تبیان، دستیار زندگی
پاسخ: با كمال تواضع و فروتنی نسبت به جوانی كه به قصد تطهیر باطن كمر همت بسته است، نصائحی چند كه بعضی مجرب است و بعضی از توصیه های سالكان راه است، بیان داشته می شود تا انشاء الله نگارنده را نیز از دعای خیر فراموش نكنید. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چكاركنیم كه بتوانیم نمازشب بخوانیم.

توکل به خدا

با كمال تواضع و فروتنی نسبت به جوانی كه به قصد تطهیر باطن كمر همت بسته است، نصائحی چند كه بعضی مجرب است و بعضی از توصیه های سالكان راه است، بیان داشته می شود تا انشاء الله نگارنده را نیز از دعای خیر فراموش نكنید. برای سحرخیزی و صبح زود بیدار شدن می توان از راههای مختلفی كمك گرفت كه به بعضی از آنها اشاره می شود:

1- وضو گرفتن در موقع خواب، اگرچه بهتر است انسان همیشه با وضو باشد. همانطوری كه پیامبر اسلام(ص) می فرماید: «كسی كه در حال وضو بمیرد پاداش شهید را دارد»(وسائل الشیعه،ج 1/ ص 269)

2- در شب با شكم پر نخوابیدن، و لازمه این كار آن است كه انسان كمتر غذا بخورد و به محض غذا خوردن به بستر نرود. شكم پر انسان را از خداوند دور، و به شیطان نزدیك می كند. امام باقر (ع) می فرماید: «هیچ چیزی مبغوض تر از شكم پر نزد خداوند نیست»( كافی ج 6 ، ص 270)

3- در وقت خواب ذكر خداوند را گفتن، مثل تلاوت سوره فاتحه، حمد، آیة الكرسی، چهار قل، آیه آخر سوره كهف، و دیگر ذكرهائی كه در كتاب مفاتیح الجنان به آنها اشاره شده است.

4- زودتر خوابیدن در شب نیز یكی از عوامل زود بیدار شدن در صبح و سحر خیزی است، و یا اینكه در روز كمی استراحت نموده تا در شب بتوان راحت تر بیدار شد.

5- رو به قبله خوابیدن و سعی بر ترك خوابیدن به رو. امام صادق(ع) می فرماید: «كسی را كه دیدید به صورت روی زمین خوابیده، بیدارش كنید» (من لایحضره الفقیه، ج 1 ، ص 318)

6- سعی بر ترك گناه، زیرا گناه كردن و با افراد گنهكار نشست و برخاست نمودن انسان را امور خیر، از جمله

نماز شب و سحرخیزی محروم می كند.

امام صادق(ع) در این زمینه می فرماید: « كسی كه مرتكب گناه شود از

نماز شب محروم می گردد، و به درستی كه عمل به گناه، اثرش سریعتر است در شخص گنهكار از اثر چاقویی كه در گوشت به جای می ماند»( میزان الحكمة، ج 5 ، ص 422)

7- تفكر و مطالعه در معانی و آثار و فوائد

نماز، تا به قلب باورانده شود كه اصل، عبودیت خدا و حفظ معنویت است، و این كه امور دنیوی اگر چه از نعمتهای خداوند متعال است، ولی موقعی برای انسان با ارزش و مفید هستند كه در راه آخرت از آنها استفاده شود.

در پایان شایان ذكر است كه آدمی با مراقبت می تواند به جایی برسد كه واقعا عاشق

نماز شود و آن را از ته دل دوست بدارد، به طوری كه قبل از اذان منتظر ارتباط با معشوق باشد و به محض شنیدن اذان، دیگر طاقت و حوصله هیچ كاری را نداشته باشد، همانگونه كه بعضی افراد به شوق رفتن به مسافرت و یا انجام كار مهمی كه در پیش دارند چندین بار در شب بیدار می شود تا ساعت موعود فرا رسد. در نتیجه اگر كسی این موارد را رعایت نماید و توكل بر خداوند نموده و از خود خدا طلب كمك و یاری كند، به طور حتم هر ساعتی كه اراده كند فرشتگان الهی او را بیدار خواهند كرد.

نكته مهم:

* رهرو آن نیست كه گه تند و گه آهسته رود *

* رهرو آن است كه آهسته و پیوسته رود *

لذا از كم شروع كنید تا بتوانید مراحل بعدی را نیز انجام دهید. خود را اجبار نكنید كه امشب حتما باید اینقدر اعمال انجام دهم، چرا كه عمل كمی كه همراه با آمادگی و روح معنوی باشد، بهتر از آن عمل بسیاری است كه خالی از اقبال روحی باشد. از خود به اندازه توانتان انتظار داشته باشید.

اگر به تدریج و آرام حركت كنید، هر روز بر توانا یی های شما افزوده می شود. از شكست های گاه و بیگاه ناامید نشوید كه دنیا دار افت و خیز است، و همین شكست ها و پیروزی هاست كه انسان را آزموده و قوی می كند و آمادگی كارهای بزرگ به انسان می دهد. در كتاب احوالات مرحوم آیت الله شاه آبادی (استاد عرفان امام خمینی) آمده است كه ایشان برای توصیه به شب زنده داری و سحرخیزی می فرمود: « اگر برای نافله شب بیدار شدید و دیدید برای نافله خواندن آمادگی روحی ندارید، بیدار بمانید، بنشینید، حتی چای بخورید. بر اثر همین بیداری، آمادگی برای

عبادت را پیدا می كنید.» [ر.ك. به كتاب "عارف كامل (احوالات آیت الله شاه آبادی)" از بنیاد علوم و معارف اسلامی ، ص 48]

پیروز باشید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.