تبیان، دستیار زندگی
هر فرد باید سعی کند در طول روز، حس تشنگی خود را به کم‌آبی بدن حساس نگه دارد. به عبارت ساده‌تر، کمترین حالت دهیدراتاسیون (کم‌آبی) هم در بدن اتفاق نیفتد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب تشنگی باشید!


هر فرد باید سعی کند در طول روز، حس تشنگی خود را به کم‌آبی بدن حساس نگه دارد. به عبارت ساده‌تر، کمترین حالت دهیدراتاسیون (کم‌آبی) هم در بدن اتفاق نیفتد.

 تشنگی

اولین نشانه کم‌آبی، خشکی دهان است بنابراین اگر به خشکی دهان توجه کافی داشته باشید و با نوشیدن آب حتی در حد یکی، دو جرعه تشنگی‌تان را رفع کنید، دیگر برای رفع آن به نوشیدن حجم زیادی آب نیاز نیست.

اینکه گفته می‌شود باید 30 دقیقه قبل از غذا و 2 ساعت بعد از غذا آب نوشید، براساس این باور است که مصرف آب هنگام غذا خوردن باعث رقیق شدن اسید معده و در نتیجه ابتلا به سوءهاضمه و مشکلات هضم و جذب غذا می‌شود اما واقعیت این است که نتایج مطالعه‌های فراوانی که انجام شد، نشان می‌دهد غلظت اسید معده زیاد و pH اسیدی آن حدود 8/0 است بنابراین نوشیدن آب روی رقیق شدن اسید معده و ایجاد سوءهاضمه تأثیر زیادی ندارد مگر در مواردی که فرد بی‌رویه و بیش از یک لیوان آب بخورد.

بنابراین با پاسخ به حس تشنگی و توجه به میزان مصرف آب هنگام غذا خوردن، رابطه‌ای بین نوشیدن آب، سوءهاضمه و مشکلات بعد از آن نخواهد بود و دیگر نوشیدن آب نیم ساعت قبل و 2 ساعت بعد از غذا توصیه نخواهد شد. البته اگر کسی در طول روز به اندازه کافی آب ننوشد و در معرض تعریق زیاد هم باشد و بخواهد هنگام غذا خوردن، تشنگی خود را برطرف کند، قطعاً دچار سوءهاضمه می‌شود. پس توصیه می‌کنم در تمام طول روز به حس تشنگی‌تان توجه کنید،‌ حتی با نوشیدن یکی، دو جرعه آب. در ضمن، همیشه بطری آب همراه داشته باشید تا به درستی به نیاز بدنتان پاسخ دهید.

دلایل تمایل بعضی از افراد به نوشیدن آب سرد در فصل سرما

عطش افراد ملاک مصرف میزان آب است. در فصل‌های گرم سال به دلیل تعریق، نیاز به مصرف آب بیشتر است و در فصل سرد سال این نیاز کمتر می‌شود و همان طور که قبلاً هم گفته شد بنا به شرایط مزاج فرد میزان مصرف آن متفاوت است. در فصل سرد سال نیز وقتی از مصرف کم آب سخن می‌گوییم، باز هم نمی‌توانیم برای همه افراد یک توصیه و سفارش را داشته باشیم.

دکتر سید سعید اسماعیلی می‌گوید: نیاز افراد به مصرف آب بنا به مزاج و شرایط آب و هوایی زندگی متفاوت است اما به طور کلی همه افراد در فصل سرد سال نیاز کمتری به مصرف آب دارند.

وقتی فرد غذای چرب مانند ماهی، آبگوشت و... مصرف می‌کند مکرر آب مصرف می‌کند اما عطش رفع نمی‌شود. در واقع باید گفت این عطش کاذب است و راه حل برطرف کردن آن نوشیدن آب ولرم است تا بلغم شور از معده پاک سازی شود اما

با نوشیدن آب سرد وضعیت بدتر می‌شود

وی در پاسخ به این سۆال که چرا بعضی از افراد در فصل سرد سال احساس نیاز به مصرف بیشتر آب، آن هم آب سرد دارند، می‌افزاید: این موضوع ممکن است به دو دلیل باشد؛ اول این که این افراد از غذاهای بسیار گرم استفاده می‌کنند بنابراین حرارت کبد بالا می‌رود و فرد احساس عطش بیشتری می‌کند. اگر چنین باشد و فرد تمایل به مصرف آب سرد داشته باشد، وقتی آب سرد مصرف می‌کند احساس عطش کمتری دارد، به این افراد توصیه می‌شود که حرارت کبد را با مصرف عرق کاسنی کاهش دهند. اما گاهی به دلیل تولید نوعی بلغم در معده که تحت عنوان «بلغم مالح» یا «بلغم شور» نام گذاری می‌شود، فرد احساس عطش می‌کند که با نوشیدن آب سرد برطرف نمی‌شود. به عنوان مثال وقتی فرد غذای چرب مانند ماهی، آبگوشت و... مصرف می‌کند مکرر آب مصرف می‌کند اما عطش رفع نمی‌شود. در واقع باید گفت این عطش کاذب است و راه حل برطرف کردن آن نوشیدن آب ولرم است تا بلغم شور از معده پاک سازی شود اما با نوشیدن آب سرد وضعیت بدتر می‌شود.

چرا برخی احساس تشنگی نمی‌کنند؟

یک متخصص گوارش و کبد با بیان اینکه هیچ نوشیدنی جای آب را نمی‌گیرد تاکید کرد: «اشکال در بلع یکی از مشکلاتی است که نوشیدن مایعات را برای افراد مشکل می‌کند.»

دکتر امیرحسین فقیهی گفت: «بسیاری از افراد تمایلی به نوشیدن آب ندارند به همین دلیل به نوشیدنی‌های دیگر روی می‌آورند اما باید گفت هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزینی برای آب باشد و افراد بزرگسال بایستی روزانه بین 7 تا 8 لیوان آب بنوشند.»

اگر کسی در طول روز به اندازه کافی آب ننوشد و در معرض تعریق زیاد هم باشد

و بخواهد هنگام غذا خوردن، تشنگی خود را برطرف کند، قطعاً دچار سوءهاضمه می‌شود

وی ادامه داد: «کسانی که تمایلی به نوشیدن آب ندارند بایستی سعی کنند آب را در برنامه روزانه خود قرار دهند و در صورتی که طعم آب را دوست ندارند می‌توانند آب را طعم دار کنند به عنوان مثال چند قطره آب لیمو اضافه کنند و یا از آب میوه های طبیعی استفاده کنند و توجه داشته باشند به هیچ وجه از آب میوه های غیرطبیعی موجود در بازار که حاوی شکر هستند و زمینه ساز چاقی و دیابت هستند استفاده نکنند.»

آیا به طور مکرر احساس تشنگی می‌کنید؟

نوشیدن مقدار کافی آب مهم است، اما احساس تشنگی در اغلب اوقات ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری باشد.

علل احتمالی تشنگی مفرط این‌ها هستند:

* ابتلا به دیابت.

* خوردن غذایی که بیش از حد ادویه دار یا شور است.

* خون‌ریزی در حدی که باعث از دست رفتن قابل‌توجه خون شود.

* مصرف برخی از داروها.

* ابتلا به یک عفونت یا سوختگی جدی.

* ابتلا به نارسایی کلیه، کبد یا قلب.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

سلامتیران - دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

خراسان

سلامت نیوز

همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:

تشنگی تمرکز ذهنی را کم می‌کند

علائم دهیدارته شدن بدن چیست؟

آب بخور، هم‌وطن!

نوشیدن آب یخ و دردسرهای آن

تا می‌توانید آب بنوشید

آب در آموزه‌های دینی

فواید مصرف آب و مایعات

بین غذا زیاد آب ننوشید

چه کسانی باید آب کمتری بنوشند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.