تبیان، دستیار زندگی
به صراحت می‌توانم این رمان را نخستین رمان شیعی معرفی کنم. زیرا گذشته از تبیین باورها و نگرش‌هایی که در تفکر شیعی وجود دارد، تقریباً متن کامل خطبه غدیر و حدیث شریف کسا در این رمان تضمین شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز فرشتگان


به صراحت می‌توانم این رمان را نخستین رمان شیعی معرفی کنم. زیرا گذشته از تبیین باورها و نگرش‌هایی که در تفکر شیعی وجود دارد، تقریباً متن کامل خطبه غدیر و حدیث شریف کسا در این رمان تضمین شده است.

راز فرشتگان

راز فرشتگان/ حمیدرضا مظاهری سیف/ انتشارات صهبای یقین/ چاپ اول/ سال 1391/ 382 صفحه/ 9800 تومان

قهرمان داستان در این رمان یک فرشته است که از اول آفرینش انسان در میدان بوده و عصیان و سرکشی شیطان را دیده و در طول زندگی خود برای حمایت از آدم با شیطان درگیر بوده است که در یک فضای موازی در آسمان و زمین داستان پیش می‌رود و اتفاقات هردو را پوشش می‌دهد. به‌صورتی که وقایع داستان هم در بعد زمینی و در میان انسان‌ها و هم در بعد آسمانی و در میان فرشتگان دنبال می‌شود و تأثیر فرشتگان و شیاطین در زندگی انسانی ردیابی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف اهداف خود از نگارش این کتاب را چنین بیان کرده است: هدف اول ما ارائه معنویت اسلامی به‌صورت جذاب و عامه فهم بود که هر کس به راحتی مفاهیم آن را درک کند و البته افراد آگاه‌تر نیز استفاده بیشتری از آن ببرند.

هدف دوم در این کتاب نقد عرفان‌های کاذب و معنویت‌های نوظهور بود که مخاطب بتواند اشکالات آنها را درک کند و نقاط ضعف را در این عرفان‌ها به دست بیاورد. در عین حال در این کتاب به اسم جریان‌ها اشاره‌ای نشده و مطالب از قول شخصیت‌های منفی داستان مطرح شده و شخصیت‌های مثبت به آن جواب می‌دهند.

رئیس موسسه بهداشت معنوی، حمیدرضا مظاهری سیف همچنین درباره ی اثرش گفته است: به صراحت می‌توانم این رمان را نخستین رمان شیعی معرفی کنم. زیرا گذشته از تبیین باورها و نگرش‌هایی که در تفکر شیعی وجود دارد، تقریباً متن کامل خطبه غدیر و حدیث شریف کسا در این رمان تضمین شده است. وی اضافه کرد: نگارش رمانی به این سبک کار جدیدی است که تاکنون چنین زاویه‌ای به سمت مضامین معنوی و ارائه معنویت اسلامی به‌صورت جذاب و عامه فهم را نداشته‌ایم.

قهرمان داستان در این رمان یک فرشته است که از اول آفرینش انسان در میدان بوده و عصیان و سرکشی شیطان را دیده و در طول زندگی خود برای حمایت از آدم با شیطان درگیر بوده است

بخشی از کتاب: (صفحه ی 185)

کلید اسرار

فرشتگان برای پی بردن به اسرار بی‌تاب و مشتاق بودند و هرچه می‌گذشت طاقتشان کمتر می‌شد. گاهی با تولد بعضی فرزندان آدم خیلی خوشحال و هیجان‌زده می‌شدند؛ چون می‌دیدند نور آن نام‌ها در قلبشان بسیار درخشان است. گاه نیز ناامیدی وجودشان را فرا می‌گرفت. مثلاً در زمان نوح گمان می‌کردند این مرد کلید اسرار را به دست فرشتگان می‌دهد؛ چون او نام‌هایی را که خداوند به آدم آموخته بود به خوبی می‌دانست و نور آنها در دلش بسیار تابناک بود. عمر طولانی نوح هم امید آنها را بیشتر می‌کرد و می‌پنداشتند این مرد از دنیا نمی‌رود، تا اینکه راز آدم را برای فرشتگان آشکار سازد. به همین خاطر همیشه فرشتگان زیادی همراه نوح بودند و از او مراقبت می‌کردند؛ به ویژه فرشته نگهبان آدم که از یک سو تمام حواسش به نوح بود و از سوی دیگر شیطان را زیر نظر داشت و مراقب تمام برنامه‌ها و حرکت‌های او و لشکریانش بود.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: پرسمان، ایبنا