تبیان، دستیار زندگی
هنگام محرم بودن اگر انسان در خواب محتلم شود آیا از محرم بودن خارج می شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا محتلم شدن در خواب مبطل احرام است؟

حج


زیارت خانه حق، همراه با انجام مناسك ملكوتى و اعمال عاشقانه اى كه دستور پروردگار مهربان بدرقه آن است و انبیاى الهى و امامان معصوم بر بزرگداشت تمام واقعیّاتش تأكید داشتند، در كنار دلى مملوّ از معرفت و خلوص و همّتى عالى و شوقى وافر، از اركان اسلام و از اصول مسائل الهى و از شعائر عرشى و خلاصه از بزرگترین و با منفعت ترین برنامه هایى است كه انسان مستطیع نسبت به آن مكلّف و مسۆول است.

گردهمایى عظیمى كه قدرت و توان حلّ مشكلات دنیاى اسلام را در همه زمینه ها دارد.

برنامه بسیار مهمى كه مى تواند صفوف مسلمانان را بهم پیوند داده و از این نیروى عظیمِ پراكنده، دست واحدى براى جهان اسلام واسلحه كوبنده اى علیه دشمنان دین بوجود بیاورد.

خلوص در حج

حج فریضه اى از فرائض حق است. بر حاجى واجب شرعى است كه تمام مناسك حج را با نیت خالص بجاى آورد و از جلب توجه مردم نسبت به اعمالش بپرهیزد كه ریاى در حج مبطل حج و باعث عوارض سنگینى است كه گاهى قابل جبران نیست و همانطور كه در روایات آمده حج ریایى در قیامت مزدش بر عهده مردمى است كه حاجى در مناسك حجش تماشاى آنان را منظور داشته و براى نمایاندن خویش به آنان عمل را انجام داده است!

به روایت زیر با دقت قلبى توجه كنید:

امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمودند: «حج دو نوع است: حج براى خدا، و حج براى مردم. آن كس كه حج را با نیت خالص و براى خدا بجاى آورده ثوابش در پیشگاه حق بهشت است و هر كس حج را براى جلب توجه مردم بجاى آورده ثواب و اجرش در قیامت به عهده همان مردم است» (بحار الانوار، ج69، ص24)

در حقیقت روایت مى خواهد بگوید حج ریایى در قیامت هیچ گونه بهره اى نصیب عمل كننده اش نمى كند; چراكه اجر و ثواب در قیامت در اختیار احدى جز حضرت حق نیست.

و بعد از این مقدمه چند استفتاء حج را با هم مرور می کنیم:

سۆال :هنگام محرم بودن اگر انسان در خواب محتلم شود آیا از محرم بودن خارج می شود؟

جواب :احتلام به احرام او ضرری ندارد .

آیة الله سیستانی(دام ظله)

سۆال :فرودگاه زائران، شهر جدٌه می باشد آیا حاجی می تواند از جدٌه محرم شود؟

جواب :شهر جدٌه میقات نیست و محاذی یكی از میقات ها هم نمی باشد پس احرام از آنجا برای حج و یا عمره صحیح نیست اما اگر حاجی بداند كه میان شهر جدٌه و حرم، جایی است كه با یكی از میقات ها، محاذی می باشد بعید نیست كه احرام از آنجا صحیح باشد همچنانكه احتمال دارد حاجی از محاذات جحفه كه یكی از میقات هاست بگذرد چنان كه او می تواند از جده با نذر محرم شود.

آیة الله سیستانی(دام ظله)

سوال: معیار کثیرالشک در تعداد دورهاى طواف و تعداد ریگ‌هاى رمى چیست؟ و عدم اعتنا به چنین شکى به چه معناست، آیا بنا را بر اقل بگذارد یا اکثر؟

جواب: معیار کثیرالشک در طواف عرفى است و به همان معنایى است که براى کثیرالشک در نماز بیان شده است و اما کثیرالشک در رمى حکم خاصى ندارد و در صورت شک در عدد انداختن باید آنقدر بیندازد تا علم پیدا کند.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

سوال: کسى پنج سال پیش مستطیع بوده و در ثبت نام حج شرکت کرده، ولى الآن که نوبت او شده فقیر شده آیا حج بر چنین شخصى واجب است؟

جواب: اگر موقعى که نوبت او مى رسد فاقد بعضى از شرایط باشد حج بر او واجب نیست.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

سۆال: آیا طواف مخصوص كعبه است؟ طواف بر دور ضرایح ائمه معصومین علیهم السلام جایز است؟

جواب : اشكالى ندارد بلكه به عنوان احترام و محبت ثواب دارد .

آیة الله گرامی(دام ظله)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

چهل حدیث حج ـ حسین انصاریان

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام، سیستانی، خامنه ای، گرامی، مکارم شیرازی (دام ظلهم)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.