تبیان، دستیار زندگی
مرامنامه استخدام پژوهشگران مجموعه‌ای از اصول کلی و الزاماتیست که باید توسط کارفرمایان و یا پشتیبانان مالی درهنگام انتصاب یا استخدام پژوهشگران مدنظر گرفته شود. این اصول و الزامات باید متضمن رعایت ارزش‌هایی همچون شفافیت فرآیند استخدام و رفتار برابر با همه..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با منشور اروپایی پژوهشگران

مرامنامه استخدام پژوهشگران

مرامنامه استخدام پژوهشگران-بخش اول

مرامنامه استخدام پژوهشگران مجموعه‌ای از اصول کلی و الزاماتیست که باید توسط کارفرمایان و یا پشتیبانان مالی درهنگام انتصاب یا استخدام پژوهشگران مدنظر گرفته شود. این اصول و الزامات باید متضمن رعایت ارزش‌هایی همچون شفافیت فرآیند استخدام و رفتار برابر با همه متقاضیان باشد. این امور باید با توجه ویژه به بازار کار جذاب؛ باز و پایدار اروپایی برای پژوهشگران صورت گیرد و به عنوان مکملی برای منشور اروپایی پژوهشگران عمل کند.

مۆسسات و کارفرمایان با پیوستن به مرامنامه باید به گونه‌ای آشکار و توام با تعهد مسئولانه و محترمانه؛ چهارچوب شرایط عادلانه پژوهشی را فراهم آورده و نیت روشن خود را در کمک به پیشرفت منطقه تحقیقاتی اروپا به نمایش بگذارند.

اصول کلی و الزامات مرامنامه استخدام

استخدام:

کارفرمایان و یا پشتیبانان مالی باید مراحل استخدام آزاد، شفاف، حامیانه و قابل مقایسه در سطح بین المللی، هم چنین متناسب با نوع آگهی استخدام را بنا نهند. علاوه بر این، آگهی‌ها باید شروط علمی و صلاحیت‌های لازم برای استخدام را بیان کنند. زبان این آگهی‌ها نباید آنقدر تخصصی باشد که باعث دلسردی متقاضیان شود. کارفرمایان باید شرایط و عناوین کاری، حقوق و چشم انداز رشد حرفه‌ای را هم به وضوح بیان کنند. علاوه بر این، فاصله زمانی میان آگهی‌های استخدامی و مهلت ثبت نام و ضرب الاجل پاسخگویی باید واقع بینانه باشد.

انتخاب:

کمیته‌های انتخاب کننده باید تخصص‌ها و توانایی‌های گوناگون را همراه با تعادل جنسیتی مناسب گرد هم آورند و هر جا ضرورت اقتضا کند و امکان اجرا داشته باشد؛ افراد را از رشته‌ها و بخش‌های مختلف عمومی و خصوصی و از کشورهای مختلف گرد آورند. این افراد باید تجربه ارزیابی متقاضیان را داشته باشند. در صورت امکان باید از طیف گسترده‌ای از شیوه‌های گزینش؛ مانند ارزیابی خارجی کارشناسان و مصاحبه چهره به چهره استفاده شود. اعضای کمیته انتخاب باید به اندازه کافی، متبحر و آموزش ‌دیده باشند.

شفافیت:

داوطلبان قبل از گزینش باید از روند استخدام، معیارهای انتخاب، موقعیت‌های موجود و چشم انداز رشد حرفه‌ای مطلع شوند. همچنین آنان باید پس از فرآیند انتخاب؛ از نقاط قوت و ضعف درخواست خود مطلع شوند.

مرامنامه استخدام پژوهشگران-بخش اول

شایستگی داوری:

فرآیند انتخاب باید تمامی طیف تجربه متقاضیان را در نظر بگیرد. در حالی که تمرکز بر روی پتانسیل کلی پژوهشگران است، خلاقیت و سطح استقلال آنان نیز باید در نظر گرفته شود. این امر به این معناست که شایستگی‌ها باید هم از لحاظ کمی و هم از نظر کیفی بررسی شود و به جای تکیه صرف بر انتشارات افراد؛ بر نتایج برجسته کل مسیر پژوهشی آنان تمرکز شود. در نتیجه، اهمیت شاخص‌های کتاب‌سنجی باید در درون طیف وسیع‌تری از معیارهای ارزیابی مانند آموزش، نظارت، کار تیمی، تبادل دانش، مدیریت پژوهش، نوآوری و فعالیت‌های متمرکز بر آگاهی عمومی متوازن شود. برای نامزدهایی که پیشینه صنعتی دارند باید توجه خاصی به ثبت اختراع، توسعه و ابداع شود.

گوناگونی در ترتیب زمانی سوابق شغلی:

فاصله افتادن در مسیر شغلی و یا تنوع در ترتیب زمانی سوابق کاری (CV) نباید به جریمه شدن متقاقضی بینجامد، بلکه باید به مثابه سیر تکاملی حرفه‌ای پژوهشگر دیده شود که در نتیجه می‌تواند به طرزی بالقوه در کارهای چندجانبه؛ سهم ارزشمندی در توسعه حرفه‌ای داشته باشد. بنابراین به داوطلبان باید فرصت داده شود تا مدارک و شواهد دستاوردهای خود را برای پست درخواستی خود ارسال کنند.

به رسمیت شناختن جابجایی‌ها:

هر گونه سابقه جابجایی همچون اقامت در کشور یا منطقه‌ای دیگر، یا جابه‌جا شدن در چهارچوب‌های پژوهشی دیگر(عمومی یا خصوصی)، از رشته و یا بخشی به بخش دیگر؛ چه در مرحله آموزش‌های اولیه در پژوهش و یا در مراحل بعدی به عنوان کار پژوهشی و یا تجربه انتقال مجازی باید به عنوان رشد ارزشمند حرفه‌ای یک محقق در نظر گرفته شود.

به رسمیت شناختن شایستگی‌ها:

کار فرمایان و یا پشتیبانان مالی باید برای احراز شایستگی‌های آکادمیک و حرفه‌ای افراد؛ یک روند ارزیابی مقتضی را فراهم آورند. این روند باید مشتمل بر ارزیابی صلاحیت‌های غیر رسمی همه پژوهشگران به ویژه در گستره جا به جا شدن بین‌المللی و حرفه‌ای آن‌ها باشد. پژوهشگران باید از استانداردها و رویه‌های حاکم بر به رسمیت شناخته شدن صلاحیت‌های خود، درک کاملی داشته باشند. در نتیجه؛ قانون‌های موجود ملی، کنوانسیون‌ها و قواعد خاص به رسمیت شناخته شدن این شایستگی‌ها باید از طریق کلیه کانال‌های موجود برای آنان روشن شود.

مرامنامه استخدام پژوهشگران-بخش اول

ارشدیت:

سطح شایستگی‌های مورد نیاز باید متناسب با مشاغل مورد نظر باشد، نه اینکه مانع ورود به مشاغل باشد. به رسمیت شاختن و ارزیابی شایستگی‌ها باید بیشتر متمرکز بر دستاوردهای خود فرد باشد تا شرایط و شهرت موسسه‌ای که پژوهشگر صلاحیت‌های خود را از آن اخذ کرده است. چرا که ممکن است این شایستگی‌ها صرفا در مرحله اولیه یک زندگی حرفه‌ای طولانی کسب شده باشد. هم چنین؛ الگوی توسعه مادام العمر حرفه‌ای نیز باید به رسمیت شناخته شود.

انتصاب‌های مقطع فوق دکترا:

مقررات روشن و رهنمودهای صریح استخدام و انتصاب پژوهشگران فوق دکترا؛ شامل حداکثر مدت زمان انتصاب و اهداف انتصاب؛ باید توسط نهاد انتصاب پژوهشگران فوق دکترا وضع شود. این رهنمودها باید سنوات زمانی انتصاب قبل از مقطع فوق دکترا در موسسات دیگر را در نظر گرفته و هم چنین این نکته را هم در نظر بگیرند که وضعیت فوق دکترا یک وضعیت انتقالی است که باید با هدف ایجاد فرصت‌های شغلی بلند مدت و با هدف توسعه حرفه پژوهش در بلند مدت قلمداد شود.

تعاریف

پژوهشگران:

در این توصیه‌؛ تعریف بین‌المللی پژوهش که فراسکاتی در نتیجه، پژوهشگران به عنوان حرفه‌ای‌هایی در نظر گرفته می‌شوند که درگیر ادراک و یا خلق دانش، محصولات، فرآیندها، روش‌ها و سیستم‌های نوین و مدیریت پروژه‌ها هستند.

به طور خاص، این توصیه مربوط به تمام افراد حرفه‌ای درگیر درتحقیق و توسعه هرگونه فعالیت در پژوهش بنیادین، تحقیقات استراتژیک، تحقیقات کاربردی، توسعه تجربی، انتقال دانش از جمله نوآوری و مشاوره، نظارت و ظرفیت‌های آموزشی، مدیریت دانش و حقوق مالکیت معنوی، بهره برداری از نتایج تحقیقات و یا روزنامه‌نگاری علمی در همین زمره قلمداد می‌شود.

مرامنامه استخدام پژوهشگران-بخش اول

تمایز پژوهشگران مبتدی و با تجربه:
منظور از پژوهشگران در مراحل اولیه، پژوهشگرانی هستند که در چهار سال اول فعالیت‌های پژوهشی هستند (معادل تمام وقت) که شامل دوره آموزش دیدن برای پژوهش هم هست.

پژوهشگران با تجربه پژوهشگرانی هستند که از زمان اخذ مدرک دانشگاهی خود که حق پژوهش‌های دکتری را به آنان می‌دهد و یا صاحبان مدرک دکترا که قبلا شاغل بوده‌اند- بدون در نظر گرفتن سال اخذ مدرک - دست کم چهار سال تجربه پژوهشی (معادل تمام وقت) داشته باشند.

کارفرمایان:

در این توصیه منظور از کارفرما تمام آن دسته از موسسات دولتی یا خصوصی است که پژوهشگران را بر اساس قرارداد استخدام می‌کنند و یا میزبان آنان تحت هر نوع قرارداد و یا ترتیبات بدون ارتباط مستقیم مالی هستند.

مورد آخر مشخصا به موسسات آموزش عالی، بخش‌های دانشکده‌ها، آزمایشگاه‌ها، بنیادها یا نهادهای خصوصی اشاره دارد که در آن پژوهشگران یا تحت آموزش تحقیقاتی هستند و یا فعالیت‌های پژوهشی خود را بر اساس بودجه ارائه شده توسط شخص ثالث انجام می‌دهند.

پشتیبانان مالی:

پشتیبانان مالی به تمام نهادهایی اطلاق می‌شود که تامین کننده بودجه (از جمله حق الزحمه‌ها، جوایز، گرنت و کمک هزینه‌های تحصیلی) برای موسسات تحقیقاتی دولتی، خصوصی و مۆسسات آموزش عالی هستند. آنها در این نقش ممکن است با توجه به اصول کلی و الزامات ارائه شده در این توصیه‌نامه؛ به عنوان یک شرط کلیدی؛ ارائه بودجه به موسسات را منوط به اخذ استراتژی‌، شیوه‌ها و مکانیزم‌های موثر کنند.

انتصاب یا اشتغال:

منظور از انتصاب یا اشتغال اشاره به هر نوع قرارداد و یا دستمزد یا کمک هزینه تحصیلی، گرنت و یا جایزه مالی توسط شخص ثالث از جمله کمک مالی در چارچوب برنامه‌ها است.

منشور اروپایی پژوهشگران:

کمیسیون اروپا، منشور اروپایی پژوهشگران و مرامنامه استخدام آنان را به تصویب رسانده است. این دو سند شامل عناصر کلیدی سیاست اتحادیه اروپا برای جذاب‌سازی حرفه پژوهش‌ است که خصیصه حیاتی استراتژی آن برای تحریک رشد اقتصادی و اشتغال به شمار می‌رود.

منشور و مرامنامه حقوق و وظایف یکسانی را برای پژوهشگران در سراسر اتحادیه اروپا قائل است. منشور و مرامنامه باید به این حقیقت کمک کند که مشاغل پژوهشی در اروپا در سطح ملی، محلی، منطقه‌ای و بخشی اروپا متنوع هستند تا اروپا بتواند از بیشترین پتانسیل‌های علمی بهره‌مند شود.

منبع: همشهری آنلاین

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی