تبیان، دستیار زندگی
در چند ماه اخیر میزان استفاده از جست ‌وجوگر یاهو کاهش داشته است و این سایت که زمانی رتبه ی دوم را به خود اختصاص داده بود، با مقداری عقب ‌نشینی، این جایگاه را به سایت بینگ (Bing) داده و خود در مقام سوم ایستاده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بالانشین مرورگرهای اینترنتی


در چند ماه اخیر میزان استفاده از جست ‌وجوگر "یاهو" کاهش داشته است و این سایت که زمانی رتبه ی دوم را به خود اختصاص داده بود، با مقداری عقب ‌نشینی، این جایگاه را به سایت "بینگ" (Bing) داده و خود در مقام سوم ایستاده است.


مرورگر ها

شاید برای خیلی از کاربران در سراسر جهان واژه ی جست‌ و جو یا همان Search در اینترنت مساوی با بازکردن یک صفحه از گوگل باشد. طبق گزارش های سایت "Aitnews"، در رقابت بین موتورهای جست ‌و جو، سهم "گوگل" افزایش یافته و از آن سو، "یاهو" و "مایکروسافت" مقداری از این بازار را از دست داده ‌اند. در ماه سپتامبر گذشته 66.7 درصد جست ‌و جوها از طریق سایت گوگل انجام شده است که این رقم نسبت به ماه پیش از آن، اوت، 0.3 درصد رشد نشان می ‌دهد. پس از گوگل، جست ‌وجوگر "مایکروسافت" (Microsoft) و "یاهو" (Yahoo) به ترتیب با بر عهده گرفتن 15.9 درصد و 12.2 درصد جست ‌و جوها، در مقام دوم و سوم جای گرفته ‌اند.

بر اساس این گزارش، در چند ماه اخیر میزان استفاده از جست ‌وجوگر "یاهو" کاهش داشته است و این سایت که زمانی رتبه ی دوم را به خود اختصاص داده بود، با مقداری عقب ‌نشینی، این جایگاه را به سایت "بینگ" (Bing) داده و خود در مقام سوم ایستاده است. حائز اهمیت آن است که از کل 17 میلیارد جست ‌وجوی انجام شده در آمریکا در ماه سپتامبر، "گوگل" توانسته 10.9 میلیارد را به خود اختصاص دهد. در این بین، سهم مایکروسافت فقط 2.6 میلیارد جست ‌و جو می باشد.

این روند در حالی است که طی سه ماه گذشته موتور جست ‌و جوی "بینگ مایکروسافت" سهم خود را در بازار موتورهای جست‌ و جوی جهان افزایش چشم گیری داده بود. اما بدون شک در حال حاضر گوگل یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین موتورهای جست ‌و جو در جهان می باشد. بر اساس آمار موسسه Experian Hitwise که در زمینه ی جمع ‌آوری اطلاعات آنلاین فعالیت می ‌کند، در ماه می سال جاری میلادی "گوگل" 65 درصد از سهم بازار موتورهای جست‌ و جو در آمریکا را به خود اختصاص داده بود.

این روند در حالی است که طی سه ماه گذشته موتور جست ‌و جوی "بینگ مایکروسافت" سهم خود را در بازار موتورهای جست‌ و جوی جهان افزایش چشم گیری داده بود

با این همه، در یک سال گذشته 6 درصد از محبوبیت این موتور جست ‌وجو در میان کاربران کم شده است و این در حالی است که در همین مدت بینگ مایکروسافت موفق شده تا سهم خود را از 26.79 به 28.1 درصد افزایش دهد که این موفقیت بزرگی برای مایکروسافتی ‌ها تلقی می‌ شود. در سه ماه گذشته "یاهو" دیگر موتور جست ‌وجو در مدت مشابهی که توسط موسسه Experian Hitwise  مورد بررسی قرار گرفته 14.9 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده. این آمار بر اساس عملکرد حدود 10 میلیون کاربر در یک بازه ی یک ماهه تهیه شده است.

مرورگر ها

حائز اهمیت است که چندی پیش، "یوتیوب" اعلام كرد كلیپی كه در آن به پیامبر اسلام (ص) توهین شده است را از روی سایت خود پاک نخواهد كرد. به دنبال نمایش این كلیپ در یوتیوب بود كه بسیاری از مسلمانان در كشورهای مختلف به اعتراضات گسترده‌ ای دست زدند و در بیانیه ای‌ كوتاه، مقامات "گوگل" كه مدیریت سایت "یوتیوب" را نیز برعهده دارند درخواست حذف این كلیپ را رد كردند. از این رو، مسئولین مربوطه موظفند به جهت مقابله و خنثی سازی "جنگ نرم" دشمن و جلوگیری از گسترش این قبیل از شبکه های اجتماعی، طرح اینترنت ملی را گسترش دهند. در این راستا "رضا تقی پور"، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است: با اجرای این شبکه، اینترنت و سرویس ‌های متنوع اینترنتی ارزان قیمت در اختیار مردم قرار می ‌گیرد. همچنین مباحثی چون امنیت، حذف موارد غیر اخلاقی و حفظ اطلاعات در درون کشور نیز با اجرای اینترنت ملی تحقق خواهد یافت. وی پایدار کردن شبکه ی اینترنت ملی و استفاده از اطلاعات ذخیره شده در آینده را، از دیگر مزیت‌ های این طرح ملی دانست.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایتنا / فردا نیوز