تبیان، دستیار زندگی
تمیز کردن نوک انگشت با الکل برای کار با گلوکومتر کافی نیست و لازم است پیش از آن، بیماران دست‌های خود را حداقل با آب خالی بشویند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلوکومتر و میوه‌ی ممنوعه


تمیز کردن نوک انگشت با الکل برای کار با گلوکومتر کافی نیست و لازم است پیش از آن، بیماران دست‌های خود را حداقل با آب خالی بشویند.

گلوکومتر

قابل توجه دیابتی‌ها: وقتی که شما میوه‌ای را پوست می‌کنید یا با دست می‌خورید، نوک انگشت‌هایتان به ذرات کوچک میوه که حتی قابل رویت نیستند آلوده می‌شود و وقتی گلوکز خونتان را با گلوکومتر از نوک همین انگشت چک می‌کنید، این عدد اشتباهاً بالاتر نشان داده می‌شود.

یک مطالعه جدید در توکیوی ژاپن روی 10 فرد داوطلب سالم این نکته جالب را نشان داده است.

نکته باز هم جالب‌تر این است که این ذرات ریز میوه تا زمانی که فرد دست‌هایش را زیر شیر آب نشوید پاک نمی‌شوند و حتی با مالیدن الکل هم (که معمولاً برای ضدعفونی کردن محل قبل از زدن سوزن گلوکومتر کاربرد دارد) از بین نمی‌روند.

برای این مطالعه ابتدا افراد گلوکز خونشان را به عنوان پایه با گلوکومتر چک کردند. سپس تعدادی پرتقال، کیوی و انگور را پوست کندند (بدون اینکه آن‌ها را بخورند) و مجدداً گلوکز خونشان را بدون شستن دست‌ها، پس از مالیدن الکل و پس از شستن زیر شیر آب چک کردند.

وقتی که شما میوه‌ای را پوست می‌کنید یا با دست می‌خورید، نوک انگشت‌هایتان

به ذرات کوچک میوه که حتی قابل رویت نیستند آلوده می‌شود و وقتی گلوکز خونتان را با گلوکومتر از نوک همین انگشت چک می‌کنید، این عدد اشتباهاً بالاتر نشان داده می‌شود

سطح پایه گلوکز خون این افراد 90 میلی‌گرم در دسی لیتر بود ولی بعد از پوست کندن پرتقال، کیوی و انگور به ترتیب به 170، 180 و 360 میلی‌گرم در دسی لیتر به صورت متوسط رسید.

کشیدن سواب آغشته به الکل حتی برای 5 نوبت پیاپی نتوانست این اعداد را به میزان واقعی خود برگرداند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد تمیز کردن نوک انگشت با الکل برای کار با گلوکومتر کافی نیست و لازم است پیش از آن، بیماران دست‌های خود را حداقل با آب خالی بشویند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: نوین پزشکی

مطالب مرتبط:

دیابت را با مواد غذایی از خود دور کنید

6 توصیه‌ی غذایی برای پیشگیری از دیابت

8 گام موثر برای پیشگیری از دیابت

پنج راهکار برای پیشگیری از دیابت

ارتباط بین گوشت قرمز و دیابت

پیشگیری از دیابت به لطف ویتامین D

کنترل دیابت نوع 2 با آجیل‌ها

دیابت و مکمل‌های غذایی

خوراکی های مفید برای دیابت(1)

خوراکی های مفید برای دیابت(2)

گیاهخواری برای دیابتی‌ها مفیده؟

پیشگیری از دیابت با خوراکی‌ها

چربی های مفید در دیابتی‌ها

چربی های مضر برای دیابتی‌ها

20 غذایی که دشمن دیابت است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.