تبیان، دستیار زندگی
دنیای کنونی به نقطه ای رسیده است که منتظران ظهور بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف را بیش از پیش به دیدار جمال دلربای آخرین ذخیره الهی امیدور ساخته است از این رو باید طلاب بیش از دیگران آماده ظهور امام زمان باشند و باید از برای روز موعود خود و م
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم تر از دعا برای تعجیل فرج

آیت الله بهجت ره

دنیای کنونی به نقطه ای رسیده است که منتظران ظهور بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف را بیش از پیش به دیدار جمال دلربای آخرین ذخیره الهی امیدور ساخته است از این رو باید طلاب بیش از دیگران آماده ظهور امام زمان باشند و باید از برای روز موعود خود و مردم و جامعه جهانی را مهیا سازند.

عشق به امام زمان علیه السلام و یاد و نام او را گرامی و بزرگ داشتن ، سیره و روش علمای ربانی حوزه است .عالم شیعی خود را خادم امام زمان می داند و تمام تلاش ها و کوشش هایی را که به کار می بندد در راستای خدمت و خشنودی حجت بن الحسن می باشد.

طلاب می توانند هر سختی و مشقتی را تحمل نمایند اما بدون تردید نخواهند توانست ،دوری از امام خود را تحمل نمایند.اگر طلبه ای از یاد و نام امام زمان غافل شود و دلش به عشق آقای خوبیها نطپد بدون تردید از جرگه مقدس طلبگی خارج شده است.                                                                                                                                                             در زمان فعلی لشگر کفر و نفاق به سرکردگی شیطان بزرگ آمریکای پلید و جهان خوار با تمام وجود و به کارگیری تمام ابزارها به جنگ با اسلام و مسلمانان شتافته اند و در پی نابودی اسلام ناب محمدی می باشند .

 در این میان مومنان راستین همه چشم انتظار مهدی موعود می باشند و راه نجات خود و دنیا را از کمند ابلیس و لشگریانش را در ظهور پر خیر و برکت بقیة الله الاعظم می دانند.

در این میان وظیفه طلاب و روحانیون بیش از همه سنگین است .آنان هم باید خود را از هر لحاظ آماده ظهور حضرت نمایند و هم باید مردم را به ظهور حضرت امیدوار سازند. آنان باید مردم را بویژه جوانان را به خودسازی و تهذیب نفس فراخوانند تا جامعه لیاقت حضور امام زمان را پیدا کند و ظهور حضرتش نزدیک و نزدیک تر شود .

طلاب باید به مردم این حقیقت را که اگر عنایات و دعاهای خیر امام زمان نبود معلوم نبود که دشمانان چه بر سر شیعیان و دوستان حضرت می آوردند بیان کنند تا عشق مردم به امامشان صد چندان شود  و اشتیاقشان از برای درک محضر شریفش افزون شود.

   سید بن طاوس فقیه پاك دركتاب مهج الدعوات خاطره ای از سفر به سامرا چنین باز گو كرده میكند:

در سحری در سرداب سامرا صدای مولایمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف  راشنیدم كه برای پیروانش دعا میكرد وپرودگار خود را چنین میخواند:

"پرودگارا شیعیان از پرتو نور ما وباقیمانده گل وجود ما آفریده شده اند وگناهان فروانی به پشتگرمی دوستی ولایت ما انجام دادهاند پس اگر گناهانشان میان تو وآنها فاصله ای پدید آورده میان آنها را اصلاح كن و گناهانشان را از خمس ما جبران فرما پرودگارا آنها را از آتش دور كرده ودر بهشت جای ده وهمراه دشمنان ما را در عذاب خویش نیفكن ".

در هر گوشه دنیا که مسلمانی بویژه شیعه ای وجود دارد دشمنان خدا همانند گرگانی گرسنه و تیز دندان او را محاصره کرده اند و در پی کشتن او می باشند .

صهیونیسم جهانی که منافع شیطانی خود را به خاطر اقتدار جمهوری اسلامی در خطر می بیند با تمام همت به مقابله با نظام اسلامی برخواسته است .

آنان از هر اهرمی جون فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و... برای مهار کردن نفوذ اسلام حقیقی استفاده می نمایند. در این میان برخی مسلمانان امید خود را از دست داده اند و ترس بر آنان مسلط شده است .

در این میان تنها امید به عنایات و ظهور یوسف زهرا علیهما السلام می تواند عزم مردم را برای مبارزه با دشمنان خدا راسخ نماید و ترس را از دل آنان بیرون سازد همانگونه که در هشت سال دفاع مقدس مردم ما در نهایت مظلومیت توانستند از اسلام و انقلاب حراست نمایند.

از این روست که طلاب و روحانیون باید در مطالبی که برای مردم بیان می کنند ، بیش از همه بر افزون نمودن عشق مردم به امام زمان و بالا بردن امید آنان به ظهور حضرت ومهیا نمودن خود برای آن روز بزرگ ، تمرکز نمایند.

عارف نامی، او که عمر شریفش را به عشق امام زمان به سر برد و از عشق حضرت چون شمع سوخت و با نور وجودش محبین آقا را بهره مندساخت ، حضرت آیت الله العظمی بهجت درباره آماده بودن  برای ظهور حضرت این گونه می فرماید:

اگر ظهور حضرت نزدیک باشد، باید هر کس خود را برای آن روز مهیّا سازد، از جمله این که از گناهان توبه کند. همین توبه باعث می شود که این همه بلاهایی که بر سر شیعه آمده است، که واقعاً بی سابقه است، و بلاهای دیگری که تا قبل از ظهور آن حضرت می آید، از سر شیعه رفع و دفع گردد

باید به مردم گفته شود که علت غیبت امام زمان و محروم بودن از فیض حضورش خود ما می باشیم و تا خود را اصلاح ننماییم باید در فراقش بسوزیم .

آیت الله العظمپی بهجت درباره علت غیبت آن حضرت این گونه می فرماید:

عرق ایمانی ما کجا و منزلت ایمانی امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف کجا؟! اگر ما در نزد او کافر به حساب نیاییم! چرا دستش را بسته ایم و خانه نشینش کرده ایم و اجازه نمی دهیم خود را نشان دهد؟! آن آقا گفت: چرا برای تعجیل فرج دعا می کنید؟ آیا می خواهید بیاید و او را هم بکشید؟! برای این که مزاحم خط و مرام و ... شما خواهد بود.

آنان که سایر ائمه علیهم السلام را کشتند دیوانه که نبودند، بلکه سبب آن بی دینی بود، آیا الان دیگر آن طور نیست؟!

طلاب باید به مردم این حقیقت را بگویند که دعای بی عمل سودی ندارد.باید به مردم گفته شود که باید همراه با دعای برای ظهور حضرت، مقدمات ظهور آن امام دور از وطن فراهم شود .

عبد صالح آیت الله بهجت تنها دعا برای فرج امام زمان عجل الله تعای فرجه الشریف را کافی نمی دانند و درباره کار مهم تر از دعای فرج که باید دوستان حجت بن الحسن انجام دهند می فرماید :

مهم تر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار آن حضرت تا ظهور او می باشد؛ زیرا مردن، تنها قطع حیاتِ دنیای چند روزه فانی است؛ اما بیرون رفتن از عقیده صحیح، موجب هلاکت ابدی از حیات جاوید آخرت و خلود در جهنّم است .

عبد صالح خدا آیت الله بهجت دعایی را به همه شیعیان و دوستان امام زمان آموزش می دهند و این گونه می فرمایند :

این دعا خیلی عالی است که دستور داده شده است در زمان غیبت خوانده شود، که: «یا اللّه یا رحمان یا رحیم!یا  مقلب القلوب، ثبت قلبی علی دینک» ای خدا، ای رحمت گستر، ای مهربان، ای گرداننده دل ها، دل مرا بر دینت ثابت و استوار بدار.

هم چنین آیت الله بهجت درباره این که چه موقع دست به دعا برای فرج حضرت برداریم و این که همراه دعا برای فرج چه دعایی را ضمیمه سازیم می فرماید :

دوستان آن حضرت عجل اللّه تعالی فرجه الشریف باید دو مطلب مهم را رعایت کنند:

یکی این که، در شدائد برای فرج دعا کنند، که خود همین مژده ای است برای این که شداید به فرج متصل است .

دیگر این که، دعا کنند که ظهور آن حضرت برای اهل ایمان، همراه با عافیت باشد، و تا وقت ظهور با وجود بلاها و شداید، ثابت قدم و استوار در دین و عامل به تکلیف باشند؛ زیرا ما هیچ ندیده و نخوانده بودیم که بین برادرها، هشت سال جنگ ادامه پیدا کند، آن هم چه جنگی! بر سرشان در خانه ها آتش، بمب و موشک ببارد حتی برای آن ها که به جنگ نرفته و در جبهه حاضر نشده اند.


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی گنجینه معارف

تهیه و تولید : مهدی صدری ، گروه حوزه علمیه تبیان