تبیان، دستیار زندگی

چطور لامپ کم‌مصرف را تمیز کنیم؟

امروزه استفاده از لامپ‌های کم مصرف در میان افراد جامعه بسیار شایع شده است. این لامپ‌ها، مزایایی دارند مانند هزینه کمتر برق، عمر طولانی تر و ...، اما نکاتی نیز در مورد خطرات این لامپ‌ها وجود دارد که تمام مصرف‌کنندگان لامپ‌های کم مصرف باید از آنها مطلع باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

لامپ کم‌مصرف   لامپ کم مصرف


به دلیل استفاده از عنصر جیوه در ساخت لامپ‌های کم مصرف ضررهای مختلفی برای استفاده کنندگان وجود دارد و این ضررها در صورتی آشکار می‌شوند که مصرف کنندگان موارد احتیاط را رعایت نکنند.

 

عنصر جیوه، عنصری سمی است که هم تماس پوست بدن با آن و هم تنفس بخار آن، منجر به بروز مشکلات پوستی و تنفسی در افراد می‌شود.

 

تنها با رعایت نکاتی ساده اما اساسی و مهم، می توانید ایمنی خود را در مواجهه با این گروه از لامپ‌ها بالا ببرید.

 

ممکن است تا کنون تجربه تمیز کردن و زدودن خاک و گرد و غبار را از روی لامپ‌های کم مصرف داشته باشید. در حین تمیز کردن لامپ‌های کم مصرف رعایت نکات زیر بسیار مهم و ضروری است.

 

مواد مورد نیاز برای نظافت لامپ کم مصرف

- دستمال یک بار مصرف مرطوب شده

- کیسه‌های پلاستیکی ضخیم

- جارو برقی

برای نظافت لامپ کم‌مصرف از دستکش یک بار مصرف استفاده کنید، زیرا ممکن است در اثر تماس گردوغبار آلوده به جیوه با پوست دست، مشکلاتی برای شما به وجود آید

 

نکات لازم برای تمیز کردت لامپ کم مصرف

 1- پنجره اتاقی که لامپ کم مصرف دارد را باز کنید تا هوای تازه وارد اتاق شود.

 

2- هر گونه وسایل گرماده و تهویه اتاق را خاموش کنید.

 

3- سپس برای مدت 15 دقیقه خارج از اتاق منتظر بمانید.

 

4- با استفاده از دستمال یک بار مصرف و مرطوب شده، گردوغبار روی لامپ کم مصرف را پاک کنید. سعی کنید حتی‌المقدور گردوغبار آن را استنشاق نکنید.

 

5- گردوغبارهای زدوده شده از روی لامپ کم مصرف را در کیسه پلاستیکی ضخیم قرار دهید و در آن را محکم ببندید تا گردوغبار خارج نشود.

 

6- هر گردوغباری که از لامپ کم مصرف بر روی اشیای اطراف ریخته شده است را پاک کنید و با دستمال مرطوب آن منطقه را از وجود گردوغبار پاک سازید.

 

7- دستمال مرطوب را بر روی لامپ کم مصرف بکشید و سپس دستمال را در کیسه پلاستیکی ضخیم بیندازید و درب آن را محکم ببندید و گره بزنید.

 

8- حتما برای نظافت لامپ‌های کم مصرف از دستکش‌های یک بار مصرف استفاده کنید، زیرا ممکن است در اثر تماس گردوغبار (که با جیوه در تماس بوده است) با پوست دست، مشکلاتی برای شما به وجود آید. پس از انجام کار خود نیز دستکش پلاستیکی را وارد کیسه پلاستیکی ضخیم کرده و درب آن را محکم ببندید و گره بزنید و سریعا آن کیسه را از منزل خارج کنید.

 

9- اگر احتمال می‌دهید که گردوغبار لامپ کم مصرف بر روی فرش و یا قالیچه شما ریخته است، به دقت آن را با جارو برقی تمیز کنید.

 

10- پس از انجام تمام این مراحل، پنجره اتاق را باز کنید و اجازه دهید تا هوای این اتاق برای مدت 15 دقیقه تمیز شود.

پس از اتمام تمیز کردن لامپ، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید تا هر گونه گردوغبار آلوده به جیوه از دست‌های شما پاک شود

 

هشدارها

- کیسه‌های پلاستیکی حاوی گردوغبار و زباله را سریعا به بیرون از منزل خود انتقال دهید و درون سطل‌های زباله که به این منظور تعبیه شده است، قرار دهید.

 

- مراکز بازیافتی در سطح شهر وجود دارند که لامپ‌های کم مصرف شکسته شده و یا آسیب دیده را می‌گیرند و لامپ‌های سالم را تحویل فرد می دهند. اگر این مراکز را می شناسید حتی المقدور این لامپ‌ها را به آنها تحویل دهید، زیرا احتمال بازیافت این وسایل در این مراکز بیشتر از سطل های زباله می‌باشد.

- از تمیز کردن سطوح سخت مانند میز و صندلی و.... با استفاده از جارو برقی خوددای کنید، زیرا استفاده از جارو برقی به بیشتر پخش شدن جیوه کمک بیشتری می‌کند و محیط را بیشتر آلوده می‌کند.

  

- اگر حین کار کردن در اتاق، متوجه شکستن و یا ترکیدگی لامپ کم مصرف شدید، حتما این مسئله را جدی بگیرید و سریعا اتاق را ترک کنید و حداقل به مدت 15 دقیقه وارد اتاق نشوید.

پس بعد از 15 دقیقه وارد اتاق شده و پنجره را باز کنید تا هوای تازه وارد اتاق شود و هوای سمی بخار جیوه خارج شود و تکه‌های خرد شده لامپ‌های کم مصرف را با رعایت نکات ایمنی که گفته شد جمع آوری کرده و وارد کیسه‌های پلاستیکی در دار کرده و آن را از منزل خود خارج کنید.

 

- معمولا مراکزی که این گونه وسایل را جمع آوری  و زباله‌های آن را مدفون می‌کنند، تمام نکات بهداشتی درباره مدفون کردن و یا بازیافت دوباره این مواد را رعایت می‌کنند.

 

- جیوه مورد استفاده در لامپ‌های کم مصرف قابل بازیافت می‌باشد. مراکز مربوطه، آن را بازیافت کرده و دوباره مورد استفاده قرار می دهند.

 


مطالب مرتبط:

لامپ کم مصرف هم ضررهایی دارد

لامپ‌ كم مصرف را دائما روشن نگذارید

قطعات شکسته لامپ‌ها سمی اند

لامپ‌های سفید در ایجاد لکه‌های پوستی موثرند

لامپ‌های رشته‌ای به موزه‌هامی‌پیوندند!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.