تبیان، دستیار زندگی
ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی علاوه بر اینکه یک چارچوب معین و منظم را ایجاد می کند باعث می شود که کیفیت دانشگاه ها در زمینه یادگیری الکترونیکی نیز سنجیده شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه(2)

ارزیابی آمادگی الکترونیکی از سه بخش اصلی آمادگی سخت، آمادگی نرم و آمادگی پشتیبانی، نظارت و هماهنگی تشکیل شده است که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه(2)
1.  آمادگی سخت
اجرا شدن یادگیری الكترونیكی وابسته به اینترنت و پهنای باند مناسب برای اتصال به آن و دریافت اطلاعات است.

تمامی مسائل سخت افزاری، ارتباطی و تجهیزات در این قسمت مورد بررسی قرار می گیرد. آمادگی سخت به دو بخش آمادگی شبكه و آمادگی تجهیزات تقسیم می شود.

اجرا شدن یادگیری الكترونیكی وابسته به اینترنت و پهنای باند مناسب برای اتصال به آن و دریافت اطلاعات است. وجود اشكال در این مورد باعث می شود كه ارتباط در یادگیری الكترونیكی به خوبی برقرار نشود.

هم چنین در یادگیری الكترونیكی می بایست رایانه ها، برنامه های چند رسانه ای برای تولید و توزیع محتوای با كیفیت وجود داشته باشد كه مرتبط با آمادگی تجهیزات است.

2.آمادگی نرم

در این بخش تمامی عوامل مانند مقررات و ... كه موجب پشتیبانی از محیط های آموزشی می شود بررسی می گردند.

اجزای این بخش عبارت اند از:

منابع انسانی، مدیریت، قوانین و مقررات، استانداردها، منابع مالی، امنیت، فرهنگ، محتوا، سیاست.

ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه(2)مدیریت:
در این بخش كه به نوعی می توان آن را مدیریت دانشگاه مجازی نام برد تمامی مسائل و اولویت های آموزشی و مالی و ... در نظر گرفته می شود.

ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه(2)منابع انسانی:

در این قسمت تمامی افرادی كه در یادگیری الكترونیكی حضور دارند مورد بررسی قرار می گیرند. این افراد شامل یادگیرندگان، استادان، كاركنان و تمامی كسانی كه مسائل مربوط به برنامه ریزی و تهیه محتوا را بر عهده دارند، می شود. در این مرحله افراد از نظر سطح آشنایی به رایانه، مهارت های كسب شده توسط خود افراد، میزان خود آموزی و ... مورد توجه قرار می گیرند.

ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه(2)محتوا:

در یادگیری الكترونیكی وجود محتوا جهت كیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. تولید و به روز رسانی محتوای الكترونیكی و نرم افزارهای آموزشی، دسترسی یادگیرندگان به كتابخانه های الكترونیكی، مجلات و پایگاه داده ها، ارائه محتوای پویا در محیط های یادگیری الكترونیكی، انتقال به موقع محتوا و ارزیابی درست آن از جمله مسائل این بخش هستند.

ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه(2)سیاست:

سیاست های دولت و میزان حمایت آن ها از یادگیری الكترونیكی از نكات حائز اهمیت به شمار می رود.

ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه(2)قوانین و مقررات:

مدیریت می بایست قوانینی را تصویب كند كه در جهت پیشرفت یادگیری الكترونیكی باشد. در این قسمت باید تمامی برنامه ها مطابق قوانین باشند.

ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه(2)مالی:

ایجاد محیط های مجازی، نگه داری از سیستم ها، ایجاد زیر ساخت های مخابراتی گسترده و ... مرتبط با بخش مالی است.

ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه(2)فرهنگ:

فرهنگ سازی مناسب در قشر مختلف افراد موجب جذب افراد به سمت موضوع مورد نظر می شود. در صورتی كه بتوان به خوبی در مورد یادگیری الكترونیكی فرهنگ سازی كرد گرایش افراد به آن بیشتر می شود.

فرهنگ سازی مناسب در قشر مختلف افراد موجب جذب افراد به سمت موضوع مورد نظر می شود. در صورتی كه بتوان به خوبی در مورد یادگیری الكترونیكی فرهنگ سازی كرد گرایش افراد به آن بیشتر می شود.

ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه(2)امنیت:

وجود امنیت همواره مهم بوده است. وجود امنیت در یادگیری الكترونیكی و حفظ اطلاعات به هنگام تهیه و انتقال آن ها از جمله نیازهای آمادگی یادگیری الكترونیكی است.

ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه(2)استاندارد:

پیروی كردن از استانداردهای موجود باعث جلب رضایت هرچه بیش تر كاربران می شود. به كاربردن استاندارد در تولید محتوا، سوالات و آزمون ها موفقیت را به همراه دارد.

ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه(2)

3.آمادگی پشتیبانی، نظارت و هماهنگی

در این بخش پشتیبانی به دو دسته پشتیبانی فنی و پشتیبانی نرم تقسیم می شود. منظور از پشتیبانی فنی تامین منابع سخت افزاری و تعمیر و نگه داری آن هاست و منظور از پشتیبانی نرم پشتیبانی هایی از جمله مالی، محتوایی، فرهنگی، امنیتی و ... است.

در این بخش مدیران دوره می بایست از میزان آمادگی و کیفیت یادگیری دانشجویان اطلاع کافی داشته باشند و توانایی لازم برای بررسی میزان عملکرد یادگیرندگان، ارزیابی محتوای ارائه شده در دوره مربوطه و هم چنین میزان کیفیت محیط آموزشی و یادگیری را داشته باشند.

در هر دوره یادگیری الکترونیکی اهدافی تعریف می شود که بخش نظارت مسئولیت این موضوع را بر عهده دارد که بین تمامی اجزاء هماهنگی ایجاد کرده تا به هدف های تعیین شده دست یابند.

ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه(2)

ارائه مدل بومی ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی

برای اعتبارسنجی در میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی می بایست از افراد صاحب نظر هم چون مدیران و برنامه ریزان نظام آموزشی و یادگیری الکترونیکی در دانشگاه ها، استادانی که در زمینه یادگیری الکترونیکی تخصص کافی را داشته باشند و افرادی که با تجهیزات فنی و ابزارهای یادگیری الکترونیکی آشنایی کافی را دارند کمک گرفت.

همواره سیاست گذاران بخش یادگیری الکترونیکی با یک مسئله رو به رو هستند و آن این که:

در بررسی نتایجی که از رای افراد صاحب نظر به دست آمده است قوانین و مقررات و مدیریت از رتبه بالاتری برخوردار هستند و تجهیزات فنی کمترین اهمیت را دارا هستند اما برای بررسی نظرات افراد وجود تجهیزات فنی و سخت افزاری به عنوان مهم ترین عامل برای ایجاد محیط های یادگیری الکترونیکی به شمار می آیند.

بررسی های انجام شده این موضوع را بیان می دارد که آمادگی نرم مهم ترین عامل در یادگیری الکترونیکی است و قوانین و مقررات و به دنبال آن، و مدیریت در جایگاه های بعدی قرار دارند.

کلام آخر...

بررسی های انجام شده این موضوع را بیان می دارد که آمادگی نرم مهم ترین عامل در یادگیری الکترونیکی است و قوانین و مقررات و به دنبال آن، و مدیریت در جایگاه های بعدی قرار دارند.

مهم ترین مزیت ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی پی بردن به وضعیت موجود در دانشگاه ها برای ورود به فضای یادگیری الکترونیکی است.

بخش آموزش مجازی تبیان

تهیه:‌خاموشی