تبیان، دستیار زندگی
جورج سوروس که پدر انقلاب‌ های رنگی به شمار می ‌رود، در گزارش مالی سه ماهه خود، رسما اعلام کرد بیش از 10 میلیون دلار در شبکه اجتماعی فیسبوک سرمایه‌ گذاری کرده است. این در حالی است که مارک زاکربرگ در ماه های گذشته همواره به خاطر سقوط ارزش سهام فیس بوک زی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افت و خیزهای فیس بوک


"جورج سوروس" که پدر انقلاب‌ های رنگی به شمار می ‌رود، در گزارش مالی سه ماهه خود، رسما اعلام کرد بیش از 10 میلیون دلار در شبکه اجتماعی فیس بوک سرمایه‌ گذاری کرده است. این در حالی است که "مارک زاکربرگ" در ماه های گذشته همواره به خاطر سقوط ارزش سهام فیس بوک زیر سوال بوده است.

فیس بوک

شبکه ی اجتماعی فیس بوک (facebook) در 4 فوریه 2004 تاسیس شد. که به واسطه آن می‌ توان با دوستانی که دارای حساب کاربری در فیس بوک هستند عکس، فیلم یا پیغام به اشتراک گذاشت. وب‌ گاه فیس بوک بیش از هشتصد میلیون کاربر دارد و هم ‌اکنون به 40 زبان، قابل دسترس بوده و 70 درصد از کاربران آن در خارج از ایالات متحده هستند. محیط فیس بوک در واقع مجلسی از دوستان و آشنایان یک کاربر به‌ شمار می‌آید. به همین دلیل با خرید همه سهام این شرکت در روز اول، فیس بوک به درآمدی بالغ بر 16 میلیارد دلار دست پیدا کرد و برای مدت ها نیز این روند افزایشی ادامه داشت، تا این که اخیرا، کارشناسان پیش ‌بینی کرده اند قیمت سهام این شرکت با افت شدیدی روبرو خواهد شد و با این افت شدید ارزش سهام فیس بوک، قیمت افسانه ‌ای و ارزش ماورایی این شرکت به رویایی تبدیل شد. این در حالی است که چندی پیش اخباری مبنی بر خرید شرکت اُپرا (Opera)، سازنده مرورگر اینترنت، توسط فیس بوک منتشر شده است.(فیسبوک می ‌خواهد مرورگر اُپرا را بخرد.)

سهامداران فیس بوک

1- مارک زاکربرگ: چهره آشنای فیس بوک که تنها 27 سال سن دارد و در 19 سالگی ایده این شبکه اجتماعی را پیاده سازی کرد، با دارا بودن 28/4% از سهام این شبکه اجتماعی، بیشترین سود ممکن را از عرضه سهام فیسبوک خواهد برد .ارزش سهام متعلق به زاکربرگ، 24 میلیارد و 850 میلیون دلار است.

2- اَکسل پارتنرز: شرکت سرمایه گذاری اکسل پارتنرز (Accel Partners)که یکی از سرمایه گذاران اولیه فیس بوک است، با دارا بودن 11/4% از سهام این شبکه اجتماعی به 9 میلیارد و 975 میلیون دلار ثروت می رسد.

3- داستین ماسکوویتز: او که از بنیانگذاران شرکت فیس بوک و همراهان زاکربرگ است، با دارا بودن 7/6% از سهام این شبکه اجتماعی به 6 میلیارد و 650 میلیون نفر ثروت خواهد رسید.

4- پیتر ثیل: وی ازسرمایه گذاران اولیه فیس بوک و دارای 2/5% از سهام این شبکه اجتماعی است. سهام این سرمایه گذار رقمی معادل 2 میلیارد و 187 میلیون و 500 هزار دلار ارزش دارد.

حائز اهمیت آن که اخیرا "جورج سوروس" که پدر انقلاب‌ های رنگی به شمار می ‌رود، در گزارش مالی سه ماهه خود، رسما اعلام کرد بیش از 10 میلیون دلار در شبکه اجتماعی فیسبوک سرمایه‌ گذاری کرده است

5- مارک اندرسن: میلیاردر، کارآفرین، سرمایه گذار و مهندس نرم افزار آمریکایی است که حدود 19/0% از سهام فیس بوک را در اختیار دارد. سهام این کارآفرین میلیاردر بیش از 166 میلیون دلار ارزش دارد.

6- دیوید ابرسمن: مدیر ارشد امور مالی فیس بوک هم از دیگر سرمایه داران این شبکه اجتماعی است که 11/0% از سهام آن را در اختیار دارد و سهامش نیز بیش از 101 میلیون دلار ارزش دارد.

7- مایک اسکروپفر: معاون مهندسی فیس بوک که او هم مثل همکارش حدود 11/0%  از سهام این شبکه اجتماعی را در اختیار دارد، می تواند با فروش سهام متعلق به خود به بیش از 97 میلیون دلار ثروت برسد.

8- شریل سندبرگ: این خانم فیس بوکی که به نوعی دست راست زاکربرگ محسوب می شود، 1/0% از سهام فیس بوک را در اختیار دارد و این سهام کم، بیش از 88 میلیون دلار ارزش دارد.

فیس بوک

حائز اهمیت آن که اخیرا "جورج سوروس" که پدر انقلاب‌ های رنگی به شمار می ‌رود، در گزارش مالی سه ماهه خود، رسما اعلام کرد بیش از 10 میلیون دلار در شبکه اجتماعی فیسبوک سرمایه‌ گذاری کرده است. این در حالی است که "مارک زاکربرگ" (موسس  مدیر اجرایی فیس بوک) در ماه های گذشته همواره به خاطر سقوط ارزش سهام فیس بوک زیر سوال بوده است. تا جایی که حتی گروه قابل توجهی از منتقدین منتظر یک رئیس جدید برای غول شبکه های اجتماعی بودند و از وی می خواستند که خودش استعفا دهد. اما به نظر می رسد، برای استعفا دادن زاکربرگ خیلی زود باشد. البته انتقاداتی فراوانی از وی وجود دارد که شکی هم در آنها نیست. از جمله اینکه چرا این کمپانی هرگز روی تولید محصولات درآمد زا تمرکز نداشته ، و به طور علنی درباره افت قیمت سهامش  و آینده کمپانی اظهار نظر نکرده است تا تسکینی برای ضرر کنندگان باشد.

زاکربرگ بالاخره پس از مدت ها سکوت ، این هفته در کنفرانس خبری "Tech Crunch" حاضر شد و به همه سوال ها از سقوط ارزش سهام فیس بوک گرفته تا نقشه اش درباه موبایل، پاسخ داد. ارینگتون، گزارشگر برنامه ، سوال هایی بسیار دشوار اما عادلانه از وی پرسید. زاکربرگ واقعا تماشایی ظاهر شد. در نتیجه صحبت های او، سهام فیس بوک از آن شب تا کنون 13 درصد رشد کرده است. اگر عملکرد او در این برنامه را با آخرین مصاحبه اش مقایسه کنید بسیار متعجب خواهید شد. وی در آن برنامه با لکنت زبان گفته بود که آی پد، تلفن همراه نیست و در هنگام اجرای برنامه به شدت عرق می ریخت. اما مارک زاکربرگ سه شنبه شب، هیچ شباهتی به آن پسر مضطربی نداشت که دو سال پیش در برنامه All ThingsD ظاهر شد. مدیرعامل فیس بوک، بسیار با اعتماد به نفس و جذاب سخن گفت. البته کمی سریع صحبت کرد که نشان دهنده هیجان وی درباره آینده شبکه اجتماعی اش بود. هر چند زاکربرگ هیچ گاه در سخنوری به پای "استیو جابز" نمی رسد اما او این بار واقعا تمام نیروهایش را در کلماتش به کار گرفت .

محیط فیسبوک در واقع مجلسی از دوستان و آشنایان یک کاربر به‌ شمار می‌آید. به همین دلیل با خرید همه سهام این شرکت در روز اول، فیسبوک به درآمدی بالغ بر 16 میلیارد دلار دست پیدا کرد و برای مدت ها نیز این روند افزایشی ادامه داشت، تا این که اخیرا، کارشناسان پیش ‌بینی کرده اند قیمت سهام این شرکت با افت شدیدی روبرو خواهد شد

به نظر می رسد که ما شاهد فصل جدیدی از شکوفایی زاکربرگ خواهیم بود. او روزی هکری بود که به مدیرعامل موفقی تبدیل شد. امروز اما مدیر عاملی است که به کسوت یک رهبر سخنور ماهر در آمده است. چیزی که کمپانی اش بیش از هرچیز محتاج آن می باشد.

نتیجه :

امرزوه فیس بوک به مقری برای اِعمال طرح های جنگ نرم مبدل شده. گزارش مالی سه ماهه مدیریت بنیاد سوروس که برای مراجع نظارت مالی ارسال شده، نشان می‌دهد که جورج سوروس در این سه ماهه، 341 هزار سهم فیس بوک را خریداری کرده است. این خرید در حالی انجام شده که اکثر سهامداران فیس‌بوک به دلیل ضرر 50 درصدی که این سهام داشته، اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند و به نحوی سوروس به کمک فیس‌بوک شتافته است. تنها دلیل منطقی که به ذهن می رسد، سودی فراتر از سود مالی است که به سوروس می رسد؛ سودی کلان و غیر قابل تصور از تحریف اذهان عمومی در راستای جنگ نرم و ایجاد انقلاب های رنگی.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: تابناک / خبر آنلاین / ویکیپدیا