تبیان، دستیار زندگی
امروزه کمتر جنبه ای از زندگی انسان قرن 21 را می توان یافت که تکنولوژی آن را متحول نکرده باشد. افراد زیادی در دنیا وجود دارند که به مطالعه کتاب، روزنامه یا مجلات علاقه زیادی دارند و از همه مهم تر می خواهند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حامد عزیزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالعه با طعم تکنولوژی


امروزه کمتر جنبه ای از زندگی انسان قرن 21 را می توان یافت که تکنولوژی آن را متحول نکرده باشد. افراد زیادی در دنیا وجود دارند که به مطالعه کتاب، روزنامه یا  مجلات  علاقه زیادی دارند و از همه مهم تر می خواهند در هرزمان و در هرکجا بتوانند مطالب مورد علاقه خود را مطالعه کنند. تکنولوژی ابزار جدیدی را به آنها معرفی می کند که به آن کتاب خوان دیجیتال گفته می شود.

فرآیند تبدیل کتاب های کاغذی به کتاب های الکترونیکی، بسیار پیش تر از پیدایش کتاب خوان های دیجیتال در دنیا آغاز شده بود، در واقع همواره کارشناسان دنبال راه کاری بودند که بتوان حجم فیزیکی داده ها و اطلاعات را کم کرد و آن را به دنیای صفر و یک ها منتقل نمود .

بسیاری از ما کتاب ها و مطالب زیادی را  از طریق کامپیوتر و در قالب PDF روزانه مشاهده و مطالعه می کنیم اما واقعیتی که وجود دارد، خواندن یکی کتاب یا یک روزنامه از طریق صفحات نمایشگر رایانه ،چشم را بعد از مدت بسیار کوتاهی خسته می کند و بسیاری از افراد راغب نیستند تا از این راه کتاب های مورد علاقه خود را مطالعه کنند و به ناچار به فکر خرید کتاب و یا چاپ کردن آن مطلب، از طریق چاپگر می افتند.

اما کتاب خوان های دیجیتال چه مزیتی دارند که ما از آن ها استفاده کنیم؟

همان گونه که میدانید هر صفحه نمایشی از سلول های کوچکی به نام پیکسل تشکلیل شده است که با کنار هم قرار گیری این خانه های کوچک صفحه نمایش بوجود می آید.

پیکسل ها با تغییر رنگ خود می توانند در کنار هم یک تصویر را بسازند، در LCD ها هر پیکسل خروجی نور ساخته شده توسط عوامل پشت پیکسل هستند و قرار گیری این نور ها کنار هم تصویر را تشکیل میدهد. و در نهایت از هر نقطه از این صفحات نمایش پرتو های نوری بیرون می آید که شما می توانید آن ها را بدون اینکه به نور محیط نیاز داشته باشید ببینید.

در این عکس که بزگنمایی از پیکس های یک ال سی دی است به وضوح پیداست که هر سلول با تولید رنگی همراه با نور زمینه آن را قابل مشاهده می کند.

مطالعه با طعم تکنولوژی

بسیاری از فعالان حوزه ابزارهای الکترونیکی با در نظر گرفتن مشکلی که افراد در  مطالعه صفحات نمایش رایانه های امروز داشتند، به فکر تولید صفحاتی افتادند که کاملا شبیه کاغذ است و روشنایی ندارد،که به آن اصطلاحا صفحات نمایش  E-Ink گفته می شود.

E-ink یا به زبان خودمان جوهر الکترونیک فناوری است که در سال 1997 پس از انجام تحقیقات در دانشگاه ام آی تی توسط محققان ابداع و ساخته شد.

همانطور که در شکل زیرین میبینید در حالت صفحات سیاه سفید، قسمت 2، با اعمال تغییرات در بار مثبت و منفی در لایه زیرین صفحه، باعث می شود رنگ دانه های جوهر مانند که در زیر آن وجود دارند جذب صفحه شده و تک تک آنها سازنده یک حرف از کتاب یا مجله شما باشند. دقیقا همانند جوهری که به روی کاغذ می چسبد و شما به شکل کتاب آن را مطالعه می کنید. در این تکنولوژی چشم انسان بسیار راحت بوده و برعکس ای سی دی دچار آزار و درد نمی شود .

مطالعه با طعم تکنولوژی
مطالعه با طعم تکنولوژی

جالب است که مانند کتاب‌های کاغذی، کتابخوان‌های دیجیتال را هم می‌توان نشانه‌گذاری کرد. با استفاده از این قابلیت می‌توانید صفحه یا فصل مورد نظرتان را نشانه بگذارید و هر زمان که بخواهید سریعا به آن قسمت از کتاب مراجعه کنید.

علاوه بر این، با استفاده از فرهنگ لغت موجود در آنها می‌توانید معنی کلمه‌ها و عبارات ناآشنا را هنگام مطالعه بیابید.

گاهی به بخشی از مطالب یک کتاب نیاز پیدا می‌کنید و حتی نام کتاب هم یادتان نمی‌آید. اینجاست که کتابخوان‌های الکترونیک به دردتان می‌خورد. با این محصولات یافتن مطالب دلخواه در کتابخانه‌ سیار بسیار ساده است. مثلا با مدل‌هایی همچون کیندل  (Kindle) و سونی(Sony) به‌راحتی می‌توانید مطلب مورد نظر را میان صدها کتاب جست‌و‌جو و پیدا کنید.

در کتابخوان‌های الکترونیک مجبور نیستید فونت ریز یا درشت کتاب را تحمل کنید! شما می توانید اندازه حروف را مطابق با سلیقه خودتان مشخص کنید.

مانند کتاب‌های کاغذی، کتابخوان‌های دیجیتال را هم می‌توان نشانه‌گذاری کرد. با استفاده از این قابلیت می‌توانید صفحه یا فصل مورد نظرتان را نشانه بگذارید و هر زمان که بخواهید سریعا به آن قسمت از کتاب مراجعه کنید

از امکانات جانبی دیگری که در نمونه های جدید تر کتاب خوان ها اضافه شده است ارتباط از طریق شبکه بیسیم ،استفاده از کتاب خانه های دیجیتال که شما می توانید با پرداخت هزینه بسیار پایین تری نسبت به اصل قیمت کتاب، آن را در کتابخوان خود مطالعه کنید و همچنین اضافه شدن قلم برای یادداشت مطالب خود در سر کلاس درس و یا نکات خاصی که در هنگام خواندن یک کتاب یا مجله دوست دارید آن را یادداشت کنید.

یک کتابخوان مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

در کنار تمام ویژگی هایی که در بالا گفته شد، سایز و نوع صفحه‌نمایش، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در یک کتابخوان ایده‌آل، وزن آن است. در میان کتاب خوان های رایج در بازار، نمونه‌هایی که از صفحه‌نمایش E-Ink بهره می‌برند، اغلب از وزن کمی برخوردارند معمولا بین 300 تا 400 گرم هستند اما مدل‌های رنگی، با توجه به بدنه متفاوت یا باتری بزرگ‌تر، وزن بالایی برای مطالعه در ساعات متمادی دارند.

مطالعه با طعم تکنولوژی

توجه داشته باشید که می‌خواهید با کتابخوان به مطالعه کتاب بپردازید. خسته شدن دست، به دلیل نگه داشتن مداوم یک کتابخوان در حالتی ثابت، فاکتوری منفی برای یک کتابخوان محسوب می‌شود. پس اگر کسی هستید که زیاد کتاب می‌خوانید، هنگام انتخاب کتابخوان مد نظر خود، وزن کم را فاکتوری موثر و مهم به حساب آورید.اما در مورد وضعیت باتری کتابخوان ها باید گفت  اغلب کتابخوان‌ها به طور معمول، حداقل تا چند روز نیازی به شارژ مجدد ندارند. حتی برخی از مدل‌ها ادعا می‌کنند که تا دو ماه از شارژ مجدد بی‌نیازند اما میزان استفاده روزانه، وضعیت کانکشن بی‌سیم و نور پس‌زمینه در کتابخوان‌های رنگی، از عوامل مهم در تمام شدن شارژ باتری کتابخوان است.

قیمت کتابخوان های بازار

در حال حاضر کتابخوان‌های دیجیتال شرکت‌های سونی، کیندل، نوک، Concord، Onyx و iRiver را می‌توان در بازار ایران پیدا کرد. و قیمت آنها از  حدود 400 هزار تومان شروع شده و تا بالای یک میلیون تومان بر اساس ویژگی و  رنگی بودن آن متغییر است.

اگرچه هنوز راهی طولانی را در جایگزین شدن کتابخوانی به شیوه نوین با کتابخوانی به شیوه سنتی پیش رو خواهیم داشت، اما به نظر می رسد که این فناوری های جدید بتواند سرآغاز فصل جدیدی در فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد.

حامد عزیزی

بخش دانش و زندگی تبیان