تبیان، دستیار زندگی
ظهور مهدی(عج) با اجتماع یاران او قرین است؛ اصحاب سختكوشی كه با حضور خود فرمان موعود را لبیك گفته، گرد آفتاب وجودش حلقه می زنند تا در ركاب او وعده الهی را تحقق بخشیده، حاكمیت دولت اهل بیت(علیهم السلام)را بر جهان بگسترانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت كریمه، یاران صبح

امام زمان

اللهم انا نرغب الیك فی دوله كریمه

ظهور مهدی(عج) با اجتماع یاران او قرین است؛ اصحاب سختكوشی كه با حضور خود فرمان موعود را لبیك گفته، گرد آفتاب وجودش حلقه می زنند تا در ركاب او وعده الهی را تحقق بخشیده، حاكمیت دولت اهل بیت(علیهم السلام)را بر جهان بگسترانند.

صبحی دگر می آید ای شب زنده داران

از قله های پر غبار روزگاران

از بیكرانِ سبز اقیانوس غیبت

می آید او تا ساحل چشم انتظاران

آید به گوش از آسمان: اینست مهدی !

خیزد خروش از تشنگان: اینست باران!

جوانگرایی

بیشتر یاران قائم(عج) «جوان» اند، آنگونه كه امیر سخن، علی(علیه السلام) بدان بشارت داده است:

«یاران قائم جوان هستند و در میان آنها پیرمرد یافت نمی شود جز مانند سرمه در چشم و نمك در طعام، كه كمتر از هر ماده در طعام نمك آنست».

موعود نیز خود «جوان» است و هر چند كه صدها سال از حیات او گذشته، ولی به اعجاز الهی، سیمایش مانند جوانی خوش چهره می ماند؛ امام حسن(علیه السلام) در بیان این نكته می فرماید: «خداوند، مهدی(عج) را به قدرت خویش در سیمای جوانی كمتر از چهل سال آشكار و ظاهر می كند».

«ای فرماندهان من! ای نزدیكان من! ای كسانیكه خداوند پیش از ظهور من، آنها را برای یاری من در روی زمین ذخیره كرده است! بسوی من بشتابید و به فرمان من گردن نهید»

313 دولتمرد

یاران مهدی(عج) 313 نفر هستند؛

به تعداد یاران پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) در جنگ بدر؛

و به تعداد یاران طالوت در نبرد با جالوت.

این رقم در بسیاری از روایات معتبر شیعه و سنی به ما رسیده است؛ از جمله، فرمایش پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) كه آنها را 313 نفر، به تعداد اصحاب بدر می داند.

و سخن پیشوای ششم، امام صادق(علیه السلام):

« هرگاه 313 نفر به تعداد اصحاب بدر، گرد امام جمع شوند، بر او قیام واجب خواهد شد».

همچنین در تفسیر آیه « الامه المعدوده» به عدد یاران امام(ع ‍ ج) اشاره شده است.

امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «امت معدوده، اصحاب 313 نفره قائم (عج) هستند».

امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: «یاران قائم(ع ‍ ج) 313 نفرند، قسم به خدا آنان امت معدوده هستند.»

احادیثی نیز بر رقمهایی چون 5هزار، 10هزار و 12تا 15 هزار نفر تأكید دارد. و یا بر زنده شدن (رجعت) و همراهی بسیاری از برجستگان دین و مۆمنان گواهی می دهد.

البته این ارقام متفاوت و مختلف، منافاتی با رقم واقعی اصحاب امام مهدی(عج) ندارد، بلكه 313 نفر ، همان یاران اصلی و نخست امام هستند، كه با گرد آمدن ایشان دعوت قائم(عج)  آغاز می شود و سپس با جذب و گرد آمدن دیگر دوستان و ارادتمندان او، حركت شكل می گیرد. كلام امام صادق(علیه السلام) بر این نكته اشاره دارد كه: «پس از اجتماع 313 یار، امام تا هنگام گرد آمدن ده هزار نفر، در مكّه اقامت كرده، و پس از كامل شدن یاران، راهی مدینه می شود».

امام جواد(علیه السلام) به «صحیفه مختومه» اشاره می كند كه در آن مشخصات یاران مهدی(عج) ثبت است.

«همراه قائم(عج) صحیفة مُهر شده ای هست كه اسامی یارانش همراه با ویژگیها ، شهر، آراستگیها و كُنیه هایشان در آن نوشته شده است».

امام زمان

نوید فتح و بشارت به مهر و ماه رسید

جمال بخت، زِ روز ظفر نقاب انداخت

كمال عدل به فریاد دادخواه رسید

زقاطعان طریق، این زمان شوند ایمن

قوافل دل و دانش، كه مرد راه رسید

كجاست صوفیِ دجّال چشمِ ملحد شكل

بگو بسوز كه مهدیِّ دین پناه رسید

امام زمان(عج)  در میان درب خانه خدا و بین ركن و مقام می ایستد و آنگاه بانگ بر می آورد:

«ای فرماندهان من!

ای نزدیكان من!

ای كسانی كه خداوند پیش از ظهور من، آنها را برای یاری من در روی زمین ذخیره كرده است!

بسوی من بشتابید و به فرمان من گردن نهید».

صدای آن حضرت در شرق و غرب جهان به گوش یارانش می رسد و آنها كه در محرابهای خود و یا بر فراز رختخوابها هستند، در یك لحظه بانگ امام را می شنوند و به سوی او می شتابند.

مبدأ حركت یاران از سراسر جهان و مقصد، شهر شریف مكه است؛

امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «هنگامی كه به امام زمان(عج) اذن ظهور برسد، خدا را با اسم اعظمش می خواند و همه یارانش از سراسر جهان گرد می آیند. آنان، یارانِ پرچمدار او هستند. گروهی از آنها شبانه از بسترهایشان ناپدید می شوند و صبح در مكه حاضر می شوند و برخی از آنها آشكارا دیده می شوند كه روی ابرها راه می روند».

ظهور مهدی(عج) با اجتماع یاران او قرین است؛ اصحاب سختكوشی كه با حضور خود فرمان موعود را لبیك گفته، گرد آفتاب وجودش حلقه می زنند تا در ركاب او وعده الهی را تحقق بخشیده، حاكمیت دولت اهل بیت(علیهم السلام)را بر جهان بگسترانند

پیشگویی از حضور سریع و اعجاز گونه یاران مهدی(عج) در سخنان ائمه اطهار(علیهم السلام) بسیار است.

از جمله امام علی(علیه السلام) می فرماید: «آنها شبانه از بسترهایشان ناپدید و صبح در مكه حاضر می شوند و برخی از آنها در روز روشن برفراز ابرها راه می روند؛ آنها با نام، نام پدر، لقب و دیگر خصوصیاتشان شناخته می شوند».

امام رضا(علیه السلام) در تفسیر آیه «اینما تكونوا یأت بكم الله جمیعا» براین مهم اشاره می نماید:

«قسم به خدا آن هنگام كه قائم قیام كند، خداوند یاران شیعه را از سراسر دنیا گرد می آورد» .

امام صادق(علیه السلام) از حضور همه یاران در شب موعود، چنین خبر می دهد:

«خداوند آنها را در یك شب جمعه در مكه معظمه و در بیت الله الحرام گرد می آورد كه حتی یك نفر از آنها تخلف نمی كند، آنگاه در كوچه های مكه به راه می افتند تا برای خود سُكنایی پیدا كنند، مردم كه افراد ناشناسی  را در میان خود می بینند در حالی كه از ورود هیچ قافله ای به قصد حج و عمره، تجارت و غیره اطلاعی ندارند  به یكدیگر می گویند: افراد ناشناسی می بینیم كه تا به امروز در این شهر آنها را ندیده ایم؛ اینها اهل یك شهر و یك قبیله و یك تیره و یك نژاد نیستند و خود هیچ اهل و عیال و وسیله و مركبی همراه ندارند».

مسجدالحرام

میعادگاه

مسجدالحرام، مكان دیدار یاران با مهدی موعود(عج) و انجام بیعت با حضرت است.

«313 نفر در همین مسجد شما - مكه- گرد می آیند كه مردم مكه می دانند كه از پدران و نیاكان آنان متولّد نشده اند».

نخستین كسی كه با مهدی(عج)  بیعت می نماید، جبرئیل امین است؛ همان فرشته وحی و حامل علم الهی، كه از سوی خدا تمام نعمتهای علمی و عطایای معنوی به او عطا شده است. پس از بیعت او، 313 یار جوان با امام مهدی(عج)  بیعت كرده، پیمان وفاداری و اطاعت با او می بندند.

بنا بر گفته امام باقر(علیه السلام)، محل بیعت، بین ركن و مقام است.

حضور زنان

زنان متعهد در طول تاریخِ حماسه ها و قیام ها، نقش چشمگیری داشته، پیام آور حضور توأم با عزت و عفت بوده اند.

وجود پنجاه «زن» در میان 313 یار مهدی(عج) ، حكایتگر جایگاه ویژه آنان در عصر ظهور است.

امام باقر(علیه السلام) می فرمایند: «سوگند به خدا، سیصدوسیزده نفر بدون وعده پیشین، گرد می آیند؛ در میان آنان پنجاه زن هست».

موعود نیز خود «جوان» است و هر چند كه صدها سال از حیات او گذشته، ولی به اعجاز الهی، سیمایش مانند جوانی خوش چهره می ماند؛ امام حسن(علیه السلام) در بیان این نكته می فرماید: «خداوند، مهدی(عج) را به قدرت خویش در سیمای جوانی كمتر از چهل سال آشكار و ظاهر می كند»

بی شك كارآمدی زنان در عرصه هایی جلوه می نماید كه با سرشت و طبیعت ایشان سازگار باشد؛ از این رو سرپرستی و انجام امور بهداشت و درمان را می توان یكی از كاركردهای آنان نام برد.

این نكته را از سخن امام صادق(علیه السلام) پیرامون آن دسته از زنانی كه رجعت نموده، و در زمره یاران عمومی امام مهدی(عج) قرار می گیرند، می توان فهمید، امام(علیه السلام) می فرماید:

همراه مهدی(عج)  سیزده زن هستند؛ آنان مجروحان را مداوا می كنند و از بیماران جنگی پرستاری

می نمایند، چنانچه زنان در زمان پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) همراه او بودند».

دولت فراگیر

اصحاب قائم(عج) از نژاد خاص، قبیله ای با سابقه یا كشوری معروف گزینش نمی گردند، زیرا این نهضت یك قیام عدالت گسترانه است و در راستای تحقق اسلام ناب، نژادپرستی در آن جایی ندارد.

یاران امام مهدی(عج) از سراسر جهان و دورترین شهرها و به تعبیر روایات از «اقالیم الارض» و «اقصی البلاد» گرد هم می آیند.

امام صادق(علیه السلام) از حضور تعدادی از اهل نوبه كه به ظاهر سیاه پوست هستند، در میان یاران مهدی(عج)  خبر می دهد.

اگر در روایات بر «عجم» یعنی غیر عرب بودنِ یاران موعود اشاره شده است، جدای از تأكید بر شایسته گزینی، دلیلی بر مبارزه با قومیت گرایی است، ویژگی منفی ای كه اعراب و بسیاری از نژادها بر آن پای می فشارند.

بخش مهدویت تبیان


منبع: مجله امان شماره 1

نویسنده: محمد باقر پورامینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.