تبیان، دستیار زندگی
احرام به نذر یعنى چه؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا فرد محرم می تواند از ماسک استفاده کند؟

حج


حج چشمه جوشان و زلالى است كه جویندگان حق و فضیلت، اگر خود را در آنجا شستشو دهند، همچون روزى كه از مادر متولد شده اند از گناه پاك و پاكیزه مى شوند.


اسلام اركانى دارد كه حج یكى از آنها است:

«بُنِیَ الإِسْلامُ عَلَى خَمْس، عَلَى الصَّلاةِ وَالزَّكَاةِ وَالصَّوْمِ وَالْحَجِّ وَالْوَلایَة» (كافى، ج 2، ص 18)

حج گزاران پیش از رفتن به این سفر نورانى از یك سو وظیفه دارند با مناسك حج آشنا شوند تا آن را صحیح و درست انجام دهند و از سوى دیگر نسبت به اسرار و معارف حج شناخت پیدا كنند تا به باطن و روح حج دست یابند.

انجام دادن درست این فریضه، تكلیف را از دوش انسان بر مى دارد و دستیابى به روح و باطن حج زمینه ساز تكامل انسان مى شود، در كتب لغت آمده است: «انجام حج یعنى رستگارى و فلاح.»

حج چشمه جوشان و زلالى است كه جویندگان حق و فضیلت، اگر خود را در آنجا شستشو دهند، همچون روزى كه از مادر متولد شده اند از گناه پاك و پاكیزه مى شوند.

طبق روال مقالات قبل حج بعد از این مقدمه کوتاه چند استفتاء را در مورد حج مطرح می کنیم:

سۆال :احرام به نذر یعنى چه؟

جواب :احرام براى حج جز از میقات و یا محاذى آن، جایز نیست و اگر شخصى بخواهد قبل از رسیدن به میقات، احرام ببندد، مى تواند با خواندن صیغه نذر شرعى كند مثلاَ بگوید: براى خدا بر عهده من است كه در فلان جا محرم شوم.

بدین ترتیب محرم شدن از چنان جایى جایز مى شود اگرچه آنجا، میقات و یا محاذى آن نباشد.

آیة الله سیستانی(دام ظله)

سۆال :آیا فرد محرم چه مرد و چه زن مى تواند از ماسك هایى كه بینى و دهان را مى پوشاند استفاده كنند؟ در صورتیكه مى توان از این ماسكها استفاده كرد در مورد ماسك هایى كه بصورت پارچه اى بوده و دوخته شده مى باشد حكم چه مى باشد؟

جواب :خانم ها در حال احرام به احتیاط واجب از ماسك استفاده نكنند و نسبت به آقایان اگر مانع از استشمام بوهاى بد نباشد مانعى ندارد.

آیة الله سیستانی(دام ظله)

سوال: آیا براى صحّت اعمال عمره و حج، براى کسى که حسابرسى خمس ندارد، پرداخت خمس لباس احرام و لباسى که در طواف و نماز طواف مى‌پوشد، کفایت مى‌کند یا باید حسابرسى تمام اموال صورت گیرد؟

جواب: در فرض سۆال پرداخت خمس براى اموال مذکور و همچنین براى پولى که براى قربانى مى‌پردازد، کفایت مى‌کند.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

سوال: شخصى حدود ده سال قبل براى حجّ بیت الله الحرام ثبت نام نموده لیکن در سال 66 به رحمت ایزدى پیوست امسال نوبت حجّ آن مرحوم رسیده است مستدعى است تکلیف ورثه و برى شدن ذمّه آن مرحوم را بیان فرمایید از طرف دیگر تصرّف در این وجه چگونه است؟

جواب:  اگر راهى براى رفتن به مکّه جز بودن در نوبت نداشته است چنین کسى مستطیع نشده و وجه مزبور جزء مال الارث است و اگر بخواهند احتیاط کنند مى توانند حجّ میقاتى به مبلغ کم بگیرند مشروط بر این که صغیر نداشته باشد یا اگر صغیر دارد از سهم کبیر بردارند.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

سوال: قبلاً افراد ناتوان با صندلى چرخ‏دار (ولیچر) یا سبد (تخت روان) طواف داده مى‏شدند، در بعضی سالها این افراد از طواف در صحن مسجد الحرام منع می شوند و حتى ممكن است كسى نباشد تا افراد ناتوان را بر دوش خود حمل كند و طواف بدهد یا ممکن است همین كار نیز ممنوع شود و چنین افرادى باید در طبقه دوم یا پشت بام مسجدالحرام طواف داده شوند آیا چنین طوافى كفایت مى‏كند یا نه، وظیفه آنان چیست؟

جواب: طواف از طبقه دوم و بلكه طبقات بالاتر اشكالى ندارد.

آیة الله گرامی(دام ظله)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

حج برنامه تکامل ـ آیة الله ضیاء آبادی

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام، سیستانی، خامنه ای، گرامی، مکارم شیرازی (دام ظلهم)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.