تبیان، دستیار زندگی
همان طور که در مقاله ی قبل اختصارا عرض شد ، باید در مورد بارداری و تولد نوزاد با کودک خود حرف زد و او را آماده ساخت. ممکن است بخواهید با بحث و گفتگوی بیشتر ، خواندن کتاب و کارهای دیگر آن رادامه دهید و کودک را برای پذیرش نوزاد آمادتر کنید .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به زودی برادر یا خواهر دار می شی

آماده کردن فرزند اول برای ورود نوزاد دوم (2)


همان طور که در مقاله ی قبل اختصارا عرض شد ، باید در مورد بارداری و تولد نوزاد با کودک خود حرف زد و او را آماده ساخت. ممکن است بخواهید با بحث و گفتگوی بیشتر ، خواندن کتاب و کارهای دیگر آن راادامه دهید و کودک را برای پذیرش نوزاد آمادتر کنید .

آماده کردن کودک برای فرزند جدید

باید بدانید که مناسب ترین وقت برای یادگیری کودک ، هنگامی است که او آماده یادگیری است و مطلب برای او جالب می باشد . بزرگترها نیز در این شرایط بهتر یاد می گیرند

اگر هنگامی که کودک آمادگی ندارد ، بخواهید چیزی درباره نوزاد به او بیاموزید ، به حرف شما اعتنایی نمی کند و حتی ممکن است شما را تنها بگذارد.

اگر با این رفتار روبه رو شدید ، باید آن را امری عادی به حساب آورید . با مشاهده این بی تفاوتی و بی توجهی ، خیال نکنید که کودک علاقه ای به نوزاد ندارد. این بی تفاوتی فقط به این معنی است که کودک هنوز علاقه ای به شنیدن مطلبی درباره نوزاد ندارد.

سه روش مناسب برای آماده کردن کودک در پذیرش نوزاد وجود دارد که عبارتند از:

منتظر فرصتی باشید تا کودک درباره نوزاد حرف بزند ، یا از شما پرسشی نماید . اگر او گفتگویی را در این مورد شروع نمود ، با استفاده از فرصت ، با او صحبت کنید . کودکان معمولا در واقع نامناسب مثلا هنگام بیرون رفتن پدر یا مادر از منزل یا وقت خوابیدن ، پرسشهای مهم خود را به یاد می آورند . گاهی نیز این پرسشها را به عنوان حقه ای به کار می برند تا از خوابیدن طفره روند یا از بیرون رفتن پدر یا مادر از منزل جلوگیری کنند . اگر می دانید که انگیزه این پرسشها کنجکاوی است ، فر صت را از دست ندهید و به آنها جواب بدهید .

هنگام بازی کردن کودک ، ضمن گفتگوهای عادی ، می توانید صحبت را به مطلبی که می خواهید بکشید . وقتی کودک در حال بازی است ، می توانید متناسب با شرایط موجود ، به او چیزی بگویید و او را نسبت به نوزاد کنجکاو و علاقه مند نمایید . مثلا اگر در حال دویدن و جست وخیز است ، به او بگویید « یادم هست که وقتی کوچک بودی ، حتی نمی توانستی راه بروی !»

اگر کودک با قطعات چوبی یا پلاستیکی مشغول بازی است و ماشین یا ساختمانی را می سازد ، به او بگویید « نی نی کوچلو هم این بازی را خیلی دوست خواهد داشت ، البته او آن قدر کوچک است که تا مدتی نخواهد توانست با تو بازی کند و فقط بازی تو را تماشا خواهد کرد .

اگر دوست دارید برای کودک کتاب بخوانید ، سعی کنید از کتابهای مربوط به نوزاد استفاده نمایید . این کتابها را ابتدا خودتان بخوانید . بعضی از این کتابها آموزشی و تربیتی درباره خشم و حسادت کودک نسبت به نوزاد صحبت می کند و برای وقتی مناسب است که نوزاد به دنیا آمده باشد . خواندن این کتابها برای کودک ، قبل از تولد نوزاد بی فایده خواهد بود . اگر کودک چنین احساسی نسبت به نوزاد نداشته باشد ، به فکر فرو می رود و با خود می اندیشد که داشتن حس حسادت امری طبیعی است .

اگر می توانید در بعضی از معاینات پزشکی مادر و بعضی از کلاسهای آمادگی زایمان ، کودک را نیز همراه خود ببرید . در این فرصتها ، کودک می تواند با گوشی پزشکی ،به صدای قلب نوزاد گوش بدهد و با پزشک و پرستاران آشنا شود . بعضی از پزشکان متخصص زنان و زایمان در سالن انتظار خود ، کتابها و اسباب بازیهای مناسبی برای سرگرمی کودکان دارند و با این وسایل آماده پذیرایی از خواهران و برادران نوزاد هستند . کودک در این مطبها و سالنها خانوادگی ، آشنایی زیادی با نوزاد پیدا می کند و برای استقبال از او آماده می شود .

برنامه هایی که برای آموزش و آمادگی کودک به کار می برید ، خیلی از وقت شما را می گیرد .نیازی نیست که هر روز و هر هفته موضوع نوزاد و زایمان را یادآوری کنید . در آموزش کودک زیاده روی نکنید . گفتگویی عادی ، دوستانه و در موقع مناسب ، رمز موفقیت در آماده کردن کودک است .

عکس نوزادی کودک را به خود او نشان دهید و درباره آن حرف بزنید . به او بگویید که نوزاد به مراقبت زیادی نیاز دارد و پس از تولد به طور پیوسته مشغول گریه کردن یا خوردن یا در خواب خواهد بود . به کودک بگویید که در زمان کوچکی او ، از وی مراقبت کرده اید و حالاباید از نوزاد هم مراقبت کنید تا زودتر بزرگ شود و همبازی خوبی برای او باشد

آشنایی کودک بزرگ با نوزاد

در ماه آخر بارداری ممکن است بخواهید با کودک درباره نوزاد بیشتر صحبت کنید . فراموش نکنید که کودک با تجربه کردن مستقیم بهتر چیز یاد می گیرد و با این که از راه بازی نیز می تواند چیزهایی بیاموزد ، بیشتر اطلاعات را درباره نوزاد پس از تجربه عملی به دست می آورد . اگرکودک هنوز علاقه ای به سخنان شما درباره نوزاد نشان نمی دهد ، نگران نباشید . کودک ممکن است منتظر تولد نوزاد و دیدار او باشد . این مقالات به شما یاد می دهد که چگونه با کودکی که علاقه مند به دانستن درباره نوزاد است ، گفتگو کنید .

یکی از راه های آشنایی کودک با نوزاد ، دیدن آنها در خانه اقوام و دوستان یا در خیابان است . هنگام دیدار یا روبه رو شدن با این نوزادان ، از مادرشان خواهش کنید تا به کودک شما اجازه دهد او را لمس کند . به او بگویید که کودک شما هم خیلی کوچک خواهد بود . این نکته را باید بدانید که نوزاد خیلی سریع رشد می کند ، ولی تا مدت زیادی قادر به کاری نمی باشد و به کمک شما نیاز دارد .

عکس نوزادی کودک را به خود او نشان دهید و درباره آن حرف بزنید . به او بگویید که نوزاد به مراقبت زیادی نیاز دارد و پس از تولد به طور پیوسته مشغول گریه کردن یا خوردن یا در خواب خواهد بود . به کودک بگویید که در زمان کوچکی او ، از وی مراقبت کرده اید و حالاباید از نوزاد هم مراقبت کنید تا زودتر بزرگ شود و همبازی خوبی برای او باشد .

شاید بخواهید برای او یک عروسک بخرید . کودکان به تقلید از بزرگترها دوست دارند مامان بازی کنند و یاد بگیرند که چطور پوشک نوزاد را عوض کنند یا با لالایی او را در بغل خود بخوابانند . پس از تولد نوزاد ، وقتی مشغول شیر دادن یا تعویض پوشک و مراقبت از او هستید ، کودک می تواند این بازی را با شما ادامه دهد . عروسک وسیله خوبی به عنوان جانشین نوزاد است و کودک می تواند احساسات منفی و عصبانیت خود را بر سر او خالی کند . اگر کودک در حال عصبانیت رفتار خشونت آمیزی با عروسک دارد ، به او بگویید کتک زدن به عروسک اشکالی ندارد ، ولی نوزاد موجودی واقعی است و با عروسک فرق دارد و نباید او را اذیت کرد .

با استفاده از این عروسک به او یاد بدهید که چگونه نوزاد را بغل کند . بهتر است سه قاعده کلی زیر را برای بغل کردن عروسک و نوزاد به کودک خود بیاموزید :

**وقتی می خواهید نوزاد را بلند کنید یا در بغل بگیرید ، باید یک بزرگتر حضور داشته باشد .

**وقتی نوزاد را بغل می کنید ، باید بنشینید .

**همیشه زیر سر نوزاد را با دست خود نگه دارید .

آماده کردن کودک برای فرزند جدید

طرز صحیح بغل کردن نوزاد را به او نشان دهید . وقتی کودک نشسته است ، ابتدا عروسک را روی زانوی او بگذارید . به کودک کمک کنید تا یک دست خود را زیر سر نوزاد و دست دیگر را زیر باسن او بگذارد و همیشه مواظب سر نوزاد باشد .

اگر قصد دارید به نوزاد شیر خشک بدهید ، می توانید با عروسک تمرین کنید و طرز گرفتن شیشه شیر را به او نشان دهید . بطری را باید به طور مایل نگه دارید تا از بلعیدن هوا جلوگیری کند . با استفاده از بچه عروسکی ، طرز تعویض و پوشاندن پوشک و لباس ، همچنین وادار کردن نوزاد با آروغ زدن را به او یاد بدهید . البته همه کودکان نمی توانند در تعویض و پوشاندن پوشک و لباس یک بچه پر جنب و جوش به مادر کمک نمایند ، ولی این تمرینها دست کم به آنها یاد می دهد با نیازهای نوزاد آشنایی بهتری پیدا کنند .

درباره نگهداری کودکان و نوزادان ، کتابهای زیادی نوشته اند ، ولی بعضی از ای کتابها به علت پیچیدگی ، طرح نامناسب و دشواری متن ، برای کودک قابل فهم و درک نمی باشند . کتابی را که می خواهید برای آشنایی کودک با نوزاد بخرید ، ابتدا ورق بزنید و نگاه کنید . اگر مطالب آن ساده است ، آن را خریداری نمایید . با کمی ابتکار شما نیز می توانید یک آلبوم یا کتاب مصور مناسب تهیه کنید و آن را با عکسها و شکلهای مناسب تزیین نمایید . کودک نیز می تواند در کشیدن شکلها به شما کمک کند . پس از آماده شدن کتاب ، آن را با هم بخوانید و پس از تولد نوزاد دوباره آن را بخوانید . اکنون فرصت مناسبی است تا درباره تفاوتهای نوزاد واقعی با بچه عروسکی و تصورات قبلی کودک درباره نوزاد ، با او حرف بزنید .

در مقاله ی بعد پس روی کودک به عادات بچگانه و چگونگی رفتار مناسب را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.