تبیان، دستیار زندگی
تابلوی نمایش عامل مهمی برای نشان دادن پروژه است: نخستین چیزی است که تماشاگران می بینند؛ تابلو مهارت دانش آموز را در تلاشهایی که کرده است نشان می دهد. به عنوان نوعی تبلیغ برای پروژه،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابلوی نمایش و اجزای آن

تابلوی نمایش و اجزای آن

تابلوی نمایش عامل مهمی برای نشان دادن پروژه است: نخستین چیزی است که تماشاگران می بینند؛ تابلو مهارت دانش آموز را در تلاش هایی که کرده است نشان می دهد. به عنوان نوعی تبلیغ برای پروژه، تابلو باید بسیار خوب ساخته و طراحی شود و حداکثر تأثیر را از لحاظ بصری داشته باشد.

مواد تابلوی نمایش

یک تابلوی نمایش خوب باید از جنس محکم و سبکی ساخته شود. زیرا ممکن است چند روزی به نمایش گذاشته شود.

اگر تابلوی نمایش از جنس چوب نئوپان و یا تخته سه لا باشد، محکم است و می توان به آن چیزهایی نصب کرد.

هم چنین می توان آن را به اندازه های مختلفی در آورد. اگر تابلو از مقوای کلفت و یا یونولیت باشد دوام چندانی ندارد و باید از آن مراقبت کرد و اگر دانش آموزان بخواهند آن را از منزل تا مدرسه حمل کنند باید بسیار مراقب باشند. اگر ضخامت یونولیت زیاد باشد بهتر است. اگر روی تابلو از جنس موکت باشد می توان به آن سنجاق نیز فرو کرد و نوشته ها رانصب کرد. اگر تابلو از جنس مقوا باشد می توان آن را رنگ کرد و یا با کاغذهای رنگی زینت کرد.

ساخت تابلو

تابلوی نمایش را روی میز نمایش یا روی زمین قرار می دهند. از این رو بیش تر تابلوهای نمایش را سه پهلو می سازند تا بتواند روی زمین بایستد. می توان تابلوی نمایش را به شکل نیم دایره نیز در آورد. اندازه تابلوها متفاوت است. چند اندازه استاندارد چنین است:

ارتفاع (سانتی متر)      عرض (سانتی متر)     عمق (سانتی متر)

150                                  100                           60

130                                100                             60

120                                100                             60

120                                90                               60

نصب مطالب و مواد در روی تابلو باید به گونه ای باشد که روی تابلو چندان شلوغ نشود و از لحاظ بصری جلب توجه کند. دانش آموزان به کمک طرح های مختلف و نیز طراحی هایی که انجام می دهند باید اطلاعات و نقاشی ها و تصاویر را به گونه ای نصب کنند که بتوان به سادگی با تماشای آن اسکلت پروژه را دریافت. برای این کار می توان با رنگ کردن و یا چسباندن کاغذ و یا مواد دیگر در روی تابلوی نمایش استفاده کرد. باید رنگ ها با هم هماهنگی داشته باشند به قسمی که زننده نباشد. اطلاعات روی تابلوی نمایش علاوه بر آن که اسکلت پروژه را نمایش می دهد هم چنین خلاصه اطلاعات دیگری را که در انجام پروژه مهم بوده اند در بر دارد.

تابلوی نمایش و اجزای آن

این اطلاعات باید در روی تابلوی نمایش نصب شود:

هدف

در زیر هدف، دلایل دانش  آموز برای انجام پروژه، آورده می شود. یعنی این که با انجام  دادن این پروژه دانش آموز انتظار دارد تا چه چیزی را یاد بگیرد.

روش

دانش آموز برای انجام دادن مراحل پروژه چه روشی را انتخاب کرده است؟ چه روش ها و موادی برای کشف اطلاعات جدید درباره پروژه به کار رفته است؟

مسأله

مسأله معمولاً شرط یا واقعیتی است که دانش آموز کنجکاوانه به آن درگیر می شود و در صدد اجرای تحقیق درباره آن است. توجه داشته باشید که عنوان مسأله معمولاً در پروژه های آزمایش به کار می رود.

فرضیه

فرضیه یک حدس یا پیش بینی حساب شده درباره چیزی است که دانش آموز تصور می کند روی خواهد داد. توجه داشته باشید که فرضیه معمولاً در پروژه های آزمایش به کار می رود.

عنوان پروژه

عنوان پروژه باید بسیار مختصر و مفید باشد. معمولاً از ده کلمه و یا کمتر تشکیل شده باشد. روشن و مشخص باشد و آسان خوانده شود.

نتیجه

در این جا باید قید شود که دانش آموز در طول پروژه یا پس از آن چه یاد گرفته است؟ به عبارت بهتر، چه واقعیت هایی را که قبلاً نمی دانسته کشف کرده است؟

جمع بندی

خلاصه ای از تحقیق دانش آموز را که پاسخی است به پرسش های دانش آموز جمع بندی می گویند. در جمع بندی ممکن است دانش آموز مطلب جدیدی کشف کند که در طرح اولیه او پیش بینی نشده بود. این نتیجه گیری نیز قید شود.

مواد بصری

این مواد شامل عکس ها، نقشه ها، نمودارها، داده ها، ترسیم ها، نقاشی ها و یا دیگر مواد نمایشی است که نمایانگر اطلاعات مهمی است که در طول اجرای پروژه جمع آوری شده است.

رسم الخط و حروف چینی

بخش مهم هر تابلوی نمایش رسم الخط و کیفیت حروف چینی آن است. رسم الخط خوب برای همه آن هایی که به تابلو نگاه می کنند پیام تابلو را مهم جلوه می دهد.

بنابراین لازم است که حروف و علامت هایی که در روی تابلوی نمایش به کار می رود تمیز و متناسب باشند. عنوان اصلی را با حروف درشت می نویسند و عنوان های فرعی را با حروف ریزتر می نویسند. وقتی با رسم الخط خوب تابلوی نمایش را زینت می دهید کافی است، لیکن اگر از حروف آماده "لتراست" استفاده کنید تابلوی نمایش زیباتر می شود.

هم چنین می توان از برنامه های گرافیک کامپیوتری برای عنوانها، علامت ها و نوشته های تابلوی نمایش استفاده کرد.

دانش آموز حتماً باید چندین بار عنوان ها و نوشته های تابلوی نمایش را بررسی و غلط گیری کند تا در املای آن ها نقصی مشاهده نشود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه : الناز فطیرخورانی

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

اجرای آزمایش

مهارت های جستجو گری

چرا پژوهش مهم است؟