تبیان، دستیار زندگی
استان‌های آذربایجان شرقی ، غربی و اردبیل با وجود آنكه از نظر زیبایی‌های بصری و آرامش جزو بهترین مناطق ایران به شمار می‌روند اما هنوز جزو مقاصد پرطرفدار گردشگری قرار نگرفته‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آذربایجان گردی، یک تیر و سه نشان!

آذربایجان گردی، یک تیر و سه نشان!


استان‌های آذربایجان شرقی ، غربی و اردبیل با وجود آنكه از نظر زیبایی‌های بصری و آرامش جزو بهترین مناطق ایران به شمار می‌روند اما هنوز جزو مقاصد پرطرفدار گردشگری قرار نگرفته‌اند.

در این مطلب قصد داریم تورهای مسافرتی به مقصد دو مركز استان آذربایجان یعنی تبریز مركز استان آذربایجان شرقی و ارومیه مركز استان آذربایجان غربی و اردبیل را معرفی كنیم.


تبریز و كندوان

اگر تا تبریز می‌روید حیف است سری به روستای صخره‌ای بی‌نظیر كندوان نزنید. سفر هوایی به تبریز به مدت دو شب و سه روز و اقامت در یك اتاق معمولی هتل سه ستاره برایتان 385 هزار تومان می‌شود و اگر بخواهید سه شب و چهار روز اقامت داشته باشید این مبلغ به عدد 450 هزار تومان می‌رسد. اگر بخواهید با اتوبوس مخصوص سفر كنید از این مبالغ 85 هزار تومان و اگر بخواهید با قطار چهار تخته سبز سفر كنید از این مبلغ 75 هزار تومان كسر می‌شود.

آذربایجان گردی، یک تیر و سه نشان!

جاذبه‌های گردشگری

شما در شهر تبریز می‌توانید از یكی از آثار جهانی ایران یعنی بازار تبریز دیدن كنید. دور تا دور بازار تبریز را پیاده‌رو كرده‌اند و با ماشین نمی‌توانید تا نزدیكی آن بروید. مسجد كبود كه یكی از بی‌نظیرترین مساجد ایران است و در زمان سلطان جهانشاه پادشاه سلسله قره قویونلو و به دستور دخترش در سال 870 قمری ساخته شد، ‌عمارت شهرداری و برج ساعت، ‌مقبره الشعرا،‌ خانه مشروطه، ‌ائل گلی و ‌برج آتش‌نشانی ‌دیدن كنید. روستای صخره‌ای كندوان نیز در 62 كیلومتری تبریز قرار دارد.كندوان منطقه‌ای ییلاقی از رشته کوه‌های سهند است که مراتع سرسبزش عشایر زیادی را به آنجا می‌کشاند.

آذربایجان گردی، یک تیر و سه نشان!

چشمه آب معدنی کندوان نیز یکی از جاذبه‌های این روستای شش هزار ساله محسوب می‌شود. آب این چشمه با کمترین درصد سنگینی برای درمان بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است. کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده ‌است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی ‌آن یک استثنا در دنیا به حساب می‌آید. چرا که دیگر در ترکیه و آمریکا کسی در کاپادوکیه و داکوتا زندگی نمی‌کند. کندوان روستایی است بنا شده در صخره و تنها سازه این دهکده را سنگ‌ها تشکیل می‌دهند. خانه‌ها هرمی‌ شکل هستند و برای دام‌ها نیز حفره‌هایی در سنگ‌ها بنا شده‌است.

آذربایجان گردی، یک تیر و سه نشان!

ارومیه

اگر بخواهید مركز استان آذربایجان غربی را ببینید به ازای دو شب و سه روز اقامت در هتل سه ستاره و سفر زمینی باید 230 هزار تومان بپردازید و سفر هوایی برایتان 310 هزار تومان آب می‌خورد. هتل چهار ستاره هم فقط 10 هزار تومان گران‌تر است. این تور اقامت در هتل پنج ستاره ندارد.

جاذبه‌های گردشگری

ارومیه یکی از شهرهای قدیمی ‌ایران است كه در دوران پهلوی توسط رضا‌خان رضائیه نام گرفت و تا پایان حکومت پهلوی به این نام شناخته می‌شد.

آذربایجان گردی، یک تیر و سه نشان!

از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به بنای سه گنبد كه در جنوب شرقی این شهر قرار دارد و در سال 580 قمری ساخته شده،‌جاذبه طبیعی دره قاسملو كه یکی از تفرجگاه‌های مهم شهرستان ارومیه است و با وسعت زیاد و چشم‌اندازهای طبیعی خود همچنین چشمه‌هایی که در داخل باغ‌ها و دره‌ها است، زیبایی خاصی به این منطقه بکر بخشیده است، مسجد جامع شهر كه از بناهای نیمه دوم قرن هفتم قمری است،‌ یخچال دوقوز پله كه در محله عسگرخان و در كنار شهر كوچكی به نام دره شهر قرار دارد، كلیسای حضرت مریم (ننه مریم) در خیابان خیام كه در سال 1879 ساخته شده،‌ كاروانسرای قدیمی و بازار قدیمی ‌‌اشاره كرد.

کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده ‌است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی ‌آن یک استثنا در دنیا به حساب می‌آید. چرا که دیگر در ترکیه و آمریکا کسی در کاپادوکیه و داکوتا زندگی نمی‌کند

هرچند بد زمانی به ارومیه سفر كرده‌اید و فرصت دیدن دریاچه ارومیه را از دست داده‌اید. این دریاچه که در گذشته «چی چست» یا «کبودان» نام داشته، بزرگترین و شورترین دریاچه دائمی ‌ایران و یکی از دریاچه‌های فوق اشباع از نمک دنیا بود که از این نظر به دریاچه بزرگ نمک آمریکا شباهت داشت. آب آن فوق‌العاده شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه رود، سیمینه رود، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شدند اما بخش اعظمی‌ از این دریاچه به دلیل سدهای متعددی كه روی رودخانه‌های منتهی به آن ساخته شد ،‌در حال حاضر خشك شده است.

آذربایجان گردی، یک تیر و سه نشان!

اردبیل

چهار روز و سه شب سفر به سرعین در استان اردبیل به صورت زمینی تا بتوانید گردنه حیران را ببینید برایتان با صبحانه‌،ناهار و شام و اقامت در هتل سه ستاره 225 هزار تومان می‌شود. اگر بخواهید با هواپیما سفر كنید دو شب و سه روز اقامت در هتل سه ستاره برای هر نفر 230 هزار تومان می‌شود اما اگر سه روز اول هفته بروید می‌توانید در هتل لاله سرعین اقامت كنید كه یك هتل چهارستاره است و برایتان 292 هزار تومان هزینه خواهد داشت.

آذربایجان گردی، یک تیر و سه نشان!

جاذبه‌های گردشگری

سرعین در 25 كیلومتری اردبیل قرار دارد. مهمترین جاذبه گردشگری این منطقه شامل گردشگری سلامت و چشمه‌های آبگرم شفابخش آن می‌شود اما غیر از این جاذبه ‌این شهر چند اثر تاریخی نیز دارد. جاهایی مثل تپه‌های باستانی آناهیتا، ‌غار باستانی كهل لر،‌ جاذبه روستای ییلاقی بیله درق‌ و آبشار گورگور.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از هفت صبح