تبیان، دستیار زندگی
فیس بوک می‌تواند محلی باشد برای جذب دختران جوان به باندهای فساد و فحشا.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرابی به نام فیس بوک


دشمن در عصر حاضر با استفاده از جنگ نرم سعی در تخریب جوامع دینی و فرهنگ‌‌ها و باورهای جوانان دارد تا از این طریق بتواند به مقاصد خود دست پیدا کند. یکی از این ابزارهای طراحی شبکه اجتماعی فیس بوک است. آنان با جمع‌آوری هزاران اطلاعات بروز و دست اول از کشور تا حد امکان جاسوسی می‌کنند و هر کاربر وسیله‌ای راحت و آسان برای ارسال اطلاعات کشور شده است.
طراحان این شبکه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و بسیاری دیگر را دنبال می‌کنند. عضویت در فیس بوک و به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی و خانوادگی در آن اثرات مخربی بر فرد و جامعه می‌گذارد برخی از این اثرات در ادامه آمده است:

فیس بوک

یکی از اثرات نامطلوب و توهین آمیز فیس بوک حمله به باورها و اعتقادات دینی و مذهبی ماست. نمونه‌ای از آن توهین به امام هادی علیه‌السلام بود که موجب بروز واکنش از سوی بسیاری از مردم دین مدار کشورمان شد اما دشمنان نه تنها دست از این عمل خود برنمی‌دارند بلکه با احصای واکنشها و رفتارهای مردم تحلیل می‌کنند تا بار دیگر چگونه به این اعتقادات حمله کنند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد اگر مقابله‌ای از سوی کسانی که عضو هستند صورت نگیرد آنها مصمم‌تر می‌شوند که دفعات بعد ضربات مهلک‌تری بر پیکره دین وارد کنند.

یکی دیگر از آثار مخرب فیس بوک رواج دروغ در جامعه است. بسیاری از کسانی که عضو این شبکه هستند برای اینکه بتوانند دوستان بیشتری به سمت خود جلب کنند اطلاعات دروغی را به مخاطبان عرضه می‌کنند. برخی افراد نیز که دچار ضعف‌های شخصیتی هستند و یا کمبودهایی را در زندگی خود تجربه کرده‌اند سعی می‌کنند شخصیت ایده‌آلی که از خود در ذهن دارند در فیس بوک معرفی و از این راه به لذت‌های زودگذر دست پیدا کنند. این عوامل خود موجب رواج دروغگویی در جامعه شده و کم کم قبح این عمل زشت از جامعه رخت برمی‌بندد.

همچنین در فیس بوک بسیار مشاهده شده که پس از برقراری ارتباط با یک فرد این ارتباط به مرور عمیق‌تر شده و علاقه‌ای در یک فرد یا هر دو ایجاد می‌شود که ممکن است منجر به ازدواج شود. بهترین حالتی که می‌توان برای این کار متصور بود این است که هر دو حقیقت را گفته باشند و تصمیم به ازدواج بگیرند که به دلیل عدم آشنایی درست و صحیح از یکدیگر و به صرف احساسات با هم ازدواج می‌کنند و بعضا در زندگی مشترک خود دچار مشکلاتی نیز خواهند شد. اما حالت دوم  این است که یکی یا هر دو نفر از خود دروغ‌هایی گفته باشند. هنگام برخورد حضوری، این دروغ‌ها فاش می‌شود و فرد پی می‌برد که چقدر با احساسات وی بازی شده است. اما حالت سوم و بدترین حالت آن است که یکی از طرفین با مقاصد شوم سعی در برقراری ارتباط داشته باشد. در این حالت فرد سودجو با نزدیک کردن خود به سوژه مورد نظر به تمامی اطلاعات و عکسهای شخصی سوژه دست پیدا می‌کند و این خود ابزاری می‌شود برای اینکه به مقاصد شوم خود دست پیدا کند و در نهایت اگر به هدف خود نرسد فرد را تهدید به ریختن آبرو می‌کند.

بدترین حالت آن است که یکی از طرفین با مقاصد شوم سعی در برقراری ارتباط داشته باشد. در این حالت فرد سودجو با نزدیک کردن خود به سوژه مورد نظر به تمامی اطلاعات و عکسهای شخصی سوژه دست پیدا می‌کند و این خود ابزاری می‌شود برای اینکه به مقاصد شوم خود دست پیدا کند و در نهایت اگر به هدف خود نرسد فرد را تهدید به ریختن آبرو می‌کند

فیس بوک می‌تواند ابزاری برای تهدید و سودجویی افراد شود. با توجه به اینکه مطالب به اشتراک گذاشته شده ممکن است توسط برخی ذخیره شود، حتی اگر فرد مورد نظر از گذشته خود پشیمان شده باشد و قصد شروع یک زندگی خوب را داشته باشد همچنان در ترس و نگرانی به سر می‌برد که روزی ممکن است اطلاعات شخصی که از وی در دست دیگران است موجب ایجاد دردسر و مشکلاتی در زندگی شخصی وی شود و آینده‌اش را تهدید کند و حتی ممکن است باعث متلاشی شدن زندگی وی شود.

فیس بوک می‌تواند محلی باشد برای جذب دختران جوان به باندهای فساد و فحشا. برخی افراد از این شبکه غیر اخلاقی استفاده می‌کنند و با شناسایی دختران مستعد آنان را به سمت خود جذب می‌کنند و در صورتی که دختر جوان تن به خواسته‌های آنان ندهد وی را با روش‌های مختلف تهدید می‌کنند.

از آنجا که در این شبکه مجازی افراد می‌توانند به راحتی هویت خود را پنهان کنند و یا با هویت های مختلف خود را معرفی کنند، امکان انجام هرگونه عمل خلافی در آن وجود دارد زیرا شخص هیچ ترسی از فاش شدن هویت جعلی خود ندارد و به راحتی می‌تواند از این راه کلاهبرداری کند.

از جمله آثار مخرب فیس بوک افزایش بی بندوباری و تحریک میل جنسی در جوانان است. جوانان با دیدن تصاویر مبتذل و محرک جنسی در این شبکه تحریک می‌شوند و در صورتی که ازدواج نکرده باشند در جامعه به دنبال ارضای جنسی و غریزی خود هستند که در نهایت جامعه به فساد کشیده خواهد شد

از جمله آثار مخرب فیس بوک افزایش بی بندوباری و تحریک میل جنسی در جوانان است. جوانان با دیدن تصاویر مبتذل و محرک جنسی در این شبکه تحریک می‌شوند و در صورتی که ازدواج نکرده باشند در جامعه به دنبال ارضای جنسی و غریزی خود هستند که در نهایت جامعه به فساد کشیده خواهد شد. همچنین فیس بوک می‌تواند در ایجاد تزلزل در بنیان خانواده و افزایش خیانت در زندگی‌های زناشویی تاثیر گذار باشد و اعتماد میان زن و شوهرها را به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

برخی از فرصت طلبان می‌توانند از طریق فیس بوک به راحتی تنش را وارد زندگی افراد کنند و یا به دلیل داشتن خصومت و دشمنی شخصی با برخی افراد و با استفاده‌ از ابزارهای مختلف در فیس بوک آبروی یک خانواده را بریزند و یا بنیان آن را متزلزل کنند.

فیس بوک

از دیگر عواقب فیس بوک دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران و هک کردن حساب‌های شخصی آنان است. بسیاری از این طریق ثروت‌های میلیونی به جیب زده‌اند که حتی با تلاش مسئولان ضرر و زیان وارده قابل بازگردان نیست.

بسیاری از دعوت‌ها و فراخوان‌های ضد انقلابی و محارب با نظام از طریق فیس بوک صورت می‌گیرد. زیرا فیس بوک محلی امن برای جذب جوانان از همه جا بی خبر و هدایت خط فکری آنان به سمتی است که دشمنان آن را دنبال می‌کنند.

به منظور مبارزه با این هجمه فرهنگی و جاسوسی اولین پیشنهاد این است که با توجه به استفتاء مقام معظم رهبری در مورد استفاده از فیس بوک (1) هرکس که خود را در قبال کشور و وطن مسئول می‌داند بهتر است در مورد عضو بودن در این شبکه تأمل بیشتری داشته باشند و یا بر نحوه فعالیت هایشان بیشتر فکر کنند. زیرا هرچه بر آمار و تعداد کاربران و وارد شوندگان به فیس بوک اضافه شود به همان نسبت این شبکه قوی‌تر شده و امکان رسیدن به اهداف و مقاصدش راحت‌تر خواهد شد. جوانان غیور و متعصب ایرانی باید کاری کنند تا امکان رسیدن به این گونه منافع را از بین ببرند .

این شبکه در حال حاضر در کشور ما فیلتر شده است و قابلیت دسترسی برای همه را ندارد اما مهمتر از فیلتر کردن این شبکه ایجاد فرهنگ سازی در استفاده از آن است. اگر بتوان به گونه‌ای در جامعه فرهنگ سازی کرد که استفاده نابجا از فیس بوک چه اثرات نامطلوبی بر فرد و جامعه می‌گذارد می‌توان از آمار استفاده کنندگان کاست. ضمن این که بهتر است اصحاب رسانه و مدیران سایت ها در جذب مخاطبی در شبکه های اجتماعی داخلی تلاش بیشتر نمایند. البته چندی است برخی جوانان دلسوز و معتقد کشور با عضویت در فیس بوک و انجام فعالیتهای اعتقادی سعی در حمایت از ارزش‌های اسلام و انقلاب دارند اما این کار نمی‌تواند جلوی اثرات بسیار مخرب و گسترده این شبکه را بگیرد زیرا اصل سایت با فرهنگ جامعه ما مشکل دارد و این فعالیتها نمی‌تواند جلوی اهداف شوم دشمنان را بگیرد.

 پی نوشت:

متن سئوال

بسم‌الله الرحمن الرحیم

آیت‌الله خامنه‌ای

با سلام و احترام

با توجه به اینکه وب‌سایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است، آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟ با تشکر

باسمه تعالی

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

به‌ طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست و الا مانعى ندارد.

موفق و مۆید باشید.

منصوره فراهانی

بخش اجتماعی تبیان