تبیان، دستیار زندگی
شخصى در ماه شوال یا ذى‌القعده عمره تمتع بجا مى‌آورد، و به مدینه برگشته و در ماه جدید مجدداً به مکه مى‌رود وظیفه او نسبت به احرام در مسجد شجره چیست، عمره مفرده یا تمتّع مجدد یا عمره‌اى که بر ذمّه دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم استفاده از صابون و شامپو در حال احرام!

حج


كعبه مركزى است كه مى‏توان مردم را براى قیام، دور آن دعوت نمود، همانگونه كه امام حسین علیه السلام قبل از حركت به كربلا، چند ماه در مكه توقف كرد و هنگام اجتماع مردم براى اعمال حج، آنان را آگاه ساخت و رفت.


وسیله استوارى‏

در قرآن مى‏خوانیم:

«و انزلنا معهم الكتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط» (سوره حدید، آیه 25)، هدف انبیاء، كتب آسمانى و قرآن، آن است كه مردم بر قسط و عدالت قیام نمایند.

«جعل اللّه الكعبة البیت الحرام قیاماً للنّاس» (سوره مائده، آیه 97)  خداوند كعبه را وسیله، محور، اهرم و قطب قیام قرار داده است. كعبه‏اى كه همه مردم رو به او قیام مى‏كنند، به آن نگاه و در او تفكر مى‏نمایند و دست از همه امتیازات پوچ مى‏كشند و همه چیز را در برابر او پشت سر مى‏گذارند و بر گردش طواف مى‏كنند.

پس می توان نتیجه گرفت که این محور مقدس مى‏تواند بهترین وسیله براى تحقق اهداف انبیاء باشد، زیرا كه هدف آن بزرگواران «لیقوم النّاس بالقسط» است و كعبه هم «قیاماً للنّاس» است.

به همین دلیل است كه امام صادق علیه السلام مى‏فرمایند: «تا كعبه برپاست، دین استوار است». (وسائل الشیعه، ج 8، ص 14. «لایزال الدین قائماً ما قامت الكعبة»)  یعنى، كعبه وسیله استوارى، پابرجایى و سازماندهى شئون مسلمین است.

بعد از این مقدمه کوتاه چند استفتاء را در باب حج مرور می کنیم:

سوال: آیا کسی که برای عمره تمتع محرم شده و وارد مکه می شود می تواند در فاصله عمره تمتع تا حج تمتع به نیابت نزدیکان خود که فوت نموده اند به مسجد تنعیم برود و از آنجا محرم شده و عمره مفرده نیابتی بجا آورد؟

جواب: نباید عمره مفرده به جا آورده شود و اگر به جا آورند صحت آن محل اشکال است ولی ضرری به عمره و حج تمتع نمی زند.

آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله)

سوال: آیا استفاده از صابون و بعضی از شامپوها در حال احرام اشكال دارد؟

جواب: اگر صدق بوی خوش می‎كند، از آن اجتناب كنند، و در غیر این صورت مانع ندارد.

آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظله)

سوال: آیا شركت در نماز جماعت اهل سنّت و خواندن نمازهای یومیه با آنها، كافی است؟

جواب: نماز با عامه در حال ضرورت بی اشكال است، و در غیر حال ضرورت هم شركت در جماعات آنان اگر موجب تألیف قلوب آنها و دفع اتهام به شیعه باشد خوب است و اعاده آن لازم نیست اگر چه موافق با احتیاط است.

آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظله)

سوال: کسى که عمره تمتّع استحبابى بجا آورده، آیا مى‌تواند بدون عذر و به دلخواه خود، آن را رها کرده و حجّ تمتّع بجا نیاورد؟ و در فرض جواز، آیا انجام طواف نساء نیز لازم است یا نه؟

جواب: مى‌تواند رها کند و چیزى بر او نیست و احتیاط آن است که طواف نساء را انجام دهد.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

سوال: شخصى در ماه شوال یا ذى‌القعده عمره تمتع بجا مى‌آورد، و به مدینه برگشته و در ماه جدید مجدداً به مکه مى‌رود وظیفه او نسبت به احرام در مسجد شجره چیست، عمره مفرده یا تمتّع مجدد یا عمره‌اى که بر ذمّه دارد؟

جواب: در فرض سۆال باید از میقات به عمره تمتّع محرم شود، و عمره تمتّع حج وى همین عمره اخیره است.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

سوال: خانمى عمره تمتّع را به پایان مى رساند، سپس متوجّه مى شود که طوافش به جهتى باطل بوده، و اکنون نیز عادت ماهانه شده است. وظیفه اش چیست؟

جواب: هر وقت پاک شد طواف و نماز طواف را اعاده مى کند و اگر قبل از وقوف به عرفات پاک نشود براى حج محرم مى گردد، و پس از بازگشت به مکّه و رفع عذر، آن اعمال را بجا مى آورد.

آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله)

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: مکارم شیرازی، خامنه ای، صافی (دام ظلهم)

کتاب حج ـ محسن قرائتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.