تبیان، دستیار زندگی
علما و مراجع معظم تقلید شیعه در طول تاریخ همیشه ملجاء و پناهگاه مردم بوده اند . مردم می دانند که در هر زمان که کارد به استخوان آنان می رسد به تنها کسانی که می توانند تکیه نمایند و چشم به یاری آنان بدوزند ، علمای پارسا و مراجع پرهیزکار می باشند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علما ،تنها فریاد رسان مردم

 علما

علما و مراجع معظم تقلید شیعه در طول تاریخ همیشه ملجاء و پناهگاه مردم بوده اند . مردم می دانند که در هر زمان که کارد به استخوان آنان می رسد به تنها کسانی که می توانند تکیه نمایند و چشم به یاری آنان بدوزند ، علمای پارسا و مراجع پرهیزکار می باشند .

پیامبر صلی الله علیه و آله در کلامی درباره ارزش بی نظیر عالمان این گونه می فرماید:

ان مثل العلماء فی الارض کمثل النجوم فی السماء یهتدی بها فی ظلمات البر و البحر ، فاذا انطمست النجوم اوشک ان تضل الهداة. (1)دانشمندان در زمین مانند ستارگان آسمانند که در ظلمات خشکی و دریا به کمک آن راه جویند و همین که ستارگان نهان شدند ممکن است ره یافتگان نیز گمراه شوند.

  متاسفانه در این یک سال گذشته مشکلات اقتصادی بنا به دلایلی چون تحریم ها ، بی برنامگی و ندانم کاری برخی مسئولین ، سوء استفاده سودجویان ، فشارهای روانی رسانه های غربی و... در جامعه ما رو به فزونی گذاشته است .

فشار این مشکلات اقتصادی عمدتا بر دوش حامیان اصلی انقلاب یعنی مستضعفین می باشد.

مستضعفینی که با تمام وجود گوش به فرمان خمینی کبیر بودند و به عشق وی حکومت مستبد ستم شاهی را سرنگون ساختند و بساط ظلم و جور را برای همیشه برچیدند و حکومت اسلام را بر ایران زمین حاکم نمودند.

همانهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به حال در هیچ شرایطی انقلاب و امام و رهبری را تنها نگذاشتند و دست از یاری اسلام بر نداشتند و از بذل جان و مال خود از برای حفظ انقلاب دریغ نورزیدند.

همانهایی که پیر جماران امام خمینی آن بت شکن بزرگ همیشه زنده تاریخ آنان را صاحبان اصلی انقلاب نامید و مسئولین را به خدمت خالصانه به این رادمردان عرصه الهی سفارش نمود.

با وجود همه این فشارهای شدید اقتصادی ، مستضعفین جامعه که دلشان به عشق اسلام و انقلاب و رهبری می طپد این فشارها را از برای رضای الهی تحمل می نمایند و دم بر نمی آورند .

اما آنان در عین مظلومیت از یک طرف شاهد جولان مرفهین بی دردی هستند که هیچ گونه تعلق خاطری به انقلاب و رهبری ندارند و معلوم نیست این ثروت های افسانه ای را از کجا آورده اند و همیشه یاوران انقلاب را به سخره گرفته اند و به تنها چیزی که می اندیشند افزون نمودن ثروت از هر راهی که ممکن باشد هستند.

از طرف دیگر برخی مسئولین را که با صد امید آنان را برگزیده اند و به آنان اطمینان نموده اند را مشاهده می کنند  که به جای این که با هم فکری و هم دلی و هم اندیشی به داد دردهای اجتماع بویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم برسند و به جای این که دل نگران انقلاب و مردم و کشور باشند به مسائل حزبی و طایفه ای خود می پردازند .

در این میان مردم از علمای وارسته بویژه مراجع معظم تقلید به عنوان پدران معنوی جامعه و حامیان همیشگی مردم و انقلاب و رهبری و کسانی که هرگز گرفتار خط و خطوط سیاسی نبوده اند انتظار دارند .

مردم از علما و مراجع که اگر در جایی سخنی بر زبان رانده اند تنها و تنها به خاطر خدا بوده است و اگر از کسی حمایت نموده اند و یا از کسی انتقاد می کنند به خاطر حفظ مصالح جامعه و مسلمین و انقلاب بوده است ، انتظار فریاد رسی دارند.

مردم انتظار دارند علما و مراجع معظم تقلید با استفاده از جایگاه رفیع و ممتاز و کم نظیر خود برای کمک راهبردی به مسئولین و مردم برای حل و فصل مشکلات اقتصادی و معیشتی اقدام نمایند.

علمای نامدار و مراجع معظم تقلید به واسطه تقوا و زهد بالای خویشتن از چنان جایگاه خاص و ویژه ای برخوردارند که کمتر کسی در جامعه از چنین موقعیت ممتازی بهره مند است.

بدون تردید تنها راه نجات جامعه ما عمل به دستورات و قوانین اسلام می باشد و تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی روی آوری کامل و صد در صدی به اقتصاد اسلامی می باشد.

علما و مراجع تنها کسانی هستند که می توانند به تبیین مبانی اقتصاد اسلامی بپردازند و راه کارهای طلایی آن را بیان نمایند و راه برون رفت از بن بست های اقتصادی را برای مسئولان شرح و تفصیل دهند.

مسئولین کشور چه بخواهند و چه نخواهند ملزم به اطاعت از فرمایشات علما و مراجع می باشند .

شایسته است علما از این موقعیت ممتاز اجتماعی هم چون همیشه به نحو عالی استفاده نمایند و ایرادهای مسئولین را به آنان گوشزد نمایند و آنان را امر به رفع این ایرادها و نواقص نمایند .

هیچ مسئولی در کشور نیست که به خود جرات مخالفت با مراجع را بدهد و گوش به سخنان و پندها و نصایح خیر خواهانه آنان ندهد چرا که می داند چه  عواقب وخیمی در انتظارش خواهد بود.

در این موقیت حساس که دشمنان اسلام و انقلاب و ایران با تمام وجود در برابر ما صف کشیده اند و برخی مسئولین وظیفه اصلی خود که همان خدمت خالصانه به اسلام و مردم است را به فراموشی سپرده اند شایسته است علما وارد میدان شوند.

شایسته است که این عزیزان خدا و مردم هم صدای با رهبر معظم انقلاب، مسئولین کم کار را موظف به انجام وظایف خود نمایند و اگر خدای ناکرده مسئولی از روی عمد به جای رفع مشکل خلق مشکل می کند با او با شدت برخورد نمایند تا درس عبرتی برای دیگران باشد.

مردم به هیچ کس هم چون علما و مراجع معظم تقلید اطمینان ندارند از این رو شایسته است این مردان خدا روح امید را در کالبد جامعه بدمند.

اگر مردم بدانند که مراجع و علما حامی و پشتیبان آنان هستند و از دردها و رنج های آنان با خبرند و با تمام وجود در صدد رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی آنان می باشند بدون تردید امید به آینده ای بهتر و درخشان در وجود آنان صد چندان خواهد شد.

بدون شک علما و مراجع معظم تقلید چون همیشه با توکل به خدا دردهای مردم و جامعه را درمان خواهند نمود و شادی را به مردم هدیه خواهند داد.


پی نوشت:

1-نهج الفصاحه/ص480/ح2536

 منابع:

نهج الفصاحه/تصحیح و تنظیم پیمانی و شریعتی/خاتم الانبیاء /85

تهیه و تولید : مهدی صدری ، گروه حوزه علمیه تبیان