تبیان، دستیار زندگی

سرطان حنجره

سرطان حنجره به دلیل رشد غیرطبیعی سلول‌های آسیب دیده در گلو به وجود می‌آید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرطان حنجره


حنجره یک ساختار لوله ای شکل است که در پشت گلو قرار گرفته است. حنجره با نام جعبه صدا نیز شناخته می‌شود. تارهای صوتی در حنجره قرار گرفته اند که در اثر برخورد هوای بازدم با این تارهای صوتی، صداهای مختلفی از جمله گفتار شکل می‌گیرد.

سرطان حنجره به دلیل رشد غیرطبیعی سلول های آسیب دیده در گلو به وجود می آید.

سرطان حنجره در ابتدا هیچ نوع علامت مشخصی ندارد و معمولا فرد مبتلا از شروع بیماری خود مطلع نمی‌شود.

 

علایم سرطان حنجره

تنفس غیر طبیعی

سرفه

سرفه کردن به طوری که فرد خون ببیند

اشکال در بلع

خشونت صدا که درطی  دو هفته بهبود نیابد

درد گردن

گلودرد

ورم یا توده در گردن

کاهش وزن غیرعادی

 

با پیشرفت علایم سرطان حنجره، فرد مبتلا از مشکلاتی چون اشکال در بلع غذا و احساس توده در گلو رنج خواهد برد.

 با بدتر شدن وضعیت بیماری، صدای فرد مبتلا حالت خشن تر به خود می‌گیرد و از حالت طبیعی خارج می‌شود.

توجه به نکات زیر برای پیشگیری از ابتلا به سرطان حنجره توصیه می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده مشخص شده است که تعداد مبتلایان به سرطان حنجره در مردان، بیشتر از زنان است و بیشتر در سنین بالای 40 سال شایع می‌باشد

 

عوامل خطر سرطان حنجره

1- کشیدن سیگار : همان طور که می دانید سیگار یکی از علل اصلی ابتلای افراد به سرطان حنجره است. همان طور که تاثیرات مخرب سیگار بر بسیاری از اعضای بدن اثبات شده است، قطعا در سرطان حنجره هم نقش موثری ایفا می کند. بنابراین اگر فردی سیگاری هستید و دوست ندارید به سرطان حنجره مبتلا شوید، از همین امروز سعی کنید سیگار کشیدن را به طور قطعی ترک کنید و خود را در برابر انواع بیماری ها و سرطان ها بیمه کنید.

 

2- مصرف الکل : مصرف الکل علاوه بر ضررهایی که بر عقل و حواس آدمی می گذارد، بر تسریع و پیشرفت انواع سرطان ها هم تاثیر می گذارد. طبق تحقیقات مختلف مشخص شده است کسانی که الکل مصرف می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان حنجره قرار دارند .

 

3- سن: سن افراد یکی از عوامل خطرزایی است که در ارتباط مستقیم با سرطان حنجره قرار دارد. با افزایش سن (کسانی که بیش از 55 سال دارند) احتمال ابتلای فرد به سرطان حنجره به طور چشمگیری افزایش می یابد.

 

4- محیط  زندگی : لطفا درباره محیط اطراف خود یک بازنگری کلی داشته باشید. اگر فردی هستید که در یک محیط کاری پر از مواد شیمیایی و سموم، مشغول به فعالیت هستید، بدانید که علاوه بر تاثیرات مخرب این مواد شیمیایی بر سلامت عمومی بدن، تاثیرات ویژه ای بر حنجره شما دارد و احتمال ابتلا به سرطان حنجره در این مکان افزایش می‌یابد. وجود موادی مانند آزبست در محیط کاری و یا زندگی افراد، بر دستگاه تنفس افراد تاثیر گذاشته و منجر به  بروز سرطان می‌شود.

 

قرار گرفتن فرد به مدت طولانی در معرض مقادیر بالایی از گردوغبار، دوده، زغال، فرمالدیید، نیکل، غبار اسید سولفوریک و بخار دیزلی به طور مستقیم با سرطان حنجره در ارتباط می باشد. کارگرانی که با این مواد در تماس هستند باید به طور جدی مراقب سلامت خود باشند.

برخی تحقیقات قرار گرفتن در معرض گردوغبار سیمان در کارگران ساختمانی را عامل مهمی در بروز سرطان حنجره می‌داند.

 

5- ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV: بسیاری از انواع HPV ها وجود دارند که بر حنجره تاثیر می گذارند و ضایعات زگیل مانندی را به وجود می آورند .

 

6- سابقه خانوادگی: افرادی که اقوام درجه یک آنها به سرطان های ناحیه سر و گردن مبتلا هستند، دو برابر افرادی است که این سابقه را در اقوام خود ندارند احتمال ابتلا به این بیماری را دارند.

اگر در محلی کار می کنید که ملزم به تنفس هوای آلوده با مواد شیمیایی هستید، حتما از وسایل محافظت کننده استفاده کنید

 

7- دستگاه ایمنی ضعیف: افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی مانند ایدز، دستگاه ایمنی بدنشان تضعیف شده است، باید بیشتر مراقب باشند تا به سرطان حنجره مبتلا نشوند. خطر ابتلای این افراد سه برابر افراد معمولی می‌باشد.

 

افرادی که پیوند عضو (مثل پیوند کلیه) شده اند نیز به دلیل مصرف داروهای سرکوب‌کننده دستگاه ایمنی (به دلیل پس نزدن عضو پیوندی)، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان حنجره قرار دارند. خطر ابتلای این افراد دو برابر افراد معمولی است.

 

8- بازگشت اسید معده به مری: ابتلا به عارضه ریفلاکس یا بازگشت اسید معده به مری (ترش کردن غذا) برای مدت زمان طولانی، سبب آسیب سلول های ناحیه مری و حنجره می‌شود و همین امر احتمال سرطان حنجره را افزایش می‌دهد.

 

چند نکته برای پیشگیری از ابتلا به سرطان حنجره

- اگر در شهری زندگی می کنید که تعداد روزهای آلودگی بیش از حد هوا (روزهای غیر مجاز که توسط رسانه ها اعلام می‌شود) در طول سال بسیار زیاد است، سعی کنید در این زمان ها در منزل بمانید و اگر این کار برایتان مقدور نیست، از ماسک‌های مخصوصی که برای این منظور تولید شده است، استفاده کنید.

 

- اگر در محلی کار می کنید که ملزم به تنفس هوای آلوده با مواد شیمیایی هستید، حتما از وسایل محافظت کننده استفاده کنید. سعی کنید با پزشک متخصص آن را مطرح کنید تا راه حل های مناسبی برای شما ارائه دهد.

 

- اگر از مشاور تغذیه برای تصحیح و بهبود تغذیه خود استفاده کنید، بسیار مطلوب است، زیرا در برخی موارد با رعایت رژیم خاصی می‌توان بر برخی عوامل خطر غلبه کرد و یا حتی المقدور تاثیرات مخرب آنها را به حداقل رساند.


مطالب مرتبط:

دلایل گرفتگی یا خشونت صدا

دورگه شدن صدا نشانه چیست؟

کدام بدتر است: سیگار، پیپ یا قلیان؟

بیماری های ریوی ناشی از کار

هر پُك قلیان، یك لیتر دود سمی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.