تبیان، دستیار زندگی
جوان مجردی است كه اخیراً مستطیع شده است و اما به فكر ازدواج می باشد و اگر حج برود ازدواج او عقب می افتد، كدامیك را مقدم بدارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوان مستطیع حج برود یا ازدواج کند؟

حج


امام حسین علیه السلام قبل از حركت به سوى كربلا، جند ماه در مكه ماند تا حجاج بیایند و رسالت خود و اوضاع سیاسى یزید را براى زائران خانه خدا بیان كند و آنها هریك حامل پیام امام به مردم منطقه خود شوند. بعد از آن به سوى كوفه و كربلا حركت نمود.


حج مركز تبلیغات‏

بهترین و مناسب‏ترین مكان براى تبلیغ، حج است.

پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله در ایام حج، به سراغ مردم مى‏آمد و پیام خدا و دعوت اسلامى خود را مطرح مى‏نمود.

در حدیث مى‏خوانیم كه امام صادق علیه السلام در بیابان عرفات، در میان انبوه حجاج، با فریاد بسیار بلند، رو به چهار طرف خود كرده، در هر طرف سه مرتبه مى‏فرمود: «ایّها النّاس رسول اللّه صلى الله علیه و آله كان الامام ثمّ على بن ابیطالب ثم الحسن و الحسین ثم على بن الحسین ثم محمد بن على علیهم السلام ثم هَه»

؛اى مردم، رهبر شما پیامبر صلى الله علیه و آله بود بعد حضرت على و امام حسن و امام حسین و امام سجاد و امام باقر علیهم السلام و فعلًا من هستم. (فروع كافى، ج 4، ص 466. كلمه «هه» به معناى «أنا فاسئلونى» است. یعنى «منم از من‏بپرسید»)

امام باقر علیه السلام وصیت مى‏كند كه ده سال در سرزمین «منى» براى او عزادارى كنند و جنایات حكومت ظالم را كه بر امام و اهلبیت علیهم السلام وارد شده بازگو نماید.

و امام حسین علیه السلام قبل از حركت به سوى كربلا، جند ماه در مكه ماند تا حجاج بیایند و رسالت خود و اوضاع سیاسى یزید را براى زائران خانه خدا بیان كند و آنها هریك حامل پیام امام به مردم منطقه خود شوند. بعد از آن به سوى كوفه و كربلا حركت نمود.

بعد از این مقدمه کوتاه درباره یکی از ویژگیهای مهم حج، چند استفتاء را در این باب بررسی می کنیم:

سۆال: اگر شخصى كه از نظر مالى مستطیع نمى باشد ، نذر كند كه اگر فلان مبلغ پول نصیبم شد زیارت امام حسین (علیه السلام) بروم و روز عرفه كربلا باشم ، حال اگر این پول حاصل شد و پول به اندازه استطاعت مالى حج باشد كدامیك مقدم است ، حج یا زیارت امام حسین (علیه السلام) ؟

جواب : حج مقدم است .

آیة الله سیدمحمد حسینی شاهرودی(دام ظله)

سۆال :جوان مجردی است كه اخیراً مستطیع شده است و اما به فكر ازدواج می باشد و اگر حج برود ازدواج او عقب می افتد، كدامیك را مقدم بدارد؟

جواب :حج برود و ازدواج را تأخیر بیندازد مگر آنكه تأخیر ازدواج برای او دشوار بوده و زحمت فوق العاده داشته باشد كه عادتاً تحمل ناپذیر است، در این صورت ازدواج را مقدم بدارد .

آیة الله سیستانی(دام ظله)

سوال: خدمه کاروانها پس از انجام عمره تمتّع، براى شناختن محلّ اسکان کاروانیان و کارهاى دیگر به عرفات و منى مى روند، سپس به مکّه باز مى گردند. آیا این کار جایز است؟

در این گونه موارد، که مطمئن هستند به آسانى به مکّه باز مى گردند، مانعى ندارد.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

سوال: با توجه به اینکه بانوان مى‌توانند رمى روز دهم را شب انجام دهند، آیا حتماً باید شب عید باشد یا شب یازدهم نیز جایز است و در فرض جواز در صورتى که زن در اعمال حج نایب دیگرى باشد، چه صورت دارد؟

جواب: در صورت تمکن باید در همان شب عید رمى جمره عقبه نماید، مخصوصاً اگر حج او حجّ نیابى باشد و تأخیر تا شب یازدهم صحیح نیست، ولى اگر در روز دهم یعنى روز عید رمى جمره عقبه نماید، اشکال ندارد.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: مکارم شیرازی، خامنه ای، سیستانی، شاهرودی (دام ظلهم)

کتاب حج ـ محسن قرائتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.