تبیان، دستیار زندگی
اظهاراتی از دکتر محمدرضا سنگری، محمد ضیاء قاسمی شاعر افغان و دیاب یونس –سخنور لبنانی در باب سومین همایش بین المللی باران غدیر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باران غدیر


اظهاراتی از دکتر محمدرضا سنگری، محمد ضیاء قاسمی شاعر افغان و دیاب یونس –سخنور لبنانی در باب سومین همایش بین المللی "باران غدیر".

باران غدیر

دکتر محمدرضا سنگری: برخی آثار شاعران بزرگ مسیحی در وصف امام علی (ع) همانند ندارد

شخصیت و زندگی مولای متقیان به قدری جذاب و گیرا است که شاعران ادیان و مذاهب دیگر اعم از مسیحی و سنی نتوانسته اند از حریم این جاذبه دوری کنند.

دکتر محمد رضا سنگری نویسنده متعهد در خصوص آثار و برکات همایش باران غدیر و هم اندیشی شاعران ایرانی و خارجی گفت: محور اصلی در این همایش پرداختن به مسئله ی غدیر است و به خصوص با تکیه بر شعر شاعران اهل انقلاب، تا دریابیم که شاعر امروز مسئله غدیر را با چه دیدگاه و منظری نگاه می کند.

این پژوهشگر تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام، تبادل اندیشه و افکار بین شاعران داخلی و خارجی را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: طبیعی است که این هم اندیشی دید و نگاه شاعران جوان کشورمان را باز می کند و پنجره ای تازه را برای آنان می گشاید. برخی از این شاعران مسیحی و سنی هستند حضور آنان در این همایش باران غدیر اتفاق خوبی است تا دریابیم که یک شاعر مسیحی چگونه شخصیت والای حضرت علی (ع) را درک کرده است.

وی در مورد اشعار شاعران مسیحی و سنی خاطر نشان کرد: گاهی اوقات اشعار زیبایی از شاعران بزرگ مسیحی از جمله: جبران خلیل جبران در وصف امام علی (ع) شنیده ایم که بسیار زیبا و غنی بوده است. همانندی برای آن نمی توان یافت. آنان شخصیت و عظمت امام علی (ع) را به خوبی درک کردند و به ستایش امام بزرگوارمان پرداختند.

سنگری افزود: این اتفاق باعث خواهد شد تا ادبیات ما و دیدگاه شاعران انقلابی ما در زمینه شعر آیینی و انقلابی در جهان بیشتر شناخته شود.

وی در پایان اظهار امیداواری کرد: اگر اشعار ترجمه شود حرکتی بسیار پسندیده و در خور ستایش خواهد بود. چراکه با ترجمه این آثار و اشعار است که جهانیان را با اندیشه و دیدگاه ما آشنا میکند.

شاعر افغان: باران غدیر عرصه تعامل مذاهب مختلف و زمینه کاهش اختلافات است

محمد ضیاء قاسمی گفت: برگزاری همایش باران غدیر باعث ایجاد ارتباط و تعامل خوبی بین ادیان مختلف می شود که نتیجه آن رقم خوردن اتفاقات خوب ودرخور ادبیات آیینی و مذهبی خواهد بود.

محمد ضیاء قاسمی -شاعر افغان- در خصوص اثرات همایش باران غدیر گفت: برگزاری این همایش از چند منظر مفید است، نخست آنکه موجب ارتباط و تعامل بین مذاهب مختلف و در نتیجه کاهش اختلاف ها می شود.

این شاعر افغان رشد آگاهی هنرمندان و اطلاع یافتن از خلق آثار جدید را از دیگر اثرات همایش باران غدیر برشمرد و گفت: بسیاری از افراد شیعی و سنی  از اشعار سروده شده  در وصف حضرت علی (ع) اطلاع پیدا می کنند وآگاه می شوند که در دوران معاصر شاعران اهل سنت هم در این زمینه شعر تولید کرده اند.

سنگری: این اتفاق باعث خواهد شد تا ادبیات ما و دیدگاه شاعران انقلابی ما در زمینه شعر آیینی و انقلابی در جهان بیشتر شناخته شود.

وی ادامه داد: این همایش باعث خواهد شد، دیگر شاعران اهل سنت تشویق و ترغیب شوند تا در وصف اهل بیت شعر بسرایند.

قاسمی با اشاره به شاعران اهل سنت افغانستان اظهار کرد: شاعران خوبی در افغانستان هستند که در مدح و منقبت امامان شعر سروده اند از جمله خلیل الله خلیلی.

وی تأکید کرد: آنان همچنین اشعار خوبی در وصف حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) سروده اند.

دیاب یونس در آیین پایانی همایش بارانی: حضرت علی (ع) معلم و الگوی اخلاق برای تمامی جهانیان است

دیاب یونس نویسنده و شاعر لبنانی که در آیین پایانی سومین همایش باران غدیر سخنرانی می کرد حضرت علی را بیش از یک امام دانست و گفت : علی (ع) الگو و معلم اخلاق در دنیا می باشد.

دیاب یونس نویسنده و شاعر لبنانی در آیین پایانی سومین همایش باران غدیر با اشاره به این نکته که تاثیرات دینی در قالب هنر و ادبیات باید منجر به تقریب بین ادیان و مذاهب مختلف در سراسر جهان شود گفت: ادبیات آیینی با نقش آموزشی و پیشرو بودن خود می تواند یک دریچه بین ملتها و تمدنهای مختلف جهت نزدیکی اذهان و جوامع گوناگون باشد.

وی با ذکر این نکته که در یک خانوداه مسیحی مارونی به دنیا آمده است گفت: من در خانوداه ای بزرگ شده ام که خوشبختانه تعصبات مذهبی نبود و این تعصبات مذهبی و قومی و قبیله ایی رایج در محیط اطراف من یکی از دغدغه ها فکری من بود.

دیاب یونس در ادمه افزود: من برای اولین بار در سن 19 سالگی مقاله ایی در رابطه به زندگی امام اوزاعی تحت عنوان " امام اوزاعی پیام رسان لبنان" نوشتم که در یک نشریه دانشگاهی نیز چاپ شد و در این مقاله وی را به خاطر سیاست و روش دوری از تعصبات مذهبی و قومی اش ستودم.

یونس با تاکید بر این که امام اوزاعی برای من یک رهبر و معلم است گفت: در عصر حاضر هر کسی که معتقد به همفکری و همدلی میان مذاهب و ادیان باشد می تواند یک امام برای جامعه انسانی باشد.

این نویسنده لبنانی افزود: امام اوزاعی معتقد بود هیچ گاه حب علی و عثمان در یک انسان جمع نمی شود مگر این که او مسلمان واقعی باشد و من معتقدم حب اسلام و مسیحیت در یک جامعه جمع نمی شود مگر این که یک انسان واقعی باشد.

وی با اشاره به مشکلات مردم لبنان  و تحقیقات خود در خصوص  چگونگی زندگی مسالمت آمیز ادیان مختلف در لبنان گفت: امیرالمونین (ع)  بیش از یک امام است و می تواند معلم و الگوی اخلاق در دنیا باشد .

دیاب یونس با تاکید بر این که نهج البلاغه بیانگر شیوه و نگرش فکری، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی حضرت علی (ع) است گفت: من همواره در تمامی سخنان خود در هر همایش و نشستی بر این کتاب تاکید می کنم و بر این فرمایش حضرت علی که می فرمایند:"هر کسی یک مسیحی را موزد آزار قرار دهد یک مسلمان واقعی نیست."

وی با ذکر خاطره ای از زمان تصدی پست استانداری در استان بقاء لبنان گفت: در آن زمان وقتی خبرنگار فرانسوی از من پرسید که چگونه به عنوان یک مسیحی می توانم به مسلمانان خدمت کنم گفتم من چون مسیحی هستم به مسلمانان خدمت می کنم زیرا آموخته ام که هموراه به فقیر قبل از ثروتمند و به غریب بیش از آشنا خدمت نمایم.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به حضور بیش از 19 فرقه مذهبی و دینی در لبنان گفت: هر کسی که بخواهد یک شهروند واقعی باشد باید در آن واحد هم مسیحی باشد و هم مسلمان و این به معنای تغییر مذهب نیست بلکه به معنای ایجاد همدلی ، وحدت و دوستی و صمیمیت بین آنها است.

فرآوری: مهسا رضایی

بخش ادبیات تبیان


منبع: پایگاه خبری حوزه هنری