تبیان، دستیار زندگی
ی و داوری روز چهارم جام یورو 2004 بازی چک- لیتوانی چک تاکتیک تیمی را فراموش نکرد همایون بهزادی ستاره سرشناس سال های دور پرسپولیس و تیم ملی ایران، جمهوری چک را یکی از شانس های مسلم حضور در مرحله نیمه نهایی یورو2004 پرتغال می د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیل فنی و داوری روز چهارم جام یورو 2004

بازی چک- لیتوانی
چک تاکتیک تیمی را فراموش نکرد


همایون بهزادی ستاره سرشناس سال های دور پرسپولیس و تیم ملی ایران، جمهوری چک را یکی از شانس های مسلم حضور در مرحله نیمه نهایی یورو2004 پرتغال می داند.

همایون بهزادی در تحلیل فنی دیدار دو تیم لتونی و چک، ضمن رد ضعف تاکتیکی تیم ملی چک که ستارگان نامداری را در ترکیب داشت، به پیروزی تیم کم اسم و رسم لتونی برابر ترکیه و حذف این تیم در مرحله پلی آف اشاره کرد و گفت: نباید انتظار داشت که لتونی به آسانی تسلیم شود اما چک ها به دفعات موقعیت گلزنی را برای مهاجمین خود ساختند که این ناشی از تنوع طرح های هجومی این تیم بود.

بهزادی ضمن اشاره به تعویض های خوب برو کفر، سرمربی جمهور چک تصریح کرد: خیلی ها اعتقاد به تعویض مهاجمین این تیم داشتند اما نقش کولر در زمین نه فقط گلزنی بلکه مهره ای مهم در پیاده کردن نقشه های تیمی است که در صورت وجود یک مکمل ششدانگ بیشتری بهره را از حضور این بازیکن بلند قد به تیم چک خواهد رسانید.

بازیکن بزرگ و سرزن تاریخ فوتبال ایران افزود: سر زدن یک هنر است، هنری متشکل از کشف فضا، پرش درست و به موقع، دید باز، دست های حائل، قدرت مکث روی هوا، نترسیدن و فهم زاویه دروازه در هوا که قد بلند تاثیر چندانی در این مسئله ندارد.

اووه زیلر و نیس لا و هیچکدام قد آنچنان بلندی نداشتند و تنها کوچیز مجارستانی سرزن قد بلندی بود.

وی جام ملت های اروپا 2004 را خالی از سرزن های قهار می داند و می گوید: همه تیم ها سعی در استفاده بازی هوایی می کنند اما کمتر سرزن قهاری را در تیم های جام امسال دیده ام.

همایون بهزادی تاکتیک حمله از جناحین و عمق را بسیار انرژی بر و سنگین می داند که چک ها به لطف آن، دفاع پر تعداد اما بی نظمی لتونی را در هم شکستند.

این پیشکسوت خوشنام فوتبال کشورمان، نا امید نشدن را رمز تیم های عقب افتاده در بازی های یورو 2004 می داند و نقش تک ستاره ها را تعیین کننده می خواند. وی ضمن اشاره به بازی خوب ندود، باروس وپوبورسکی در تیم چک نقش دروازه بان لتونی در عدم دریافت گل های زیاد از سوی حریف را بسیار مهم ارزیابی می کند. بهزادی ورود اسمیچر را در تغییر آهنگ و روند هجومی چک بسیار تاثیر گذار می خواند و چک را حریفی بسیار خطرناک و قدری برای دو تیم نامدار آلمان و هلند می داند.

همایون بهزادی در پایان، سطح  تیم های ضعیف بلوک شرق را یاد آور شده و چک را نمونه یک تیم نزدیک به تکامل این منطقه از اروپا نام برد.


تحلیل داوری بازی آلمان- هلند

ازفریسک انتظار بیشتری می رفت

دکتر پرویز سیار در مورد دیدار سنگین آلمان و هلند نیز نظرات خود را اینگونه بیان کرد:

فریسک یکی از بهترین داوران دنیاست و به همین خاطر نیز او را به عنوان قاضی یکی از سنگین ترین دیدارهای مرحله اول انتخاب کردند اما این فریسک آن داور قاطع دو سال پیش جام جهانی نبود و تفاوت های زیادی در شیوه قضاوتش پدید آمده بود. در مواقع نواختن ضربات کرنر بازیکنان در داخل محوطه جریمه به کرات بر روی  یکد یگر مرتکب خطا  شدند که داور به سادگی از تمام آن صحنه ها گذشت. در این بین خطاهای یاپ استام از همه بیشتر بود حتی در صحنه ای خطای واضح او بر روی کورانی با تذکر ساده داور همراه شد. به نظر بنده او می باید حداقل 5 تا 6 کارت زرد به بازیکنان نشان می داد که هرگز این طور نشد.

البته قضاوت این دیدار بسیار سنگین و مشکل بود اما از فریسک بیش از این انتظار می رفت.