تبیان، دستیار زندگی
خبری کوتاه از دیدار اعضای شورای عالی حوزه‎‎های علمیه با رهبر معظم انقلاب در حالی بر روی خروجی رسانه‎ها قرار گرفت که ماه‎ها و هفته‎‎های زیادی از آغاز به‎کار دوره جدید این شورا و نیز مدیر جدید حوزه‎‎های علمیه یعنی جناب حسینی بوشهری نمی‎گذرد. در این گزارش نگ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالبات مقام معظم رهبری از طلاب

مقام معظم رهبری

خبری کوتاه از دیدار اعضای شورای عالی حوزه‎‎های علمیه با رهبر معظم انقلاب در حالی بر روی خروجی رسانه‎ها قرار گرفت که ماه‎ها و هفته‎‎های زیادی از آغاز به‎کار دوره جدید این شورا و نیز مدیر جدید حوزه‎‎های علمیه یعنی جناب حسینی بوشهری نمی‎گذرد. در این گزارش نگاهی به اهم بیانات مقام معظم رهبری نیز خواهیم داشت.

تیم هفت نفره شورای عالی حوزه به انضمام آقای سیدعبدالفتاح نواب مسئول دبیرخانه این شورا چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه به دیدار مقام معظم رهبری رفتند اما نکته قابل توجه آن است که عمده نکات مطرح شده از سوی رهبری در این دیدار، مباحثی است که حضرت آقا در چند سال گذشته بار‎ها آن را مطرح فرموده و بر آن تأکید داشته‎اند.

نگاهی به دیدار جمعی از فضلای حوزه‎ در پاییز 1386 ما را به یک واژه کلیدی یعنی «تحول» می‎رساند؛ همان موضوعی که سه سال بعد در سفر مقام معظم رهبری به قم نیز در چند دیدار مختلف عمومی و خصوصی بر آن تأکید شد.

توجه حوزه به علوم عقلی در کنار فقه نیز از دیگر محور‎های مورد تأکید ایشان در سفر قم بود و جالب است که تمام اصول محوری در فرمایشات ایشان درباره حوزه، مجددا در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه‎‎های علمیه مطرح شده است.

 برخی معتقدند که تکرار این بیانات به‎ویژه درباره تحول در حوزه به معنای زمین ماندن فرمایشات است اما آقای نواب مسئول دبیرخانه شورای عالی معتقد است: «ایشان مباحث مربوط به تحول را در این جلسه نیز تذکر دادند و انتظار آقا این است که این مسأله به‎صورت یک فرهنگ مورد توجه قرار بگیرد و همه مدیران به آن بیندیشند و برای آن برنامه‎ریزی کنند.

از همین رو در واکنش به گزارشی که درباره اقدامات تحولی به ایشان ارائه شد، گفتند که این کار‎ها ادامه پیدا کند.»

محتوای گزارش‎ها به رهبری

به اذعان حاضران در این دیدار، جلسه در فضایی دوستانه و صمیمی و توأم با احترام برگزار شد. واقعیتی که آن را از لبخند‎های آیت‎الله استادی می‎توان حس کرد اما در عین‎حال نکات جدی نیز درباره اداره حوزه بیان شده است.

در این دیدار قبل از بیانات مقام معظم رهبری، آقایان استادی، مقتدایی، غروی و حسینی بوشهری مطالبی را بیان داشتند اما آیت‎الله استادی که چند هفته قبل نیز خدمت رهبری رسیده بود، در این جلسه بیشتر فرصت را به دیگران داد تا حجت‎الاسلام والمسلمین غروی از پنجمین دوره شورا، آیت‎الله مقتدایی از دوره مدیریت چهارساله‎اش و جناب حسینی بوشهری از برنامه‎هایش در مدیریت پیش رو سخن بگویند.

در فرصت کوتاه قبل از چاپ «پنجره»، دستمان به آقایان غروی و حسینی بوشهری نرسید اما آیت‎الله مقتدایی درباره گزارش خود ابراز داشت:

«به ایشان عرض کردم که تمام برنامه‎‎های ما با رویکرد تحول انجام شده است و علاوه‎بر ارائه گزارش کار به‎صورت مکتوب، نکاتی را نیز شفا‎ها عرض کردم؛ از جمله طرح ارتباط با آموزش و پرورش را بیان کردم، زیرا ایشان در سفر به قم بر این نکته تأکید داشتند که آموزش و پرورش، بستر تبلیغی وسیعی است.

بنده هم عرض کردم که بر اساس همکاری خوب وزیر آموزش و پرورش، تفاهم نامه به امضا رسید؛ دبیرخانه تشکیل شد و شروع به‎کار کرده‎اند که باید در مدیریت جدید دنبال شود.

آقا از این اقدامات بسیار استقبال کردند و خوشحال شدند. همچنین درباره تشکیل شورای ساماندهی امر تبلیغ و تعامل با وزارت علوم نکاتی را عرض کردم که ایشان استقبال کردند»

دو رکن اصلی در بیانات رهبری

حاج آقای وافی هم که بعد از درگذشت مرحوم صدوقی، سخن از امامت جمعه ایشان در یزد بر سر زبان‎ها بود، این‎روز‎ها به‎عنوان عضو جدید در جلسات شورای عالی حوزه حضور می‎یابد.

وی درباره دیدار با رهبر معظم انقلاب به «پنجره» می‎گوید: «دیدار خوب و آموزنده‎ای بود. عمده فرمایشات ایشان بر دو محور استوار بود؛ یکی تقویت بنیه علمی و فقهی طلاب و دیگری، مباحث تهذیب و اخلاق و الگوگیری از مراجع و علمای گذشته. ان شاء الله بتوانیم به فرمایشات ایشان عمل کنیم.»

حرکت به‎سوی تحقق خواسته‎ها

چابک سازی از واژه‎‎های کلیدی بود که آقا در سفر قم مطرح کردند. جدا از این‎که حوزه علمیه این نکته کلیدی را به‎درستی درک و اجرا کرد یا خیر، در این دیدار نیز ایشان بر پرهیز از تقلید روش‎های مدیریتی دیوان سالارانه، گسترش تشکیلات اداری و موازی کاری تأکید کردند.

سیدعبدالفتاح نواب درباره اجابت این خواسته می‎گوید: «در این راستا شورای عالی برنامه‎ریزی‎‎های خودش را داشته و کلیات اولیه را به تصویب رسانده و باید برنامه‎ریزی شود. طبیعتا برای تحقق این امر، هرم حوزه کمی تیزتر می‎شود و این کار به آرامی در حال انجام است به‎طوری که کار‎های معاونت امور شهرستان‎ها به معاونت‎‎های دیگر واگذار شود و تغییراتی در مورد برخی معاونت‎ها که متصدیانی در نهاد‎های حوزوی دارد ایجاد می‎شود.»

حوزه نباید از جای دیگری تقلید کند

بهمن 88 را که یادتان هست؟ رییس دانشگاه تهران می‎خواست دکترای افتخاری به آقا تقدیم کند اما ایشان نپذیرفتند و از «میثاق طلبگی»‎شان سخن گفتند. این موضوع بار دیگر در دیدار اعضای شورای عالی جلوه کرد؛ آن‎جا که رهبر انقلاب پرهیز از مدرک‎گرایی در حوزه را یادآور شدند.

 آیت‎الله مقتدایی در این‎باره می‎گوید: «آقا در این دیدار گفتند که حوزه نباید از جای دیگری تقلید کند بلکه باید با حفظ سنت‎‎های حوزوی، تحول را دنبال نماید و همچنان‎که در گذشته عناوینی چون مجتهد مطلق، مجتهد متجزی، قریب الاجتهاد و… داشته‎ایم، حوزه باید خودش مستقلا و با برنامه ریزی، از عناوین حوزوی برای مدارج طلاب استفاده کند.»

محور‎های بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‎‎های علمیه

-منزلت و جایگاه شورای عالی حوزه در تربیت روحانیون و علمای تأثیرگذار

-جدی گرفتن تحول در حوزه‎‎های علمیه و زنده کردن ظرفیت‎‎های درونی آن

-ارتقاء سطح اخلاق، فکر و معرفت دینی طلاب

-اهتمام به آموزش و فراگیری علوم عقلی در کنار تربیت فقیه

-پرهیز از تقلید روش‎های مدیریتی دیوان سالارانه، گسترش تشکیلات اداری، موازی‎کاری و مدرک گرایی

اهمیت کار در حوزه از نگاه رهبر معظم انقلاب

یکی از نکته‎‎های جالب در این دیدار، اشاره رهبر انقلاب به معاونین حوزه در دوران آقای مقتدایی است. ایشان در این دیدار معاونین ایشان را خوب، متدین، انقلابی و پرکار توصیف نمودند و بر استفاده از آن‎ها در مدیریت جدید تأکید کردند.

این مطلب بیانگر این است که ایشان با وجود تراکم کاری، به کارکرد معاونین حوزه نیز توجه داشته‎اند تا جایی که آن‎ها را با ویژگی‎های مختلف توصیف کرده‎اند و قطعا این اهتمام از اعتقاد عمیق ایشان به تربیت فضلا و علمای مۆثر در حوزه برمی‎گردد؛ نکته‎ای که آقای نواب آن را این‎گونه بیان می‎کند:

«مقام معظم رهبری در این دیدار گفتند کاری که در حوزه انجام می‎گیرد بسیار مهم است و با هیچ کاری در کشور قابل قیاس نیست چون خروجی کار حوزه‎ها، روحانیون تأثیرگذار در سطوح مختلف حتی در سطح مراجع تقلید است.»


منبع:نشریه پنجره

تهیه و تنظیم : جواد دلاوری ، گروه حوزه علمیه تبیان