تبیان، دستیار زندگی
مردم خسته از کمونیست شرقی و دموکراسی غربی امروز نگاهشان به ایران است، تنها کشوری که قوانین اسلام در آن جاریست، که آیا این فقه، و این حکومت می‌تواند نیازهای بشر را پاسخ‌ دهد؟ رهبر انقلاب با بصیرت بر این امر می فرمایند: «ما اگر ضعیف عمل کنیم،‌بد عمل کنیم، .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسالت روحانیت در کلام رهبری

مقام معظم رهبری

مردم خسته از کمونیست شرقی و دموکراسی غربی امروز نگاهشان به ایران است، تنها کشوری که قوانین اسلام در آن جاریست، که آیا این فقه، و این حکومت می‌تواند نیازهای بشر را پاسخ‌ دهد؟ رهبر انقلاب با بصیرت بر این امر می فرمایند: «ما اگر ضعیف عمل کنیم،‌بد عمل کنیم، ... نتوانیم اخلاق اسلامی را در جامعه رایج کنیم،‌نتوانیم روابط انسان‌ها را به‌صورت مطلوبی استقرار بخشیم، قضاوت دنیا این خواهد شد که اسلام نتوانست».

رسالت روحانیت در کلام رهبری

رهبر معظم انقلاب به عنوان سکان دار این انقلاب و شخصیتی که برخاسته از حوزه علمیه است همیشه نسبت به وظیفه حوزه علمیه و تعامل آن با نظام تأکید نموده و نسبت به جدایی و بی تفاوتی حوزه های علمیه نسبت به نظام  هشدار داده‌اند.

حضرت آیت الله خامنه ای نقش روحانیت را در پیروزی انقلاب اسلامی، نقشی بی بدیل معرفی می کنند:

«بدون حضور روحانیت، انقلاب اسلامی، هیچ گاه به پیروزی نمی رسید زیرا روشنفكران و گروهها و احزاب غیر اسلامی، توانایی و نفوذ و مقبولیت روحانیت را در سطح كشور نداشتند».

البته این نقش روحانیت پس از پیروزی انقلاب نیز بی بدیل است، در واقع سرنوشت انقلاب و روحانیت به یکدیگر گره خورده است، و رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تأکید نموده‌اند:

«ما اگر ضعیف عمل کنیم،‌بد عمل کنیم، ... نتوانیم اخلاق اسلامی را در جامعه رایج کنیم،‌نتوانیم روابط انسان‌ها را به‌صورت مطلوبی استقرار بخشیم، قضاوت دنیا این خواهد شد که اسلام نتوانست؛ می‌بینید که این مسئولیت فقط بر عهده ماست، بر عهده علمای کشور‌های دیگر که با نظام‌های دیگر زندگی می‌کنند نیست، این مخصوص ماست».

و در جایی دیگر می فرمایند:

«روحانیت، در بافت اصلی این جامعه جا دارد. اگر بخواهند روحانیت را از بین ببرند، باید جامعه را از بین ببرند؛ آن وقت همه، از جمله روحانیت از بین خواهند رفت».

ایشان همیشه تلاش نموده‌اند تا روحانیت را نسبت به اوضاع منطقه و جهان آگاه سازند و متوجه نقش حیاتی انقلاب در پیشبرد اهداف اسلام و بیداری اسلامی نمایند که این تأثیرگذاری مهم ایران در منطق منجر به إعمال فشارهای سیاسی روی ایران شده است؛

همانطور که در جمع طلاب و روحانیون بجنورد فرمودند:

«امروز نیز همانند شرایط جنگ احزاب در دوران پیامبر(ص)، همه دشمنان ملت ایران در سطح بین المللی و منطقه ای، دست به دست یكدیگر داده اند، تا ایستادگی و عزم راسخ این ملت را بشكنند اما همانگونه كه در آن جنگ، مومنان به خود ترس و تردید راه ندادند،

ملت ایران هم با تلاش برای افزایش قدرت و توانایی های خود، در مقابل فشارها ایستاده است در جنگ احزاب عده ای منافق و سست ایمان، مومنان را مورد عتاب و خطاب قرار میدادند كه چرا كوتاه نمی آیید و سیاست خود را عوض نمی كنید اما یاران واقعی پیامبر(ص) در پاسخ به آنها می گفتند:

ما از این فشارها تعجب نمی كنیم و نمی هراسیم و به راه خود ادامه خواهیم داد».

مقام معظم رهبری علاوه بر تبیین کلی اهمیت وظیفه روحانیت در حفظ نظام به بیان چگونگی تحقق این هدف والا نیز پرداخته و راه‌کارهای رسیدن به آن را تبیین نموده‌اند؛ راه‌کارهایی که عبارتند از:

1- مسلح شدن به سلاح علم و تهذیب

حضرت آیت الله خامنه‌ای بارها طلاب را به تلاش علمی و درک و تیزبینی تشویق نموده‌اند:

«نیاز لحظه‌ها را برآورده کردن، کار آسانی نیست. اولا درک و استعداد و تیزبینی می خواهد. ثانیا شجاعت و شهامت می خواهد که وقتی دیگران کاری را نمی کنند او انجام دهد».

و همچنین همواره بر تهذیب همراه با تعلیم تأکید ورزیده‌اند:

«روحانیت در كنار كسب علم باید همواره مقید به تدیّن، تهذیب اخلاقی، فرائض و نوافل، و تلاوت قرآن باشد».

2-دخالت در امور سیاسی و عدم کناره گیری و بی تفاوتی نسبت به انقلاب

مسئله سکولاریزم و جدایی دین از سیاست اگرچه در حیطه اجتماع و عموم مردم نیز مردود است اما مبتلا شدن طلاب و روحانیون به این تفکر غلط  عواقب وخیم‌تری را به دنبال دارد همان‌طور که مقام معظم رهبری به این مطلب اشاره نموده و ضمن بیان فتوای مراجع در مورد حرمت قطعی تضعیف نظام فرمودند:

«حوزه های علمیه نمی توانند سكولار و نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت باشند، در حالیكه سیاست سرویس های امنیتی دشمنان نظام اسلامی اعم از امریكا، انگلیس و رژیم صهیونیستی، القاء وجود فاصله میان روحانیت و نظام است، هیچ روحانی نمیتواند خود را جدای از نظام اسلامی بداند؛ روحانیت و حوزه های علمیه سربازان این نظام هستند و هیچ گاه نمیتوانند خود را جدا از نظام اسلامی تصور كنند»

3- هجرت تبلیغی و تلاش برای راهنمایی مردم

ایشان در دیدار روحانیون و طلاب استان خراسان شمالی،با اشاره به فرصت عظیمی كه پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار روحانیت، برای گسترش معارف دینی قرار داده است، تأكید كردند:

«روحانیت و حوزه های علمیه باید با تلاش علمی مضاعف و مجهز شدن به معارف عمیق دینی و آشنایی با اندیشه های نو و ارتباط مستمر با نسل جوان بویژه دانشجویان، در جهت خدمت به نظام اسلامی و تقویت آن حركت كنند».

رهبر انقلاب اسلامی ارتباط صمیمی و با روی خوش، با جوانان و پاسخگویی به سوالات و نیازهای فكری آنان را یكی از وظایف مهم روحانیون می‌دانند:

«لازم است روحانیون و ائمه جماعات، كانون های فرهنگی مساجد را با همكاری بسیج رونق بخشند و ضمن حضور تأثیرگذار در مساجد و نمازهای جماعت، معارف دینی و مناقب اهل بیت علیهم السّلام را برای مردم بیان كنند».

همچنین ایشان علما و فضلای سراسر كشور را به هجرت از حوزه های علمیه قم و خراسان و شهرهای بزرگ، به مناطق خود توصیه می‌نمایند:

«تنها راه ارتقاء كمّی و كیفی حوزه های علمیه كشور طرح هجرت است كه باید بصورت عملی اجرا شود».


منابع:

پایگاه خبرگزاری حوزه(حوزه نیوز)

پایگاه خبری 598

صدید نیوز

تهیه و فرآوری : مسلم زمانیان ، گروه حوزه علمیه تبیان