تبیان، دستیار زندگی
دوستان و گرامیان با عرض سلام . به مناسبت فرا رسیدن سیزدهم آبان ماه، سالروز تسخیر لانه جاسوسی و روز دانش آموز، و با توجه به وظیفه خطیر و سنگین شما دبیران و مربیان پرورشی، در این ایام، مرکز یادگیری سایت تبیان طبق روال همیشه، متنی را ارائه نموده. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

13 آبان روز دانش آموز
13 آبان روز دانش آموز

دوستان و گرامیان با عرض سلام .

به مناسبت فرا رسیدن سیزدهم آبان ماه، سالروز تسخیر لانه جاسوسی و روز دانش آموز، و با توجه به وظیفه خطیر و سنگین شما دبیران و مربیان پرورشی، در این ایام، مرکز یادگیری سایت تبیان طبق روال همیشه، متنی را ارائه نموده است که حتماً مورد استفاده جهت برگزاری مراسم شما عزیزان در مدرسه قرار خواهد گرفت.

13 آبان روز دانش آموز

این سیزده آبان همان ثابت روز است

کین روز شده ثبت به دیباچه هرروز

هر سال به و ماه به و روز به وبه

امروز ز دیروز و دگر روز به امروز

امروز سیزده آبان، روز شگفتی است

روز خون است و قیام

روز حماسه است

روز پیروزی حق بر باطل

امروز روز 13 آبان روز دانش آموز است

امروز روزیست كه حوادث بزرگ و سرنوشت سازی را در پیشانی میهن اسلامیمان حك كرده است.

و چه عجیب كه ردپایی ثابت در تمامی این حوادث به چشم می خورد.

آری ردپای استكبار جهانی

اما چون گذشته دانشجویان و دانش آموزان با ایمان و غیور میهنمان با کمک درایت های مدبرانه امام خمینی(ره) موفق به تسخیر سفارت آمریكا شدند و این اتفاق مهر بطلانی بود بر دخالت و دست اندازی های استكبار جهانی.

13 آبان روز دانش آموز

آری دانش آموزانی كه هنگام تبعید امام خمینی(ره) در سال 1342 خردسالانی بیش نبودند سال ها بعد غیور مردانی در این خاك شدند كه بر ظلم و بیداد شوریدند. آنان درس را نه در پشت نیمكت های چوبی كلاس و بر تخته سیاه آن كه بر صفحه سپید پیشانی مردمان زجركشیده در كوچه و بازار آموختند. آنان خود را مجزا از جریان انقلاب نمی دانستند آن روزها همه از پیر و جوان، زن و مرد و

كودك در اعتصاب و راهپیمایی شركت می كردند.

در آن روزها حتی گفتگوهای كودكان خردسال، نه بر سر بازی ها و بازیچه ها كه از ظلم شاه و راهپیمایی ها بود. دانش آموزان چنان سهمی در این جریان داشتند كه اگر صفحه ایی از اوراق خونین انقلاب به نام آنان رقم نمی خورد،
13 آبان روز دانش آموز

بر زحمات، رشادت ها و تلاش های آنان جفا شده بود، آن روزها دانش آموزان، اعلامیه های امام را رونویسی و پخش می كردند، شب ها خطر حكومت نظامی را نادیده می گرفتند و با خط های ابتدایی و ناپخته خود دیوارهای شهر را به شعارهای انقلابی مزین میكردند.

به راستی چگونه است که نوجوانی در ابتدای زندگی به بلوغ فكری و عقیدتی می رسد و خود را در جریان انقلابی وارد می كند جریاناتی که كه لازمه آن شناخت است؟

این ها را باید در فضای فكری آن عصر و به ویژه در كلام امام خمینی(ره) جست و از میان آن پرشورترین انقلاب قرن را ساماندهی نمود.

در آن روزها شعاری برگرفته از امام شهیدان و آزادگان امام حسین (ع) ورد زبان همگان بود:

ان الحیاه عقیدةٌ و جهاد

13 آبان روز دانش آموز

آری در سایه این تعالیم است كه نوجوان روزهای انقلاب، دانش آموز روزهای پرشور مبارزه و حماسه، از راهپیمایی ها، مبارزات و شعارها بیش از درس های مدرسه، تعلیم یافته و برای فراگیری بیشتر در روز 13 آبان 57 مدارس را به تعطیلی می كشاند و راهی دانشگاه تهران می شود.

در آن روز دانش آموزان مسلمان ایرانی در خون خود وضو گرفتند و به امام خود اقتدا نمودند و در قیام نماز، تنها خدا را بزرگ و لایق بزرگی خواندند و نمازشان را، رودرروی معبود و در بهشت او سلام دادند.

13 آبان روز دانش آموز

آری سیزده آبان در تاریخ انقلاب اسلامی برگی زرین و مقطعی حساس و مناسبتی پرخاطره است، در چنین روزی بود که فرزندان امام در مقابل دانشگاه تهران و خیابان های اطراف با شعار درود بر خمینی، مرگ بر شاه، پایه های حكومت را به لرزه در آورده و با گلوله های مأموران شاه به خاك و خون غلتیدند و دعوت حق را لبیک گفتند.

سخنان امام خمینی(ره) که به همین مناسبت در قالب پیامی از پاریس، برای ملت قهرمان ایران فرستاده بودند نیز چون گذشته چشمه نوری شد برای هدایتی دوباره در جهت ادامه این مبارزات:

عزیزان من صبور باشید كه پیروزی نهایی نزدیك است و خدا با صابران است .... ایران امروز جایگاه آزادگان است .... من از این راه دور چشم امید به شما دوخته ام ... و صدای آزادیخواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می رسانم . و این گونه بود که سه ماه بعد از این حماسه غرورآفرین درست در روز 12 بهمن سال 1357 آسمان ایران میزبان رهبری هوشیار و با ایمان گشت.

آری آن روز امام خمینی(ره) بعد از سال ها دوری به میهنشان بازگشتند و چه قدر در آن لحظه باشکوه جای دانش آموزان و دانشجویان شهید روز 13 آبان 1357 خالی بود ...

 شهدا راهتان ادامه دارد


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا