تبیان، دستیار زندگی
زی روز هیجدهم جام یورو 2004 یونان - چک یونان سردمدار انقلاب جدیدی در فوتبال در فینال پرتغال قهرمان می شود مجید جلالی سرمربی پاس و کارشناس علم گرای فوتبال ایران در خصوص دیدار یونان و چک گفت : داستان رنسانس و انقلاب در فوتبال ج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیل بازی روز هیجدهم جام یورو 2004

یونان - چک

یونان سردمدار انقلاب جدیدی در فوتبال

در فینال پرتغال قهرمان می شود

مجید جلالی سرمربی پاس و کارشناس علم گرای فوتبال ایران در خصوص دیدار یونان و چک گفت : داستان رنسانس و انقلاب در فوتبال جهان از قهرمانی پورتو در باشگاه های اروپا آغاز شد و اکنون یونان در ادامه آن و به همان سبک و سیاق به فینال ملتهای اروپا رسید.

اما چیزی که مهم به نظر می رسد این است که باید موشکافانه این اتفاقات جدید فوتبال را بررسی کنیم و ببینیم تیمی که هیچ کس فکر نمی کرد به فینال برسد چگونه و با استفاده از چه سیستمی به این مرحله رسیده و پس از استخراج دلایل موفقیت آنها درس ها و نکات مهمی را برای فوتبال خود به ارمغان بگیریم.

به نظر من تمام تیمهایی که خواهان بزرگی و عرض اندام در سطح جهان هستند باید در پی کشف اسرار و تحولات این حرکت نو در یکی دو سال گذشته باشند تا به یونان و امثال آن رسید .

من اطمینان دارم در آسیا فوتبال ایران ، عراق و کره جنوبی می توانند به این سمت و روش حرکت کنند و ایران قابلیت و پتانسیل پیوستن به این سبک بازی را دارد و می تواند با کمی برنامه ریزی و 3 سال کار مستمر و تغییر 70 % از بازیکنان فعلی به سبک تیمهایی مثل یونان روی بیاوریم .

جلالی اظهار داشت : تیم یونان در این بازی همانند دیدارهای قبل با 4 لایه دفاعی بازی کرد و وقتی از عقب صاحب توپ می شدند با ارایه یک بازی مستقیم و سرعت فوق العاده در حمله شرکت می کردند . این را باید بدانیم که دوندگی هرچند در موفقیت یونان مهم بوده اما قطعا تنها دلیل موفقیت یونان نیست .

جلالی در قسمتی دیگر از سخنانش افزود : قبول دارم که سبک بازی یونان تماشاگر پسند نیست و هیجان زیادی ندارد اما یک روش نتیجه گرا است و من دوست دارم بارها به مشاهده دوباره این بازی بنشینم و نکات فنی و آموزنده بسیاری بیاموزم مثلا خصوصیات تهاجمی یونان و از همه مهمتر آماده سازی روحی روانی بازیکنان این تیم برای بازی در این مرحله کلی تخصص می طلبد که هاگل به خوبی از پس آن بر آمده است .

جلالی به بیان این مطلب که عدم موفقیت چک پیش بینی می شد اشاره کرد و افزود : یونان در بازی های گذشته خود روش و سبک مشخصی ارایه داده بود و کاملا پیش بینی می شد که چک اگر تدابیری نیاندیشد در مقابل حریف به ظاهر آسانش به مشکل بر خواهد خورد که همانطور هم شد .

نقطه منفی و تاریک چک عدم برنامه ریزی و روش مقابله با سیستم بازی یونان بود و آنها تدبیر و تجربه کافی را در پایان نداشتند هرچند که گل بازی روی یک ضربه کرنر به ثمر رسید و دروازه بان چک هم به جز آن صحنه جزو بهترین دروازه بانهای مسابقات بود اما چک پس از خروج اجباری ندود روحیه تیمی خود را هم از دست داد و اسیر دفاع فشرده و دوندگی بسیار مردان یونان شد .

چک می توانست با استفاده از شوتزنی و دریبل بهتر کار کند البته آنها فقط یک تعویض اجباری داشتند که میتوانست بیشتر باشد .

مسلما خروج و مصدومیت ندود در افت بازی چک تاثیر بسزایی گذاشت .

جلالی در پایان در مورد بازی فینال تصزیح کرد : با اطمینان می گویم پرتغال ذر فینال از سد یونان می گذرد چرا که یونان خسته است و وقت بازسازی و بهترین بازیکن خود را به خاطر دو کارته بودن ندارد و از همه مهمتر اینکه پرتغالی ها شوتزن و دریبل زن هستند و این دو فاکتور به برتری آنها کمک بسیاری خواهد کرد.