تبیان، دستیار زندگی
این آزمایش با اسپری کردن مه روغن به داخل محفظه بالایی صفحات فلزی شروع شد. انتخاب روغن در این آزمایش بسیار مهم بود؛ زیرا بیش تر روغن ها در برابر گرمای منبع نور دستگاه بخار می شدند و باعث تغییر جرم قطره درون محفظه ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطره روغن میلیکان

در این مطلب می خواهیم در مورد نحوه اندازه گیری بار الکترون توضیح دهیم.

در سال 1909 رابرت میلیکان و هاروی فلچر با موازنه نیروی گرانشی رو به پایین و نیروهای الکتریکی و شناور شدن ریز قطره  روغن که در فضای بین دو صفحه فلزی معلق مانده بود، توانستند بار الکترون را با دقت بالا و مقدار :

1.602176487(40)×10−19

به دست آورند. این آزمایش با اسپری کردن مه روغن به داخل محفظه بالایی صفحات فلزی شروع شد. انتخاب روغن در این آزمایش بسیار مهم بود؛ زیرا بیش تر روغن ها در برابر  گرمای منبع نور دستگاه بخار می شدند و این باعث تغییر جرم قطره درون محفظه می شد. روغن برای کاربردهای خلأ انتخاب خوبی بود، زیرا که فشار تبخیر کمی داشت.

ریز قطره های روغن به محض اسپری شدن از طریق نازل (دهانه دستگاه اسپری) یا  به دلیل اصطکاک،  بار الکتریکی پیدا می کنند و یا با اعمال تابش یونیزه کننده.

ریز قطره های باردار می توانند وارد  فضای بین دو صفحه باردار موازی شوند و با کنترل کردن پتانسیل الکتریکی عبوری از این دو صفحه می توان کاری کرد که قطره روغن بیفتد یا به همان سمتی که از آن افتاده، برگردد.

این آزمایش را در مطلب زیر به خوبی خواهید دید:

قطره روغن میلیکان

مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: آلچالانلو