تبیان، دستیار زندگی
همانطور که می دانید فروشگاه اینترنتی، فروشگاه طراحی شده بر روی اینترنت است که فروشندگان می توانند کالاها و محصولات خود را از این طریق عرضه نمایند و خریداران می توانند محصولات آنها را از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فروشگاه از نوع اینترنتی


همانطور که می دانید فروشگاه اینترنتی، فروشگاه طراحی شده بر روی اینترنت است که فروشندگان می توانند کالاها و محصولات خود را از این طریق عرضه نمایند و خریداران می توانند محصولات آنها را از جمله نرم افزار، کتاب ،قطعات و به طور کلی کالای مورد نظر خود را انتخاب و در صورت تمایل خریداری نمایند.

فروشگاه از نوع اینترنتی

همچنین یک فروشگاه اینترنتی مزایا و ویژگی هایی را برای فروشنده و خریدار فراهم می کند که از آن میان می توان به موارد زیر اشاره کرد .

** فروشگاه اینترنتی در هر لحظه از شبانه روز آماده سرویس دهی به مشتریان است.

**   فروشگاه اینترنتی محدودیت مکانی ندارد و مشتریان می توانند از هر کجای می تواند خرید اینترنتی می کند.

**خریدار می تواند ساعت ها در فروشگاه مشغول بررسی اجناس از قبیل فیلم ، ترانه ،موبایل ،کتاب و موارد دیگر باشد

**فروشگاه اینترنتی هیچ محدویتی برای تعداد مشتریان ندارد.

**فروشگاه اینترنتی حق انتخاب بیشتری در اختیار خریداران قرار می دهد

** ابزار تبلیغی مناسب در جهت فروش محصولات شما

**کاهش هزینه های جانبی نظیر اجاره محل، هزینه ویترین و انبار، فروشنده، خواب سرمایه و غیره در یک فروشگاه سنتی و سودآوری بیشتر

**تحویل کالای خریداری شده درب منزل، بیمه بودن کالا و عدم مشکل حمل و نقل

**عدم برخورد با ترافیک و کاهش آلودگی هوا

فروشگاه از نوع اینترنتی

بسیاری از مطالعات، ویژگیهای خدمات اینترنتی را مورد توجه قرار داده‌اند.

این مطالعات ویژگیهای فروشگاههای اینترنتی را در 4 دسته طبقه بندی كرده‌اند:

كالا: شامل خصوصیات مرتبط به كالا مانند طبقه بندی، تنوع و اطلاعات است. طبقه‌بندی كالا می‌تواند رضایت مصرف کننده را افزایش دهد، اما همه كالاهای قابل دسترسی در كاتالوگ‌های تجاری یا فروشگاههای واقعی به طور اینترنتی قابل دسترسی نیستند.

براساس مطالعه لوث و اسپایلر، فروشگاههای اینترنتی بزرگ كم اثرتر از فروشگاههای كوچك در تبدیل عده زیاد بازدیدكنندگان از سایت به خریداربالقوه هستند، زیرا مصرف كنندگان در یافتن كالایی كه جستجو می كنند، مشكل دارند و این امر به دلیل این است كه هدف مهم در فروشگاههای اینترنتی فراهم آوردن اطلاعات در مورد كالا و قیمت آن برای كمك به مصرف کننده در کاهش زمان جستجو است.

این گونه فروشگاهها با ارائه اطلاعات گسترده از كالا همانند قیمت ومقایسه با قیمت سایر فروشگاهها ، و خلاصه ای از كالا (مانند خلاصه كتاب در فروشگاه كتاب اینترنتی) و یا نمایش كالا (مانند انتقال و ذخیره‌سازی در نرم افزار) می‌توانند به خریدار کمک کنند.

خدمت به مشتریان و ارتقای فروش: مشتریان ارتباطات دقیق و مستمر و مفید و محافظت های فراجغرافیایی می خواهند. این ویژگیها به طور مداوم به عنوان بعد برجسته در تعیین رفتار انتخاب فروشگاههای اینترنتی و غیر اینترنتی تعریف شده است. خدمت به مشتری شامل مواردی نظیر ،خدمات كاركنان فروش برای انتخاب كالا، پاسخ به سۆالات مشتریان، كمك در انتخاب كالا، خدمات رایگان، پاسخ در مورد انتقال و هزینه حمل و نقل و تخفیفات كالا را در بر می گیرد.

متقاعد كردن و راهنمایی: این خصیصه به ارتباط مشتریان با فروشگاههای اینترنتی مربوط است. در این طبقه ویژگی سازمان و استفاده آسان مورد توجه قرار می گیرند. ارتباط استفاده كنندگان با فروشگاههای اینترنتی، تجربه تعامل مصرف كنندگان با ارائه كالا و خدمات خرده فروشان را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر یك سیستم ارتباطی با مصرف كنندگان خوب طراحی شود هزینه مصرف كنندگان را در جستجو و زمان مورد نیاز برای پردازش اطلاعات کاهش می‌دهد واین امر باعث می شود تا زمان مورد نیاز برای انتخاب و خریدبه حداقل برسد.

فروشگاههای اینترنتی بزرگ كم اثرتر از فروشگاههای كوچك در تبدیل عده زیاد بازدیدكنندگان از سایت به خریداربالقوه هستند، زیرا مصرف كنندگان در یافتن كالایی كه جستجو می كنند، مشكل دارند

خرید اینترنتی زمانی مطلوب و رضایت بخش است كه سایت‌های فروشندگان دارای سرعت بالا ، غیر انبوه(شلوغ نباشند) و دسترسی ساده باشند. سایت‌های قابل دسترسی آسان و كم تراكم، زمان فروش را کوتاه و میزان تلاشی که مصرف كنندگان باید صرف درك و فهم چگونگی فروش اینترنتی كنند را اقتصادی و بهینه می سازد.

ایمنی: مصرف كنندگان در مورد افشای اطلاعات مالی و خصوصی خود نگرانی دارند . اگرچه بیشتر سایت‌های فروش اینترنتی سیاست حفاظت شخصی و خصوصی را اعمال و ایمنی مبادلات را تضمین می كنند. ولی آنها اطلاعات جزئی درمورد اینكه چگونه مبادلات و اطلاعات شخصی امنیت لازم را دارند، ارائه نمی‌دهند.

فروشگاه از نوع اینترنتی

رفتار ارتباطی مشتریان در موقعیت خرید اینترنتی

بعد از چند مبادله موفق، مشتریان نسبت به تأمین كننده خدمات و عرضه كنندگان احساس امنیت می كنند. زمانی كه مشتری به یك سازمان اعتماد كرد، آنها می دانندكه این شركت قادر به تامین نیازها و خواسته هایشان است و به این شركت متعهد می شوند.

بحث در مورد عوامل مهم در رفتار خرید مشتریان در محیط تجارت الكترونیك نیازمند تمركز بر قابلیت دسترسی اطلاعات است. دسترسی اطلاعات نه فقط اطلاعات مربوط به كالا و خدمات بلكه سهولت و شخصی سازی را برای نگهداری مشتریان مورد توجه قرار می دهدو آن به درجه ای كه اطلاعات می تواند به وسیله مشتریان برای پیش بینی رضایت احتمالی‌شان در خرید بعد به كار رود، بستگی دارد.

پس موفقیت در خرید اینترنتی با توانایی برای سازگار كردن اطلاعات برای ارضای نیازهای مشتریان ارتباط دارد. اما عوامل مختلفی ارزش پیش بینی اطلاعات را تعیین می كند و فقط یك نوع اطلاعات برای همه مشتریان ارزشمند نیست. نیاز اساسی برای ترغیب مصرف كننده به خرید اینترنتی عبارت است از کاهش هزینه جستجوی اطلاعات و افزایش قابلیت پیش بینی كیفیت كالا که به وسیله تامین و فراهم كردن اطلاعات تخصصی برای مصرف كنندگان به دست خواهد آمد.

محیط خرید به صورت اینترنتی به مشتریان و خریداران کمک می کند تا با فراهم كردن انتخاب گسترده،ارزیابی اطلاعات، دقت و مقایسه كالاها زمان کمتری را صرف تصمیم گیری كنند

برای ارزیابی اطلاعات كالا و خدمات، شش ویژگی مرتبط بودن، جدید بودن،كافی بودن، خوشایند بودن، سازگار بودن و قابل فهم بودن مورد نیاز است. اطلاعات ارائه شده به وسیله فروشگاههای اینترنتی باید جستجوی كالا و خدمات مشتریان را حمایت كنند. برای ارضای نیازهای اطلاعاتی مشتریان، اطلاعات باید به روز و كافی و درجهت كمك به مشتریان در انتخاب، سازگاری و در شكل و محتوا ساده و آسان برای درک مشتری باشدواز سوی دیگر لذت، خوشی و بهره مندی ابعاد مهمی در شكل گیری گرایش و تمایل رفتاری به سوی یك سایت هستند.

بنابراین خوشایندی و سرزنده بودن یك عامل برجسته در ارائه اطلاعات مبتنی بر اینترنت هستند.كیفیت ارتباط مصرف كنندگان به طرح ونوع آن و سهولت در جستجوی كالا یا اطلاعات بستگی دارد. باید خاطر نشان کرد که خرید اینترنتی میتواند تحت تاثیرطراحی ضعیف سایت قرار گیرد. بنابراین ضروری است که تأثیر طرحهای متفاوت و امکان جستجوسریع برای مشتریان راکاملا درك كنیم.

فروشگاه از نوع اینترنتی

نتیجه گیری

تحقیقات زیادی برای حمایت از راه اندازی خرید اینترنتی صورت گرفته است. برای مثال الرک و ستل (2002) به این نتیجه رسید که خرید اینترنتی به عنوان شیوه ای برای صرفه جویی در زمان خرید نسبت به خرید سنتی صورت گرفته است. یکی از راههای ایجاد نگرش مثبت در مشتریان که با آن می‌توان احساسات مثبت را شکل داد مواجهه مکرر با یک محرک است.

در شرایط یکسان و معمولی شوق فرد فقط به خاطر اینکه بارها و بارها چیزی را مشاهده می کند افزایش می‌یابد (موون1381)، پس برای فروش محصولات از طریق اینترنت می توانیم از طریق تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات دهان به دهان مشتریان را با پدیده خرید اینترنتی به طور مکرر مواجه و آشنا سازیم. راه کار دیگر برای جلب اعتماد مشتریان استفاده از روابط عمومی به منظور ترویج شیوه خرید اینترنتی و ارائه اخبار مربوط به آن ،نزد افکار و رسانه‌های عمومی، است.

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع : kasbyar