تبیان، دستیار زندگی
15 تغییر دهنده ها : در درس قبل با تغییر دهنده های اصلی ونیز با نوع فعالیت پانل modify آشنا شدید در این قسمت شما را با تعدادی دیگر از تغییردهنده ها آشنا خواهید شد. RIPPLE: به کمک این تغییر دهنده شما می توانید یک موج برروی اشی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش مبتدی شماره 15

تغییر دهنده ها :

در درس قبل با تغییر دهنده های اصلی ونیز با نوع فعالیت پانل modify آشنا شدید در این قسمت شما را با تعدادی دیگر از تغییردهنده ها آشنا خواهید شد.

RIPPLE: به کمک این تغییر دهنده شما می توانید یک موج برروی اشیاء خود ایجاد نماییدالبته خاطرنشان کنم که این موج به صورت مرکزی می باشد و امواج دایره ای ایجاد می نماید. این تغییر دهنده نیز مانند تغییر دهنده های دیگر دارای (GEHTER) مرکز و نقطه اتکا تغییر دهنده می باشد. پارامترهای این تغییر دهنده را در زیر توضیح خواهم داد:

AMPLITUDE 1: به کمک این پارامتر قادر خواهید بود میزان ارتقاع تنظیمی از موج را تعیین نمایید.

AMPLITUDE 2: به کمک این پارامتر قادر خواهید بود میزانه ارتفاع نیمی دیگر از موج را تعیین نمایید.

WAVE LENQTH: به کمک این گزینه می توانید میزان اندازه و فاصله موج را تعیین نمایید.

PHASE: به کمک این پارامتر می توانید برای موج خود یک حرکت وجریان ایجاد نمایید.

DECAY: این پارامتر میزان پوسیدگی و زوال تغییر دهند را تعیین می نماید.

WAVE: به کمک این تغییر دهند می توانید موج طولی ایجاد نمایید پارامترهای این تغییر دهنده نیز مانند تغییر دهندهRIPPLE می باشد.

SKEW: این تغییر دهنده درشی ایجاد انحراف و کجی می کند با پارامترهای این تغییر دهنده بیشتر آشنا خواهید شد.

AMOUHT: به کمک این فیلد عددی می توانید میزان انحراف و کجی شی را تعریف نمایید.

DIRECTION: به وسیله پارامتر سمت سوی تأثیر تغییر دهنده را تعیین        می نماییم.

SKEW AXIS: به کمک این قسمت می توانید محور تاثیر تغییر دهنده را تعیین نمایید.

SLICE: این تغییر دهنده قادراست که برروی شی شما یک برش ایجاد نماید یا شی شما را از قسمت برش خرده حذف نماید. این تغییر دهنده نیز مانند بقیه تغییر دهنده ها دارای یک زیر مجموعه می باشد به نام ( SILCE PLANE ) به کمک این گزینه شما می توانید محدوده برش را داشته باشید ومحل آن را تغییر دهید با پارامترهای این تغییر دهنده در زیر آشنا خواهید شد:

REFINE MESH: به کمک این گزینه می توانید بر روی مش ها برش ایجاد نمایید.

SPLIT MESH: این گزینه شما را برش داده و به دوقسمت تقسیم می نماید.

REMOVE TOP: به کمک این گزینه قسمت بالای شی حذف می گردد.

REMOVE BOOTOM: به وسیله این گزینه قسمت پایین شی حذف می گردد.

OPERTEON: به کمک این دو کلید تعیین می نمایید که برش برروی کدام قسمت انجام شود برروی POLYGONها یعنی چند وجهی ها یا برروی FACE ها که همان سه گوش های سازنده و اصلی شی ما می باشند.

SPHERIFY: به کمک این تغییر دهنده می توانید اشیاء داخل صحنه خود را به کره تبدیل نمایید. این تغییر دهنده دارای یک پارامتر می باشد که تعیین کننده میزان تاثیر تغییر دهنده می باشد.

AFFECT REGION: به کمک این تغییر دهنده که دارای دودستگیره می باشد می توان نیروی را ایجاد نمود که نقاط را با آن جا به جا نمود یا یک قسمت را از روی سطح شی خود بر اثر جاذبه ایجاد شده توسط این تغییردهنده جا به جا نمود. با فعال نمود زیر مجموعه این تغییردهنده که همان گزینهPOIHT می باشد     می توانید نیروی جاذبه را حرکت دهید و سطح را به هر سمت که می خواهید حرکت دهید با پارامتر های این تغییر دهنده توجه نمایید.

FALLOFF: به کمک این گزینه اندازه میدان وجاذبه را تعیین می نماییم به این صورت که هر چه عدد بیشتر باشد محدوده تاثیر نیرو برروی شی بیشتر می شود.

LGHORE BACKFACE: به کمک این گزینه می توان تعیین نمود که نیرو برFACEهای پشتی تاثیر بگذارد یا خیر.

در قسمتCURRE می توانید به کمک دو گزینه PINCH  وBUBBLE دو فرم تیز و نیش گون یا فرم جوشیدن و هموار را تعیین نمایید.

LATTICE: به کمک این تغییر دهنده می توان یک سطح مشبک را ایجاد نمود. با پارامترهای این تغییر دهنده در زیر آشنا خواهید شد.

TOINTS ONLTY FROM VERTCIES: به کمک این کلید رادیوییمی توانید فقط از نقاط استفاده نمایید یعنی برروی هر یک از VERTEX نقطه مش ایجاد نمایید.

LATTICE: به کمک این تغییر دهنده می توان یک سطح مشبک را ایجاد نمود. با پارامترهای این تغییر دهنده در زیر آشنا خواهید شد.

TOINTS ONLY FROM VERTCIES: به کمک این کلید رادیوییمی توانید فقط از نقاط استفاده نمایید یعنی برروی هر یک از VERTEX ها یک نقطه مش ایجاد نمایید.

STRUTS ONLY FROM EDGES: به کمک این کلید می توانید فقط از لبه ها استفاده نمایید به این صورت که لبه ها را به صورت مش در اختیار داشته باشید.

BOTH: به کمک این گزینه از هردوقابلیت فوق استفاده می گردد.

درقسمتSTRUTS پارامتر های مربوطه به لبه ها در اختیار شما قرار دارد که با این پارامتر ها آشنا خواهید شد .

RADIUS: به کمک این فیلد عددی میزان قطر یک شی تعیین می گردد.

SEGMENT: این پارامترمعیین کننده میزان خطوط تشکیل دهنده لبه های      می باشد.

SIDES: این پارامتر تعیین می کند که چه تعداد در کنار لبه خطوط تشکیل دهنده وجود داشته باشد.

MATERIAL ID: در این قسمت می توانید یک مشخصه ماده برای شی خود تعریف نمایید.

IGHORE HIDDEN EDGES: با فعال نمودن این گزینه خطوط پنهانی شی آشکار نمی شود.

SMOOTH :  این گزینه نرمال های هموار سازی را یک گروه می نماید.

قسمت بعدی قسمتJOINTSمی باشد دراین قسمت پارامترهای مربوط  به نقاط وجود دارد

در ابتدای این قسمت سه دکمه رادیویی وجود دارد که مشخص کننده شکل نقاط می باشد که بترتیب از چپ به این صورت می باشد: چهار گوش هشت گوش بیست گوش.

Radius : این فیلد عددی قطر نقطه را تعیین می نماید .

Segment  : این گزینه یک گروه هموار سازی برای کره ها ایجاد می نماید

در قسمت mapping coordinates جهت و قابلیت ماده دهی برای ماده دهی برای شی فعال می گردد

تغییر دهنده بعدی تغییر دهندهmirror می باشد . این تغییر دهنده یک کپی آینه وار برای شی ایجاد می نماید و قرینه شی را در اختیار ما قرار می دهد در این این تغییر دهنده چندین پارامتر است که با آنها آشنا خواهید شد.

در قسمتmirror تعیین می نمایید که جهت آینه وار شدن شی در راستای کدام محور باشد.

در قسمت بعدی نیز تععین می نمایید که شی به چه اندازه جا به جا  شود و همچنین از شی آینه شده کپی گرفته شود با خیر.

در این قسمت نیز با تعداد زیادی از تغییردهنده آشنا شدید .فرا گیری این تغغیر دهنده های مهم نقش مهمی در کار و ساخت مدل دلخواه شما دارد پس کمی تامل در این قسمت ها سود زیادی را آید شما می کند.

مهدی بندری