نمایندگان محترم ملت تمامی تلاش خود را با عنایت به اندرزهای مشفقانه جناب‌عالی در انجام وظایف مجلس، جهت تحقق مصالح ملت به خصوص در جهت رونق تولید ملی و کنترل تورم و افزایش اشتغال به کار خواهیم بست، تا دشمنان ستم پیشه و استکباری و ماجراجوی ملت متوجه اراده محکم ملی و دستان به هم تنیده دوستداران انقلاب اسلامی گردند و قطعا در این مصاف ، مکر آنان در مقابل مجاهدت ملت رنگ باخته و گام دیگری در پیشرفت اسلامی برداشته خواهد شد.

با احترام

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

مقام معظم رهبری: اختلاف نظر نباید به اختلاف در عمل و اختلاف در برخوردهاى گوناگون، به اختلاف علنى، به گریبانگیرى، به مچگیرى در مقابل چشم مردم منتهى شود؛ چون آن اختلافات آنقدر اهمیت ندارد. یك وقت یك چیزهاى مهمى است، خب مردم باید مطلع شوند؛ اما این اختلافاتى كه انسان مى‌بیند بین این حضرات هست، چیزهائى نیست كه اینقدر اهمیت داشته باشد كه حالا با ادعاهاى گوناگون، ما اینها را بزرگ كنیم، جلوى چشم مردم نگه داریم، به اینها اهمیت بدهیم؛ كه اهمیتى هم ندارد

متن کامل نامه محمود احمدی‌نژاد

حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی )

مقام معظم رهبری

سلام علیکم

با تبریک عید عظیم غدیر که تضمین و کمال رسالت پیامبراعظم (ص) و نقطه پیوند بشریت با حقیقت انسان کامل و امام معصوم (س) است از توجه هوشمندانه حضرت‌عالی به ضرورت حفظ و تقویت وحدت در شرایط خطیر کنونی صمیمانه سپاس‌گزارم . دولت ضمن استقبال کامل از این تذکر به موقع مانند همیشه تمام هم خود را مصروف خدمت‌گزاری بی منت و پافشاری بر اصول و ارزش های انقلاب و صیانت از حقوق اساسی ملت خواهد کرد و به‌دلیل مسئولیت های سنگین خود از بگومگوها و یا اصطکاکات داخلی استقبال نخواهد نمود و مانند گذشته و برای مصالح کشور همه نامهربانی ها را صبورانه تحمل خواهد کرد . به واسطه طراحی دشمنان، ملت و کشور در فشارند. اینجانب و همکارانم در دولت برای تدبیر امور و مقابله با توطئه های دامنه دار و وسیع بدخواهان و برای کاهش فشار بر مردم و پیشبرد امور کشور تمام توان خود را به طور شبانه روزی به کار بسته ایم لیکن ابعاد مسئله و اهمیت موضوع مستلزم حضور همه قوا و مسئولیت پذیری و همکاری و همراهی آنان با دولت است که امروز در خط مقدم این جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد. مطمئن هستم که جنابعالی بر پاسداری قاطع از قانون اساسی و به ویژه از حقوق اساسی ملت و همچنین صیانت از جایگاه رفیع رئیس‌جمهوری منتخب ملت که بالاترین مقام رسمی کشور پس از رهبری و مجری قانون اساسی است، تاکید دارید و با هر اقدامی که اختیارات و مسئولیت های مهم او را مخدوش نماید، مخالفید . توجه دادن حضرتعالی به امر انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار دقیق و مهم است. انتخابات ریاست‌جمهوری مظهر اراده ملی و نماد حاکمیت مردم و بالاترین تجلی مردم سالاری است . جناب‌عالی بارها تاکید کرده‌اید که همه باید به گونه ای عمل نمایند که انتخاباتی پرشور و با حداکثر مشارکت مردم که موجب تجدید قوای انقلاب و عامل نشاط وهمبستگی ملی و بزرگترین ضربه به دشمن است، برگزار گردد. این امر در شرایط کنونی از اهمیتی به مراتب بالاتر برخوردار است و ضرورت دارد از هرگونه اقدام و رفتار که شائبه تضعیف نقش محوری اراده مردم در اداره کشور و یا حضور حداکثری آنان در انتخابات است به جد پرهیز گردد . دولت با تمام توان در خدمت‌گزاری همه جانبه به ملت حاضر و در صدد زمینه سازی تحقق این امر است .

ا‌ن‌شاالله با تدابیر خردمندانه حضرتعالی از این عقبه به سلامت عبور خواهیم کرد.

سلامتی و عزت روزافزون جنابعالی و ملت بزرگ ایران را از ایزد منان مسئلت دارم .

محمود احمدی نژاد

واکنش حداد به نامه ها: سران قوا در عمل اثبات کنند

حدادعادل

غلامعلی حدادعادل مشاور ارشد رهبر معظم انقلاب بعد از ظهر پنجشنبه در جریان دیدار از غرفه خبرگزاری مهر در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی خبرگزاریها و مطبوعات درگفتگو با خبرنگاران مهر با اشاره به بیانات مهم رهبر معظم انقلاب گفت: از هشداری که رهبری به همه مسئولان به خصوص سران قوا دادند به دلیل شرایط مساعدی که پس از این هشدار به صورت خوشحال شدم  البته هشدار به جایی بود و انتظار آن را هم داشتیم .

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: امیدواریم همان طور که روسای قوا به رهبر معظم انقلاب نامه نوشتند به تذکرات رهبری نیز عمل کنند.

حداد عادل تصریح کرد: درک اینکه رهبری از ما چه انتظاری دارند دشوار نبود و هر کسی که به شرایط بین المللی و اوضاع داخلی ایران توجه داشته باشد تصدیق می کند که در این شرایط مسئله اصلی مردم مسائل دیگر است و حاشیه سازی در این شرایط کار عقلانی نیست.

مشاور رهبر معظم انقلاب در ادامه یاد آوری کرد: رهبری در سفر به خراسان شمالی با لحنی آرام از مسئولان خواستند کاری نکنند که در فضای جامعه تنش ایجاد شود ولی بعضی ها به کارشان ادامه دادند.

وی اظهار داشت: در مجلس نیز ما شاهد بودیم بعضی از نمایندگان طور دیگری فکر و عمل می کردند و در دولت و جاهای دیگر نیز همین طور بود.

حداد عادل مشاور ارشد رهبر معظم انقلاب: هشدار به جایی بود و ما انتظار آن را داشتیم، امیدواریم روسای قوا علاوه بر نامه نوشتن به رهبری به تذکرات ایشان نیز عمل کنند

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فراکسیون اصولگرایان از همان اول سعی در تخفیف تنش در مجلس داشت، گفت: ما هم استیضاح ها و هم سئوال از رئیس جمهور را در شرایط فعلی کارساز نمی دانستیم و با توجه به تجربه ای که از سئوال قبلی از رئیس جمهور داشتیم این موضوع را حلال مشکلات نمی دانستیم و اقدامات خودمان را در این زمینه انجام دادیم.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: مهر، تهران امروز، فارس