تبیان، دستیار زندگی
آزمودن فرضیه مهم ترین بخش روش علمی است. در اینجا است که دانش آموز تحقیق خود را سازمان می دهد و آثار تغییرات را در شرایط تجربی (فاکتورهای تجربی) معینی آزمایش می کند. به طور خلاصه، دانش آموز یاد می گیرد هنگامی که ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجرای آزمایش

اجرای آزمایش

آزمودن فرضیه مهم ترین بخش روش علمی است. در اینجا است که دانش آموز تحقیق خود را سازمان می دهد و آثار تغییرات را در شرایط تجربی (فاکتورهای تجربی) معینی آزمایش می کند. به طور خلاصه، دانش آموز یاد می گیرد هنگامی که شرایط جدیدی ایجاد می شود، یا شرایط تغییر می کند، چه روی می دهد. به علاوه، آثار و دلالت هایی که از این تغییر حاصل می شود نیز بررسی می شود.

این امر مهم است که دانش آموز در هر نوبت، یک ایده یا پندار را امتحان کند. برای دانش آموزان آسان است تا آزمایش های خود را فراتر از چهارچوب فرضیه اولیّهء خود قرار دهند؛ به هرحال، برای این که هر گونه نتیجه گیری از اعتبار کافی برخوردار باشد، دانش آموزان باید در چهارچوب طرح اولیه و اصلی خود گام بردارند.

بنا براین می توان نتیجه گرفت که برای تأیید صحت یک فرضیه، فرایندهایی از کوشش و خطا، به عنوان رویکردی برای برخورد با مسئله از زاویه های مختلف، به کار می رود. هم چنین در این مرحله است که دانش آموز باید تصمیم بگیرد که چند بار آزمایش را تکرار کند. و تعداد موارد یا پدیده هایی را که باید مورد آزمایش قرار دهد، طول مدت آزمایش، و این که چه مواد مخصوصی را نیاز دارد، مشخص کند. هم چنین دانش آموزان باید تصمیم بگیرند که چگونه آثار آزمایش را اندازه گیری کنند. و این کار را در مدت زمان معینی، با چندین نمونه مختلف انجام دهند، یا این که دیگر متغیرها را اندازه گیری کنند.

برای مثال، آزمایش در مدت چند ساعت یا چند روز یا چند هفته انجام می شود؟

آیا در آزمایش باید از نمونه های مختلف مثلا گیاهان و جانوران مختلف استفاده کرد؟

چه وسایل اندازه گیری (نظیر ترازو، قپان، ساعت، دماسنج، بادنما، بادسنج، متر ...) به کار می رود؟

آیا آزمایش در روز انجام می شود یا در تاریکی؟

در ارتفاع زیاد انجام می شود یا در سطح زمین؟ در آزمایشگاه انجام می شود یا در زیر زمین؟ شرایطی که در آن آزمایش انجام می شود باید از ابتدا تا انتهای آزمایش کاملا مشخص باشد.

اجرای آزمایش

ضبط روش ها و نتایج

دانشمندان همیشه آن چه را که در طول آزمایش انجام می دهند می نویسند. دانش آموزان را نیز تشویق کنید تا آن چه را که در طول آزمایش انجام می دهند یادداشت کنند. چنین یادداشت هایی دانش آموزان را در جریان تک تک رویدادهای آزمایش قرار می دهد و منبع خوبی است برای مشخص کردن اشتباهات احتمالی که ممکن است در آزمایش وارد شده باشد.

یادداشت برداری، خلاصه دقیقی از "رویدادهای " یک آزمایش است؛ هم چنین به دیگران نشان می دهد که آزمایش چگونه انجام شده است.

دیگران نیز می توانند با خواندن این یادداشت ها آزمایش را انجام دهند. در حقیقت، یک دفترچه یادداشت بخش با ارزش هر آزمایش علمی است زیرا مراحل و روش هایی را که دانش آموز برای رسیدن به اطلاعات جدید پیموده است، شرح می دهد.

تکرار آزمایش

با یک بار اجرای آزمایش معمولاً نتایج مطمئنی به دست نمی آید. بنابراین بهتر است که دانش آموز بیش از یک بار آزمایش این کار را انجام دهد. در این هنگام می توان مطمئن شد که نتایج به دست آمده در مرتبه ی اول درست بوده است. هم چنین به جمع بندی هایی که از نتایج آزمایش حاصل می شود اعتبار می دهد چه این نتایج بر پایه اطلاعات بسیاری قرار دارد که در طول آزمایش حاصل شده است.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: الناز فطیرخورانی

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

مهارت های جستجوگری

یادگیری مبتنی بر جستجوگری

چرا پژوهش مهم است؟