تبیان، دستیار زندگی
اکتبر امسال ماه بسیار مهمی برای مایکروسافت خواهد بود. انتهای این ماه مایکروسافت به طور رسمی ویندوز8 خود را ارائه خواهد کرد، ویندوزفون8 به بازار خواهد آمد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازگی‌های ویندوز 8


اکتبر امسال ماه بسیار مهمی برای مایکروسافت است. انتهای این ماه مایکروسافت به طور رسمی ویندوز8 خود را ارائه خواهد کرد، ویندوزفون8 به بازار خواهد آمد، تبلت Surface RT ارائه می‌شود و تمامی همکاران و شرکای تجاری-سخت افزاری مایکروسافت لپ‌تاپ‌ها، هایبریدها و تبلت های ویندوز8 خود را ارائه خواهند کرد. ماهی شلوغ برای ویندوز و مایکروسافت.


در این میان سهم ویندوز8 را باید از بقیه بیشتر دانست. ویندوز8 که اکوسیستم جدیدی نسبت به سیستم عامل های سنتی دیگر خواهد بود به همراه یک اینترفیس جدید (همان متروی سابق) برای دستگاه های لمسی و تبلت ها خواهد بود. هرچند که قسمت دسکتاپ آن مانند قبل و با تغییراتی همراه با اینترفیس لمسی آن همراه خواهد بود.

اما کمی به عقب برگردیم و نگاهی به ویندوز7 موفق بی اندازیم که در تاریخ سیستم عامل های مختلف رکوردهای فروش زیادی را جا به جا کرد و رضایتمندی خوبی برای کاربرانش به همراه داشت. درست برعکس فاجعه ای به نام ویستا!  ویندوز8 در تاریخ 26 اکتبر به صورت رسمی وارد بازار خواهد شد و مایکروسافت امیدوار است تا راه موفق ویندوز7 را با آن ادامه دهد. این بار مایکروسافت بازار هدف را فراتر از دسکتاپ ها و لپتاپها قرار داده است و امید دارد تا در بازار نوظهور ولی بسیار سودآور تبلت ها بتواند موفق عمل کند. چیزی که چند سالی با اشتباه مدیران مایکروسافت به عقب افتاده بود، این روزها نقطه تمرکز و فعالیت آن‌ها شده است.

تازگی‌های ویندوز 8

نکته قابل توجه و کاملاً متفاوت ویندوز8 نسبت به همتای شماره 7 خود و سایر سیستم عامل ها، همگام بودن نسخه سیستم عامل موبایل جدید مایکروسافت موسوم به ویندوزفون8 با ویندوز8 است. ویندوزفون8 که از هسته مشترکی با ویندوز8 بهره می گیرد، دارای قابلیت های همگام سازی و استفاده از برنامه های ویندوز8 خواهد بود.

تفاوتی که ویندوز8 به میز کار شما می آورد:

**اولین تفاوت عمده و ظاهری ویندوز8 همین اینترفیس جدید آن است. اینترفیسی که قبلاً معروف به مترو بود تفاوت بسیار عمده ای نسبت به ویندوز7 و ویستا در رابط کاربری لمسی این سیستم عامل به وجود خواهد آورد. ویندوز7 هم از رابط کاربری لمسی بهره می گرفت و آن را پشتیبانی می کرد اما به دلیل نوع طراحی آن که برای دسکتاپ ها بود، چندان برای استفاده های لمسی ایده آل به نظر نمی رسید. هرچند امروزه پیشرفت های بسیار خوبی در زمینه خود صفحات لمسی رخ داده است، اما ویندوز8 قابلیت های سخت افزاری را به خوبی استفاده کرده و سیستمی ویژه برای تبلت ها خواهد بود.

ویندوز 8 در حقیقت سیستم‌عاملی دوگانه است که نه تنها می‌تواند به خوبی بر روی رایانه‌های رومیزی ظاهر شود، بلکه در سیستم‌های مبتنی بر صفحات لمسی نیز خوش خواهد درخشید. با این حال برای کاربران دل کندن از منوی استارت سنتی ویندوز کاری بس دشوار است

**یکی از تفاوت های مهم دیگر، صفحه آغازین ویندوز است که برای دستگاه های لمسی طراحی شده است و پس از راه اندازی دستگاهتان با آن روبرو می شوید. در این صفحه به جای منوهای سنتی، با کاشی ها یا همان  tile طرف هستید. این کار استفاده کاربر را بسیار راحت تر کرده، به علاوه اینکه این تایل‏ها قابلیت زنده بودن را دارند و هر اتفاقی که مربوط به آنها باشد (به روز شدن، پیغام، نوتیفیکیشن) را بدون اینکه صفحه خود را refreshکنید نمایش خواهند داد

** اگر لپتاپ شما دارای صفحه نمایش لمسی نیست، نگران نباشید. بسیاری از trackpadهای لپتاپ ها قابلیت استفاده از gestureهای لمسی ویندوز8 را خواهند داشت. شما می توانید از قابلیت های ویندوز8 با استفاده از ترک پدتان لذت استفاده از ویندوز8 را تجربه کنید. Logitechو مایکروسافت ماوس ها و ترک پدهایی ساخته اند که ویژه استفاده در ویندوز8 بوده و قابلیت های آن را به شما به خوبی ارائه خواهد کرد.

** دکمه استارت در این نسخه از ویندوز با آنچه شما انتظار دارید کاملا متفاوت خواهد بود. به جای وجود منو و زیر منوهای آن شما بین بخش دسکتاپ و اکوسیستم لمسی ویندوز8 حرکت خواهید کرد. البته نگران نباشید اگر برنامه ای را اجرا کنید که به همان محیط دسکتاپی نیاز داشته باشد، به طور اتوماتیک صفحه دسکتاپ سنتی ویندوز7 نمایش داده می شود.

پائول آلن یکی از بنیانگذاران کمپانی مایکروسافت، ویندوز 8 را‌ ترکیبی توأمان از «زیبایی» و «پیچیدگی» قلمداد کرده است. نخستین تجربه کاری با ویندوز 8 در مجموع خوب است و به آن پیچیدگی‌ها که فکر می‌کنید نیست./سوتیتر

** در مورد سیستم های دو یا چند مانیتور هم کار کمی متفاوت ولی جذاب تر است. شما می توانید در یک مانیتور بخش اینترفیس مدرن یا همان مترو را داشته باشید و در مانیتور دیگری بخش دسکتاپی خودتان را.  یا حتی در هر دو نمایشگرتان بخش دسکتاپی را ببینید. همه چیز به انتخاب و سلیقه شما!

** Charmامکان جدیدی است که در ویندوز8 آن را خواهید دید. اگر با انگشت یا ماوس از لبه های دو طرف یا بالا و پایین دستگاهتان به داخل صفحه بکشید، منوها و امکانات مختلفی خواهید دید که کاربری شما را بسیار سهل و آسان تر از گذشته خواهند کرد. امکاناتی مانند جستجو، اشتراک گذاری، تنظیمات و مواردی این چنینی بیشتر  و سریع تر در دسترستان خواهد بود.

تازگی‌های ویندوز 8

** پشتیبانی از شبکه های اجتماعی مانند Facebook،twitterو لینکداین به طور پیش فرض در ویندوز8 قرار داده شده است و شما می توانید به راحتی به روز رسانی های دوستان تان را مشاهده کرده و یا به ارسال اطلاعات و اشتراک گذاشتن لینک ها و مطالبتان بپردازید.

** تا الان شما هر دستگاهی که می خریدید یا دارای پردازنده های اینتل بود یا AMD. اما تغییراتی که در ویندوز8 صورت گرفته است، پردازنده های ARMنیز به این جرگه اضافه شده اند. دستگاه های قابل حمل تر بیشتر و ارزان تر هدفی است که مایکروسافت آنها را هم به ویندوز8 تجهیز خواهد کرد.

نگاه مایکروسافت نسبت به ویندوز 8 به مثابه گامی‌کوچک برای بشریتی است که آینده را خواهند ساخت. آینده‌ای که در آن انواع لپتاپ‌های لمسی و رایانه‌های رومیزی هوشمند همه‌ جا را گرفته‌اند. اگر سیستم‌های تبلتی را‌ ترجیح می‌دهید می‌توانید از این محصول لذت برده و از ویندوز 8 درست مانند یک ویندوز 7 دیگر بهره‌ ببرید. شاید به نظر برخی ویندوز 8 قماری بزرگ برای یاران استیو بالمر باشد، شخصی که 1.5 میلیارد دلار برای بازاریابی اختصاص داده که بخشی از آن نیز برای آموزش کاربران صرف می‌شود.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگفته از آی کلاب، زومیت