تبیان، دستیار زندگی
شاید تاکنون گوشی‌های هوشمند کوچک‌تر محبوبیت بیشتری داشت، اما با روی کار آمدن تبلت‌های رایانه‌ای و افزایش نیاز کاربران به تبلت‌ها و دشواری حمل و نقل آنها، این روزها مردم ترجیح می‌دهند به جای یک دستگاه تبلت که به سختی در کیف یا جیب جا می‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوشی‌های 5 اینچی، رقیب تبلت‌ها


شاید تاکنون گوشی‌های هوشمند کوچک‌تر محبوبیت بیشتری داشت، اما با روی کار آمدن تبلت‌های رایانه‌ای و افزایش نیاز کاربران به تبلت‌ها و دشواری حمل و نقل آنها، این روزها مردم ترجیح می‌دهند به جای یک دستگاه تبلت که به سختی در کیف یا جیب جا می‌شود گوشی هوشمندی همراه خود داشته باشند که سایز بزرگی دارد و می‌توان از آن به عنوان یک تبلت هم استفاده کرد.

به این ترتیب برخی از تولیدکنندگان از یکی دو‌سال پیش اقدام به ساخت گوشی‌هایی با صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر از 5 اینچ کرده‌اند.

در حالی که شرکت دل با معرفی یک گوشی بزرگ 5 اینچی نتوانست موفقیت زیادی کسب کند، سال گذشته سامسونگ با ساخت Galaxy Note بسیاری از کارشناسان را به دلیل موفقیتی که به دست آورد متحیر کرد. سامسونگ توانست از گوشی Galaxy Note  حدود 10 میلیون دستگاه به فروش برساند. Optimus Vu محصول شرکت ال‌جی گوشی هوشمندی با صفحه نمایش بزرگ‌تر از 5 اینچ است که به رکورد 500 هزار دستگاه در بازار کره دست یافت. در این گزارش به برخی از گوشی‌های هوشمندی می‌پردازیم که برخی به بازار معرفی شده و برخی هنوز رونمایی نشده و انتظار می‌رود سال آینده به بازار عرضه شوند.

Optimus Vu II F200  ال‌جی

optimus vu ii f200  ال‌جی

گوشی Optimus Vu II F200 ال‌جی که به صفحه نمایش 5 اینچی مجهز شده، از نمایشگر HD-IPS LCD بهره می‌برد و قادر است تصاویر را با کیفیت 768أ—1028 پیکسل نمایش دهد.

دوربین این گوشی 8 مگاپیکسلی است و امکان نشان‌گذاری تصاویر، تشخیص صورت و تثبیت کننده تصاویر را دارد و می‌تواند تصاویر ویدیویی را با سرعت 30 فریم در ثانیه و کیفیت 1080 پیکسل ثبت کند

این گوشی که در رده دستگاه‌های هوشمند آندروییدی قرار دارد، از نسخه 4.0.4 این سیستم عامل بهره می‌برد.  یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گوشی پشتیبانی از پردازنده چهار هسته‌ای 3/1 گیگاهرتزی است که سرعت فوق‌العاده‌ای دارد و از پردازشگر گرافیکی ULP GeForce بهره می‌برد.

با توجه به بزرگی صفحه نمایش، تماشای ویدیو و پخش موسیقی در این گوشی خوشایند است، بنابراین با پشتیبانی از فایل‌های صوتی و تصویری MP3/WMA/WAV/FLAC/eAAC+/AC3 و MP4/H.264/H.263/WMV/DviX امکانات خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

Galaxy S4

galaxy s4

سامسونگ که به تازگی Galaxy Note II را ارایه کرده، ظاهرا درصدد است نسخه بعدی Galaxy S را برای به چالش کشیدن آیفون 5 اپل به بازار بفرستد.  بر اساس اطلاعات و شایعاتی که درباره این نسخه از گوشی سامسونگ منتشر شده، از صفحه نمایش 5 اینچی بهره می‌برد.

صفحه نمایش بزرگ Galaxy S4 قرار است از نمایشگر OLED بهره ببرد. این گوشی همچنین از پردازنده چهارهسته‌ای Exynos برخوردار است و از سرویس‌های شبکه نسل چهارم LTE بهره می‌برد. انتظار می‌رود سامسونگ از این گوشی در کنگره جهانی موبایل سال 2012 رونمایی کند.

سونی

سونی

در حالی که سونی تاکنون گوشی هوشمندی بزرگ‌تر از 5/4 یا 7/4 اینچی نساخته، اخباری مبنی بر ساخت یک گوشی با صفحه نمایش 5 اینچی توسط این شرکت ژاپنی منتشر شده است.

این گوشی که قرار است با نام Odin به بازار بیاید از پردازنده چهارهسته‌ای بهره خواهد برد. گفته می‌شود این گوشی در نمایشگاه CES معرفی خواهد شد. گوشی Odin سونی از پردازنده چهارهسته‌ای S4 Pro پشتیبانی می‌کند و صفحه نمایش قادر است تصاویر را با کیفیت 1080 پیکسل نمایش می‌دهد.

این گوشی دو گیگابایت حافظه RAM دارد. از سوی دیگر شایع شده که این گوشی سونی ممکن است با صفحه نمایش 6 اینچی به بازار بیاید.

HTC

htc

از سوی دیگر شایع شده که گوگل قصد دارد گوشی بعدی خود را با نام Nexus5 معرفی کند. این در حالی است که هنوز نسخه چهار این گوشی به بازار نیامده و فقط اخباری در این رابطه منتشر شده که قرار است نسخه 4 نکسوس را ال‌جی طراحی و تولید کند.

بر این اساس گفته می‌شود، گوشی Nexus5 با نمایشگر پنچ اینچی با وضوح 1080 پیکسل به بازار خواهد آمد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی این گوشی پشتیبانی از 64 گیگابایت حافظه داخلی است. همچنین این گوشی با دوربین 12 مگاپیکسلی و باتری 2500 میلی آمپری به بازار خواهد آمد.گفته می‌شود دوربین ثانویه این گوشی 2 مگاپیکسلی است و انتظار می‌رود سال آینده در دسترس کاربران قرار گیرد.

شارپ

شارپ

شرکت ژاپنی شارپ هم به تازگی از گوشی هوشمندی با نام Aquos Zeta SH-02E رونمایی کرده که دارای سایز حدود 5 اینچی است و قرار است زمستان امسال وارد بازار شود. صفحه نمایش SH-02E شارپ IGZO TFT است و عنوان نخستین گوشی با چنین صفحه نمایشی را دارد که در رده مقرون به صرفه‌ترین نمایشگرهای موبایلی به شمار می‌‌رود.

این گوشی از پردازنده چهار هسته‌ای Snapdragon S4 Pro APQ8064 کوالکام بهره می‌برد و قدرت آن 5/1 گیگاهرتز است و از تراشه Adreno 320 پشتیبانی می‌کند.

این گوشی از سیستم عامل آندرویید نسخه 4.0 ICS بهره می‌برد و دوربین اصلی آن 16 مگاپیکسلی با فلش LED و دوربین ثانویه 2/1 مگاپیکسلی است.از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌توان به پشتیبانی از سرویس‌های شبکه LTE و فناوری NFC اشاره کرد. باتری گوشی هم دو هزار میلی آمپری لیتیوم یونی است و از استاندارد IP57, IP5X برای مقاومت در برابر گرد و خاک و آب و رطوبت پشتیبانی می‌کند.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: فناوران