تبیان، دستیار زندگی
ی و داوری بازیهای روز پنجم جام یورو 2004 پرتغال – روسیه مجید جلالی تاکتیک پرتغال ،تکروی مجید جلالی تئورسین و کارشناس فوتبال در خصوص دیدار پرتغال و روسیه گفت:در ابتدا پرتغالی ها با سه مدافع –دو هافبک دفاعی و دو هافبک وسط و گما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیل فنی و داوری بازیهای روز پنجم جام یورو 2004

پرتغال – روسیه

مجید جلالی


تاکتیک پرتغال ،تکروی

مجید جلالی تئورسین و کارشناس فوتبال در خصوص دیدار پرتغال و روسیه گفت:در ابتدا پرتغالی ها با سه مدافع –دو هافبک دفاعی و دو هافبک وسط و گماردن دو هافبک در نقاط راست و چپ-جریان بازی را در دست گرفت و نکته جالبی که در این تیم مشهود بود نفرات کم پرتغالی ها در میانه زمین بود که به دلیل اینکه آنها در گوشه ها پر مهره تر بودند،تیم روسیه در وسط زمین خیمه زده و توانسته بود که توپ را در میانه میدان از آن خود کند.

ضعف پرتغال در این بود که بازیکنان این تیم ،سخت به یکدیگر پاس میدادند و با بازی تاخیری و روی آوردن بازیکنان تکنیکی این تیم به تکروی های مکرر خود اعصاب تماشاگران را به هم ریخته بودند و باید اذعان کرد که تیم پرتغال فاقد تاکتیک تیمی بود و به نظر میرسید که هر بازیکن قصد داشت گره بازی را خودش باز کند و تفاوتی که در بازی پرتغال نسبت به بازی قبل این تیم مقابل یونان وجود داشت این بودکه سانتر از جناحین را در دستور کار خود نداشتند و سعی میکردند که از عمق دفاعی روسیه به گل برسند که در پایان هم شاهد بودیم که اسکولاری مجبور شد فیگو را به دلیل تکروی های بی موردش تعویض کند.


تحلیل داوری بازی پرتغال – روسیه

علی خسروی داور بین المللی کشورمان درباره قضاوت  تری ها گه نروژی داور دیدار پرتغال و روسیه چنین گفت : این  داور  دارای  39 سال سن ،186سانتی متر قد ،84 کیلو وزن واز سال 1982 به قضاوت مشغول است که در سال 1993 به جرگه داوران  بین المللی پیوست .

وی در جام جهانی گذشته هم قضاوت کرد و در جام ملت های اروپا 2000 به عنوان داور چهارم  در این مسابقات شرکت داشت .

تمام تصمیمات اجرای قوا نین دا وری درست بود به جز یک مورد که در ذیل به توضیح آن میپردازیم .هر دو گل کاملا سالم به ثمر رسید و مشکلی نداشت. در دقایق 80،65،37،14 چهارموردضاهر سازی و تمارض در هر دو محوطه جریمه وقوع پیوست که داور در همه آنها  به

درستی اعلام ادامه بازی داد.

هیچ کدام از این تمارض ها نیز کارت زرد نداشت زیرا در جریان طبیعی بازی بود . تماماخطار ها نیزصحیح بود خصوصا دقیقه 85 که شماره 20 پرتغال با تا خیر بازی را شروع کرد. دردقیقه 86 بازیکن روسیه به دلیل کوبیدن توپ نونو گومژ کارت زرد دریا فت کرد که اگر این توپ محکم تر کوبیده می شد حتما کارت قرمز دور از ا نتظار نبود.

وی به اصول  روانشناسی و حرکت در زمین به خوبی آ شنا بود وبا توجه به شهرت  وتجربه کم ، قضاوت قابل  قبولی را از او شاهد بودیم .

تنها اشتباه داور به صحنه اخراج دروازبان روسیه بر  می گردد. در این صحنه دروازه بان دستش را به طرف توپ اورد اما آن را لمس نکرد .

این صحنه را با چند بار دیدن متوجه شدم که با توجه به سخت بودن تصمیم گیری در آ ن لحظه ،نمره زیادی از ان کم نمی شود .

در دقیقه 48 نیز کمک داور به اشتباه آفساید مهاجم پرتغال را اعلام کرد. نکته قابل توجه برخورد منصفانه بازیکنان هر دو تیم بود که به قضاوت سالم داوری کمک کرد .

چیزی که متاسفانه در کشور ما به هیچ وجه مشاهده نمی شود .


تحلیل فنی بازی اسپانیا – یونان

حمید علیدوستی سرمربی تیم ملی جوانان در رابطه بازی اسپانیا و یونان اظهار داشت :رویارویی دو تیم اسپانیا و یونان در حالی شکل گرفت که هر دو تیم سه امتیازی بودند و با تفکرات خاص خودشان گام به این میدان گذاشتند.

اسپانیا همانطور که از قبل قابل پیش بینی بود روی به تکنیک فردی بازیکنان خود آورده بود و با روش غیر مستقیم بازی را به شکلی شروع کرده بود که سه امتیاز بازی بر ایشان خیلی مهم به نظر می رسید.  در طرف مقابل تیم یونان که تا به حال شگفتی ساز این رقابت ها لقب

گرفته بود ، با توجه به اینکه بازی قبل خود را مقابل پرتغال پیروز شده بود با اندیشه های مربی خوش فکر خود ،اتوره های گل و برنامه او مبنی بر درگیری های یک به یک و اجتناب از حرکات انفرادی و دوندگی مداوم در میا نه میدان بازی را در دست گرفت ولی دراواخر نیمه اول بر اثر یک اشتباه از جانب خط دفاع یونان ، تیم اسپانیا توانست به گل اول خود دست پیدا کند .

اما در نیمه دوم ، تیم یونان که نتیجه را با یک گل واگذار کرده بود با بازی درگیرانه و حضور در منطقه یک سوم میا نی و گرفتن نبض بازی توانست با ارسالی به جناح راست اسپانیا و فرستادن پاس بلند به نقطه کور خط دفاعی گل مساوی را وارد دروازه این تیم کند .

در کل تیم یونان با اتوره ها گل ،  مربی فهیم خود توانست با گرفتن چهار امتیاز از دو تیم قدر این گروه به صعود خود امیدوار باشد .