تبیان، دستیار زندگی
سید جواد هاشمی با حضور در برنامه هفت با اشاره به اظهارنظر منفی فراستی در مورد فیلم كلاه قرمزی و بچه ننه و فروش بالای آن گفت: كاش فراستی هم با نقد خود فیلم من را پرفروش می كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جای فراستی خالی است


سید جواد هاشمی با حضور در برنامه "هفت" با اشاره به اظهارنظر منفی فراستی در مورد فیلم كلاه قرمزی و بچه ننه و فروش بالای آن گفت: كاش فراستی هم با نقد خود فیلم من را پرفروش می كرد.

 فراستی

برنامه سینمایی هفت با حضور سید جواد هاشمی كارگردان، منوچهر اكبرلو منتقد، شاهین شجری كهن منتقد، به بررسی فیلم سینمایی "اختاپوس" پرداخت.

منوچهر اكبرلو منتقد در ابتدا خارج از بحث نقد خطاب به مجری برنامه عنوان كرد: در برنامه سینمایی هفت نقد اتفاق نمی افتد هفته گذشته زمانی كه فیلم ساز به منتقد گفت نه تو معلم من هستی و نه من شاگرد تو هستم این اتفاق بسیار بدی است كه در این برنامه صورت گرفت.

وی در این باره افزود: منتقد باید بعد از حفظ شان نقد، اظهار نظر كند و البته مسعود فراستی در حال حاضر اینجا نیست و باید با حضور او در این مورد صحبت كرد.

سید جواد هاشمی كارگردان فیلم سینمایی "اختاپوس" در ابتدا از دلایل خود برای ساخت فیلم در ژانر كودك و نوجوان گفت: من در تلویزیون به همت علی اصغر پور محمدی اولین سریال خود را در سال 1380 ساختم و بعد از آن نیز حدود 8 تله فیلم ساختم ولی "اختاپوس" اولین فیلم سینمایی و همچنین ادای دین من به 30 سال تجربه‌ی معلمی ام بود.

وی ادامه داد: من نزدیك به 50 نمایشنامه برای كودكان نوشته و دو كتاب هم در این گروه سنی به چاپ رساندم زندگی من با كودكان و نوجوانان گذشته است.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینكه چند نكته و صحبت خارج از بحث نقد دارم، بیان كرد: اولین صحبت من با خانواده سینما است اگر فیلم كلاه قرمزی و بچه ننه بد است ما حق نداریم بگوییم فیلم بدی است كاش مسعود فراستی بود چرا كه اگر او می گفت "اختاپوس" فیلم بدی است به طور حتم فیلم فروش بالایی می كرد.

جای فراستی خالی است

وی در خصوص اكران "اختاپوس" تصریح كرد: اختاپوس با 17 روز اكران فروش خوبی داشته ولی در حقیقت شكست خورده است چرا كه باید فیلم كلاه قرمزی و بچه ننه از پرده اكران برداشته می‌شد ولی هنوز در حال اكران است. چرا باید جدول اكران بدین گونه باشد و چهار فیلم كودك همزمان با هم اكران شوند.

وی در ادامه افزود: دومین صحبت من با خانواده مدیریت در جامعه است كه چطور ممكن است فیلمی كه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب شده حوزه هنری اعلام كند من این فیلم را برای اكران قبول ندارم همه باید در مقابل تصمیمات وزارت ارشاد سر تعظیم فرود بیاوریم.

اكبرلو منتقد در ادامه اظهار داشت: هیچ كس در این سینما در جای خودش نیست سید جواد هاشمی باید فیلم كودك بسازد هر چند كه توسط اجرا، پول و خسارت خود را از اكران جبران می‌كند.

وی در خصوص فیلم نامه "اختاپوس" تصریح كرد: فیلم براساس الگوی افسانه ها ساخته شده افسانه ها چكیده و اندیشه ی همه اقوام بوده و فیلمسازان در این زمینه، به یك ساختارمندی از افسانه ها رسیدند و هنگام استفاده از الگوی افسانه ها، ملزم به رعایت قوانین هستند.

اولین صحبت من با خانواده سینما است اگر فیلم كلاه قرمزی و بچه ننه بد است ما حق نداریم بگوییم فیلم بدی است كاش مسعود فراستی بود چرا كه اگر او می گفت "اختاپوس" فیلم بدی است به طور حتم فیلم فروش بالایی می كرد.

اكبرلو بیان كرد: استفاده از الگوی افسانه ها راه نجات سینمای كودك است راه صحیح استفاده شده در این اثر بهره از الگوی افسانه هاست ولی باید از این الگوها به طور كامل بهره برد.

اكبرلو اظهار داشت: فیلم در برخی جاها به دلیل استفاده از این الگوها موفق است ولی در جاهایی چون از این الگوها استفاده نكرده موفق نبوده است.

شاهین شجری كهن منتقد دیگر حاضر در برنامه هفت عنوان كرد: الگوی آشنایی در اختاپوس وجود دارد كه یادآور فیلم گلنار است.

جای فراستی خالی است

وی افزود: فیلمساز در مرحله نگارش و ساخت فیلم بیش از حد به الگو وفادار بوده و اگر كمی آزادانه تر رفتار می‌كرد بن مایه و انگیزه آدم ها از همان نقطه عزیمت قصه تا پایان سر جای خود قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: علت فرار و عصبانیت پدر مشخص نیست.

هاشمی در ادامه صحبت های منتقد بیان كرد: زمینه ای باید در فیلم ایجاد شود تا آهوی پیشونی سفید به محكومیت برسد كه اگر قسمت دوم را بسازم این مسئله بازگو خواهد شد البته اگر برای ساخت آن مجبور به فروش ماشین بعدی ام نباشم كه در قسمت دوم تكلیف كلی داستان مشخص می شود.

هاشمی در ادامه عنوان كرد: این فیلم را به نوعی ساختم تا بچه ها آن را پس نزنند و همین طور بزرگترها هم كنار فرزندانشان این فیلم را ببینند و نوع رفتار خود را با فرزند انشان صحیح كنند.

و بعد با اشاره به منتقدان حاضر گفت: نقد كار آسانی است ولی فیلم نامه نویسی سخت است.

اكبرلو در پایان خاطرنشان كرد: سینمای ما از كار موزیكال محروم است و اختاپوس بدلیل برخورداری از موزیكال، گریم، طراحی لباس و حیوانات به گونه ای معصوم در گذشته نیست و كودكان ما به این دسته از فیلم ها نیازمند هستند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:باشگاه خبرنگاران جوان