تبیان، دستیار زندگی
باز هم موسم حج واجب فرا رسید و عده ای از عزیزان راهی این سرزمین نور و پر خیر و برکات شدند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعا و نماز در کنار این ستون فضیلت دارد

توبه


باز هم موسم حج واجب فرا رسید و عده ای از عزیزان راهی این سرزمین نور و پر خیر و برکت شدند ...

در این مقاله بر آن شده ایم که یکی از ستون هایی که در مسجد النبی واقع در سرزمین مدینه قرار دارد را معرفی کنیم تا انشالله در فرصتی که حاجیان عزیز دارند، از آن بهره ی بیشتری ببرند.

توبه کنید کنار ستون توبه

ابولبابه بشیر بن عبدالمنذر بن زَنْبَر/ زُبَیر از تیره بنی ‌عمرو بن عوف قبیله اوس بود. داستان خیانت وی و توبه ‏اش در ماجرای محاصره این طایفه یهود، مشهور است.

زمانى که در سال پنجم هجرت، احزاب مشرک به مدینه یورش آوردند و در شمال مدینه مواجه با خندق شدند به فکر اتحاد با یهودیان بنى قریظه افتادند که در قسمت جنوبى مدینه ساکن بودند و مى توانستند با گشودن دروازه هایشان احزاب را به مدینه راه دهند. یهودیان بنى قریظه با رسول خدا (صلى الله علیه وآله) پیمان داشتند و به رغم این پیمان با مشرکان همراهى کردند. پس از خاتمه حمله احزاب، رسول خدا (صلى الله علیه وآله) به سراغ بنى قریظه رفت و آنان را در حصار گرفت.

ابولبابه از طرف رسول خدا (صلى الله علیه وآله) نزد بنى قریظه رفت تا با آنان سخن بگوید. وى از روى بى توجهى با اشاره به آنان گفت: چون نقض عهد کرده اند مرگ در انتظار آنهاست. این سخن مى توانست بنى قریظه را به دفاعى سخت در برابر مسلمانان وادار کند.

ستونی كه ابولبابه خود را بدان بست، از همان زمان به ستون توبه یا ستون ابولبابه معروف شد. در گزارشی، از آن به ستون مُخَلَّقه نیز یاد شده است؛ زیرا همانند ستون مخلقه، خوشبو می ‌شد. ستون توبه از جا‌های با فضیلت مسجد النبی است. به روایتی، پیامبر (صلی الله علیه و اله) بیشترین نوافل خود را كنار این ستون به‌ جا می ‌آورد

به گفته خود ابولبابه، پس از خیانت هنوز گامی برنداشته بود كه احساس گناه وجودش را فرا گرفت. برای رهایی از عذاب وجدان، به جای آن كه نزد رسول خدا (صلی الله علیه و اله) رود و گزارش دهد، یكسره به مسجد رفت و خود را با طناب به یكی از ستون‌ های آن بست و سوگند یاد كرد كه اجازه ندهد جز پیامبر (صلی الله علیه و اله) كسی او را از ستون باز كند.

پیامبر(صلی الله علیه و اله) با آگاهی از این ماجرا فرمود: اگر او نزد من می ‌آمد، برایش آمرزش می ‌خواستم. اما اكنون كه كار به اینجا كشیده است، تا هنگامی كه خداوند او را نبخشاید، وی را از ستون نمی ‌‏گشایم.

سرانجام پس از شش ، هفت یا 20 شبانه روز در پی نزول آیه 27 انفال/8 توبه او پذیرفته شد.

ستونی كه ابولبابه خود را بدان بست، از همان زمان به ستون توبه یا ستون ابولبابه معروف شد. در گزارشی، از آن به ستون مُخَلَّقه نیز یاد شده است؛ زیرا همانند ستون مخلقه، خوشبو می ‌شد. ستون توبه از جا‌های با فضیلت مسجد النبی است.

به روایتی، پیامبر (صلی الله علیه و اله) بیشترین نوافل خود را كنار این ستون به‌ جا می ‌آورد و پس از نماز صبح كنار آن می‏ نشست و تهیدستان و ناتوانان و كسانی كه جایگاهی جز مسجد نداشتند، گرد ایشان جمع می شدند.

یكی از ستون ‌های مشهور و با فضیلت مسجد النبی، ستون توبه است كه چهارمین ستون از سوی منبر، دومین ستون از سوی قبر شریف پیامبر (صلی الله علیه و اله) و سومین ستون درون روضه از سوی قبله و فاصله آن تا قبر شریف دو ستون است

استناد روایاتی از امام محمّد باقر و جعفربن محمد (علیهم السلام) واقعه مذکور را تأیید کرده اند و عدّه ای دیگر ماجرا را مربوط به غزوه تبوک دانسته اند که ابولبابه با تنی چند از مسلمانان به واسطه علاقه به اموال خود در مدینه ماندند و پس از خروج پیامبر صلی الله و علیه وآله از کار خود پشیمان شدند و گفتند: "ما در سایه و راحت و آسایش و پیامبر و صحابه او در جهاد و شدّت و رنج! به خدا که ما خود را در ستون های مسجد ببندیم و خویشتن باز نگشاییم تا رسول صلی الله و علیه وآله بیاید و ما را باز گشاید و توبه ما را قبول و عذر ما بپذیرد."

در سندی دیگر به نقل از ابن عمر و ابن ماجه (در سنن) آمده است: "رسول اسلام برای اعتکاف، کنار ستون توبه بیتوته می کرد..."

کلینی در «فروع الکافی»، باب فضل المقام بالمدینه، به نقل از علی بن ابراهیم و او از حماد، از حلبی، از ابوعبدالله و به سندی دیگر از طریق معاویة بن عمار، ابوعبدالله تصریح می کند که پیامبر صلی الله و علیه وآله فرمودند: "روزی را درکنار ستون توبه با زیارت و عبادت بگذرانید."

ستون توبه در کجای مسجد النبی است؟

یكی از ستون ‌های مشهور و با فضیلت مسجد النبی، ستون توبه است كه چهارمین ستون از سوی منبر، دومین ستون از سوی قبر شریف پیامبر (صلی الله علیه و اله) و سومین ستون درون روضه از سوی قبله و فاصله آن تا قبر شریف دو ستون است.

ستون مهاجرین یا قرعه (عایشه) در سوی غربی آن قرار دارد و درِ غربی خانه رسول خدا صلی الله و علیه وآله كه به درون مسجد گشوده می ‌شود، برابر این ستون قرار دارد كه آن را «باب التوبه» نام نهاده ‌اند.

فرآوری: زهرا اجلال

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

سایت حج

موعود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.