تبیان، دستیار زندگی
شد طبق قوانین IWF ایوانف از ادامه‌ی فعالیت ورزشی محروم می‌شود بنابر تصمیم هیات اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، فدراسیون وزنه‌برداری ایران به پرداخت چهارصد هزار دلار جریمه به خاطر مثبت شدن آزمایش كنترل دوپینگ 9 ور...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزنه‌برداری ایران 400 هزار دلار جریمه شد

طبق قوانین IWF ایوانف از ادامه‌ی فعالیت ورزشی محروم می‌شود


بنابر تصمیم هیات اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، فدراسیون وزنه‌برداری ایران به پرداخت چهارصد هزار دلار جریمه به خاطر مثبت شدن آزمایش كنترل دوپینگ 9 ورزشكارش از محرومیت دو ساله رهایی پیدا می‌كند.

اعضای هیات اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری طی روزهای گذشته با برگزاری جلساتی در مورد مثبت شدن آزمایش دوپینگ وزنه‌برداران كشورهای ایران، آرژانتین، قزاقستان، روسیه، آلبانی و چین تایپه, جریمه‌ها و میزان محرومیت‌های كشورهای مختلف را بر اساس تعداد نمونه‌های مثبت و داروهای مصرف شده مشخص كرد.

بر اساس این رای هیات اجرایی، تیم ایران با داشتن بیشترین نمونه مثبت (9 وزنه‌بردار) مبلغ چهارصد هزار دلار جریمه‌ی نقدی شد كه در صورت عدم پرداخت این جریمه طی روزهای آینده با محرومیت دو ساله مواجه می‌شود.

در این میان تیم‌های روسیه و قزاقستان نیز هر كدام با در اختیار داشتن 5 ورزشكار دوپینگی طی چند ماه اخیر هر كدام مبلغ دویست و پنجاه هزار دلار جریمه شده‌اند.

آلبانی، آرژانتین و تایوان هر كدام جریمه‌های خاصی را باید پرداخت كنند. در صورت پرداخت جریمه‌ی تیم ایران طی روزهای آتی، این تیم می‌تواند در بازی‌های آسیایی دوحه و سایر رقابت‌های بین‌المللی شركت كند.

در پی اعلام این جریمه به مسوولان و نمایندگان فدراسیون ایران در سانتادومینگو، مقرر شده كه هر چه سریع‌تر این جریمه برای جلوگیری از محرومیت به فدراسیون جهانی پرداخت شود؛اما، در این میان با توجه به این كه فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری در بررسی‌های اولیه خود درباره‌ی پرونده‌ی ایران مجرم اصلی را یوردان گئورگی ایوانف سرمربی تیم می‌داند، طبق قوانین IWF این مربی از ادامه‌ی فعالیت ورزشی محروم می‌شود.

بنابراین تصمیم, ایوانف چند روز قبل به ایران بازگشته تا مسوولان كمیته‌ی ملی المپیك به عنوان طرف قرارداد با ایوانف وضعیت ادامه‌ی فعالیت او را در ایران مشخص كنند.

همچنین از دیگر تصمیم‌های گرفته شده در هیات اجرایی فدراسیون جهانی محرومیت 9 ورزشكار ایرانی است.

به این ترتیب و بر طبق قوانین IWF و WADA هر كدام از وزنه‌برداران ایرانی از جمله شاهین نصیری‌نیا، محمدحسین برخواه، سعید علی‌حسینی، امید نائیج‌، سجاد بهروزی، رسول تقیان، علی دهقانیان و رضا تیموری هر كدام دو سال از حضور در میادین ورزشی محروم می‌شوند. البته مسوولان فدراسیون وزنه‌برداری ایران با توجه به غیر عمد بودن استفاده‌ی ورزشكاران از مواد ممنوعه در پی كاهش مدت این محرومیت هستند؛ اما، در این میان محسن داوودی با توجه به این كه به تازگی مدت محرومیت دو ساله‌ی خود را به پایان رسانده بود، این بار برای بار دوم به صورت دائم از حضور در میادین ورزشی محروم می‌شود.

البته این تصمیم‌گیری‌ها در اهمیت اجرایی فدراسیون وزنه‌بردرای تصویب شد كه تعدادی از كشورهای شركت كننده نسبت به حكم ایران اعتراض داشته و درخواست تجدید این حكم و محرومیت فدراسیون ایران را داشتند. همچنین با توجه به مشكلات اخیر در وزنه‌برداری جهان، IWF تصمیم گرفته تا هر ورزشكاری كه پس از المپیك آتن، دوپینگش مثبت اعلام شده باشد، اجازه‌ی حضورش را در المپیك پكن ندهد.

از سوی دیگر فدراسیون بین‌المللی در نظر دارد نمونه‌گیری‌های خود را از وزنه‌برداران جهان افزایش دهد. در این میان كشورهایی كه سابقه‌ی مثبت شدن آزمایش كنترل دوپینگ دارند، بیشتر مورد توجه هستند.