تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله ویژگی های مدرس هوشمند را از جنبه های مختلف مطرح می کنیم . همچنین ابزار مورد نیاز این مدرسه ها گفته می شود.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا انصاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی های مدرسه هوشمند از ابعاد مختلف

ویژگی های مدرسه هوشمند از ابعاد مختلف

مدل مفهومی

در مدرسه هوشمند به كمك فناوری های نوین سیستم های آموزشی دیجیتالی هوشمند در سرعت بخشی به فرآیند یاددهی، یادگیری و بهبود مدیریت به صورت كاملاً نظام یافته باشد تا انسان عصر اطلاعات قادر به پردازش و دسته بندی و استفاده بهینه از منابع فنی دانش روز با توجه به طیف گسترده آن برای كشف استعداد خود و بروز خلاقیت ها باشد .

از بعد یاددهی و یادگیری

شیوه وروش آموزشی مدارس هوشمند دیداری - شنیداری بوده و معلمین دروس مختلف آموزشی خود را به كمك رایانه توسط فیلم ، انیمیشن و.... وابزارهای چندرسانه ای ( بصری ، كلامی ، شنیداری وعملی) ارائه می نمایند تا زمینه رشد همه جانبه استعدادهای دانش آموزان را تدارك ببینند و با تلفیق، به جای استفاده  ابزاری از فناوری ا طلاعات و یا ارائه واحد مستقل فناوری دركنار سایر واحدهای درسی، نسبت به كارآمد و اثر بخش نمودن نظام آموزشی اقدام  می شود.

به علاوه مدل های آموزشی مدارس هوشمند شركت فعالانه دانش آموزان را طلب می كند. دانش آموزانی می توانند ازاین رویكرد فایده ببرند كه دارای تفكر خلاق ونقادانه باشند وازسطح توانایی قابل قبولی برخوردارباشند. این مدارس جهت ایجاد محیط یاددهی، یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش آموزان پژوهنده طراحی شده است.

مدل مدرسه هوشمندبه صورت محیط همكاری و رقابت هستند ومواد آموزشی و تمرینات جهت بسط این مهارت ها دردانش آموزان طراحی شده اند. به عبارت دیگر در این مدارس ازروش های اكتشافی حل مساله استفاده می شود.

در مدارس پیشرو و هوشمند، مسائلی از قبیل افت تحصیلی، ترك تحصیل، گریز و بیزاری از مدرسه در بین دانش آموزان كمتر به چشم می آید.

ویژگی های مدرسه هوشمند از ابعاد مختلف

مدل و محیط ارتباطی

در مدرسه هوشمند به جهت رشد همه جانبه، دانش آموزان در ابعاد فكری، عاطفی و انسانی ارتباطات اجتماعی بالایی دارند و به عنوان نیروی كار متفكر، دارای سواد رایانه ای در همه زمینه ها فعال و مشاركت جو می باشند. و دانش آموزان به عنوان فرد در خانواده - در مدرسه با همكلاسی های خود و مقاطع بالاتر یا پایین تر از خود و در اجتماع می توانند به عنوان فردی مفید و دارای اطلاعات روز و سواد رایانه ای می تواند ارتباط سالم برقرار نماید.

از بعد زیر ساخت فناوری

ویژگی های مدرسه هوشمند از ابعاد مختلف

مدرسه هوشمند مدرسه ای است كه كنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه ای و شبكه ای انجام می شود و محتوای اكثر دروس آن الكترونیكی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است .

در مدارس هوشمند كامپیوتر جایگزین تخته سیاه و سی دی جای دفتر مشق را می گیرد. دانش آموزان می توانند از طریق اینترنت اطلاعات بسیاری درباره هر موضوع كه بخواهند بدست آورند. در این سیستم، معلم و شاگرد هر دو تولید محتوای الكترونیكی و درس را به صورت سی دی ارائه می كنند .

ابزار  مدرسه هوشمند

مدرسه هوشمند، مدرسه ای است که در آن نسلی توانمند در عرصه زندگی و توانا در خلق دانش تربیت می شوند و بستر های سخت افزاری و نرم افزاری لازم در راستای مکانیزه نمودن کلیه فعالیت های روزمره مدارس فراهم می شود.

با توجه به اهداف مدرسه هوشمند و با توجه به نوع جهت‌گیری آن در تربیت دانش‌آموزان، نیاز به تجهیزات و امکاناتی دارد که در مدارس سنتی به آن نیازی نیست. این تجهیزات شامل موارد زیر است:

تجهیزات سخت‌افزاری و شبکه شامل:

a. سرور
b. رایانه شخصی به تعداد مورد نیاز
c. چاپگر و اسکنر
d. تجهیزات Active / Passive شبکه
e. پهنای باند متناسب برای شبکه WAN

نرم‌افزار شامل:

a. وب ‌سایت
b. نرم‌افزارهای پایه
c. نرم‌افزارهای آموزشی چند رسانه‌ای
d. نرم‌افزارهای ساخت محتوای دروس
e. نرم‌افزارهای کاربردی
f. نرم‌افزار اتوماسیون اداری
g. تجهیزات تامین برق اضطراری

برای ایجاد این نوع مدارس ابتدا باید یک برنامه دراز مدت را مدنظر داشت به عنوان مثال مدرسه‌ای که امروز  به نام هوشمند ایجاد می‌شود ممکن است حتی بیشتر از 10 سال طول بکشد تا ابزار خود را که شامل زیر‌ساخت ارتباطی، محتوای مناسب، آموزش معلمین، تغییر روش‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی والدین است، کامل کند.

منابع:

شیوه نامه هوشمند سازی مدارس   وزارت آموش و پرورش  مرداد 90

 پیوندها:

تعریف و اهداف مدارس هوشمند

مشكلات مدارس هوشمند در ایران

بررسی مدارس هوشمند در ایران

فاصله ما تا مدرسه هوشمند مطلوب

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: زهرا انصاری

تنظیم: نسرین صادقی