تبیان، دستیار زندگی
آیت الله علوی گرگانی با اشاره به این‌که آمار طلاب حوزه علمیه از جهت کمی بهتر از گذشته شده اما از لحاظ کیفی عقب‌تر است، گفت: امروز بیشتر طلاب به دنبال کار و تشریفات زندگی رفته‌ و این امر سبب شده که از درس و بحث فاصله بگیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زی طلبگی باید درطلاب مشهود باشد

آیت الله علوی

آیت الله علوی گرگانی با اشاره به این‌که آمار طلاب حوزه علمیه از جهت کمی بهتر از گذشته شده اما از لحاظ کیفی عقب‌تر است، گفت: امروز بیشتر طلاب به دنبال کار و تشریفات زندگی رفته‌ و این امر سبب شده که از درس و بحث فاصله بگیرند.

آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در دیدار جمعی از طلاب حوزه علمیه استان ایلام، با بیان این‌که انسان وارد هر رشته‌ای می‌شود باید شرایط آن ‌را دارا باشد، گفت:

عرصه طلبگی هم از این قاعده جدا نیست و کسانی که به حوزه علمیه وارد می‌شوند باید دارای ویژگی‌هایی باشند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی‌های طلبگی، ابراز داشت: این‌که فردی وارد حوزه شود و خود را طلبه بداند کفایت نمی‌کند و باید در رفتار و کردار او زی طلبگی مشاهده شود.

آیت الله علوی گرگانی تطهیر، تقوا و خوب درس خواندن را از ویژگی‌های اصلی یک طلبه عنوان کرد و اظهار داشت: افرادی که وارد عرصه طلبگی می‌شوند باید آلودگی‌های قلبی و روحی را از وجود خود خارج کرده و بدانند که در میدان سخت دین و فقاهت گام گذاشته‌اند.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) بر ضرورت تحصیل علم و تقوا تأکید کرد و گفت: پاک بودن از گناه برای همه افراد جامعه ذکر شده اما برای کسانی که در حال تحصیل علوم دینی هستند واجب است.

این استاد برجسته درس خارج ادامه داد: طلاب علوم دینی می‌خواهند جامعه‌ای را هدایت و راهنمایی کنند و لازمه این امر توجه خود آنها به دستورات دینی و انجام آن است.

آیت الله علوی گرگانی در ادامه با سنگین ارزیابی کردن مسۆولیت طلاب حوزه‌های علمیه، خواستار استفاده هرچه بهتر آنها از فرصت‌های به وجود آمده شد و ابراز داشت: طلاب باید تمام وقت خود را معطوف درس و بحث کنند و از پرداختن به مسائلی که آنها را از وظیفه اصلی خود باز می‌دارد پرهیز کنند.

وی با بیان این‌که طلاب در گذشته اهتمام ویژه‌ای به درس و بحث داشتند، طلاب جوان را به خوب درس خواندن توصیه کرد و بیان داشت:

اگر طلاب می‌خواهند به جایی برسند و راه گذشتگان را ادامه دهند باید از وقت خود به بهترین نحو استفاده کنند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که آمار طلاب حوزه علمیه از جهت کمی بهتر از گذشته شده اما از لحاظ کیفی عقب‌تر است، گفت: امروز بیشتر طلاب به دنبال کار و تشریفات زندگی رفته‌ و این امر سبب شده که از درس و بحث فاصله بگیرند.


منبع : خبر گزاری رسا

تهیه و تنظیم : جواد دلاوری ، گروه حوزه علمیه تبیان