تبیان، دستیار زندگی
امروزه شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های مجازی در ایران است و سرگرمی‌بسیاری از جوانان ایرانی تنها گذراندن ساعاتی در این فیس‌بوک است. این در حالی است که پلیس فتای ناجا با ابراز نگرانی در این مورد، به تازگی به خطرهای این شبکه مجازی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا پلیس فیس بوک را چک می‌کند؟

گفت‌وگو با معاون اجتماعی پلیس فتا


امروزه شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های مجازی در ایران است و سرگرمی‌بسیاری از جوانان ایرانی تنها گذراندن ساعاتی در این فیس‌بوک است. این در حالی است که پلیس فتای ناجا با ابراز نگرانی در این مورد، به تازگی به خطرهای این شبکه مجازی اشاره کرده است و قصد دارد به کاربران هشدارهای موجود را بدهد.

فیس بوک

پلیس فتای ناجا با هدف شناسایی و پیشگیری جرایم سایبری در ایران از بهمن ماه سال گذشته کار خود را آغاز کرده است و در طول این مدت با بررسی‌هایی که در حوزه‌های مختلف داشته به شناسایی جرم‌ها پرداخته است و یکی از مهم‌ترین این دستاوردها به گفته معاونت اجتماعی، اشراف کامل به شبکه‌های اجتماعی و نظارت بر فعالیت کاربران ایرانی است.

به گزارش ایتنا به نقل از سایت خبری بازتاب، یکی از مهم‌ترین موضوعات این پلیس خطرات پیش رو در حوزه شبکه‌های اجتماعی است که در گفت‌وگو با سرهنگ محسن میربهرسی، معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا به آن پرداخته‌ایم.

اشراف کامل پلیس به فیس بوک

میربهرسی با بیان اینکه پلیس اشراف کامل به فیس‌بوک دارد می‌گوید: پلیس با تمام امکانات و مقدوراتش به مطالعه‌ عمیق در زمینه شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک پرداخته و کارگروه‌هایی در این زمینه مشغول به فعالیت شده‌اند.

پلیس با تمام امکانات و مقدوراتش به مطالعه‌ عمیق در زمینه شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک پرداخته و کارگروه‌هایی در این زمینه مشغول به فعالیت شده‌اند

وی با هشدار در مورد سوء استفاده از اطلاعات شخصی افراد توسط عده‌ای سودجو به کاربران اینترنت تاکید می‌کند: دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سیستم‌های رایانه‌ای، سرقت و کلاهبرداری، جاسوسی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب شامل تغییر یا تحریف انتشار صوت یا تصویر دیگری بدون رضایت و اهانت به دین اسلام و مقدسات جرم تلقی شده و قانونگذار برای مرتکبان جرایم رایانه‌ای مجازات حبس و جریمه نقدی تعیین کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که برخورد پلیس با شبکه‌های فساد تشکیل شده در فیس‌بوک چگونه است، می‌گوید: پلیس فتا عمده‌ رویکرد فعالیتش موضوعات اجتماعی است. چند صباحی است افرادی با فریب‌کاری و با ایجاد هویتی کاذب و با استفاده از تصاویری اقدام به اخاذی از دیگران کردند که متاسفانه برخی از جوانان به دلیل ناآشنایی با این تهدیدات به سمت این افراد گرایش پیدا کرده و مورد اخاذی قرار می‌گیرند.

هنگام عضویت در این شبکه صفحه‌ای به نام صفحه شخصی وجود دارد که به زبان انگلیسی نگارش شده است و کاربران باید تمام قوانین این صفحه را بپذیرند تا بتوانند از این صفحه استفاده کنند

شبکه‌های اجتماعی نا امن‌ترین محیط برای اشتراک‌گذاری اطلاعات

میربهرسی با اشاره به اینکه امروزه فیس‌بوک با بیش از 750 میلیون کاربر است، درباره وضعیت امنیت اطلاعات در آن چنین می‌گوید: هنگام عضویت در این شبکه صفحه‌ای به نام صفحه شخصی وجود دارد که به زبان انگلیسی نگارش شده است و کاربران باید تمام قوانین این صفحه را بپذیرند تا بتوانند از این صفحه استفاده کنند.

فیس بوک

وی با اشاره به قانون ارسال مشخصات حقیقی کاربر به کشور آمریکا و پردازش آن در این کشور چنین توضیح می‌دهد: در کنار چنین قانونی تولیدکننده این صفحه ثروتمندترین فرد در امریکا است. از سویی صفحات فیس‌بوک به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. با کنار هم قرار دادن این نکات به این نتیجه می‌رسیم که صاحبان این صفحه اطلاعات کاربران را در قبال دریافت هزینه به دیگران به فروش می‌رساند. در نتیجه با وجود چنین وضعیتی ناامن‌ترین محیط برای دادن اطلاعات به شمار می‌آید.

پلیس فتا آمار دقیقی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران دارد

معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا با بیان اینکه جرایم در حوزه شبکه‌های اجتماعی هر روز در حال افزایش است، می‌افزاید: متاسفانه بسیاری از شبکه‌های اجتماعی ایران بستر داخلی ندارد و با پلیس فتا استفاده از ابزارهای جدید سعی دارد به شناسایی این حوزه بپردازد. وی با بیان اینکه این حوزه، حوزه مجرمانه‌ای است و پلیس فتا آمار دقیقی از کاربران این حوزه دارد، افزود: این حوزه به امنیت اجتماعی مردم لطمه می‌زند امنیت اقتصادی و فرهنگی آنان را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: پلیس فتا ( با تلخیص)