تبیان، دستیار زندگی
خدمه اى که در کاروان به حج مى روند با توجّه به عدم استطاعت مالى خود، حج را چگونه انجام دهند آیا باید نیّت واجب کنند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیت آنهایی که به عنوان خدمه به حج می‌روند!

حج


حج، تسلیم و رضاست، عشق و پرستش و در اختیار فرمان او بودن است. حج، نمایشى از «تعبّد» است و تعبد نشانه عبودیت و اطاعت از امر است‏.


حج وسیله آزمایش‏

امام صادق علیه السلام مى‏فرمایند: خداوند مى‏توانست كعبه را در جاى دیگرى كه خوش آب و هوا باشد قرار دهد، ولى وجود كعبه در آن سرزمین گرم و كوهستانى و دور از دریا و جنگل وسیله آزمایش مردم است تا مدعیان دروغین ایمان، از مۆمنان خالص شناخته شوند. (بحار الانوار، ج 99، ص 22)

مكه، جایگاه زندگى، عبادت و دعوت انبیاى خداست و قبله نمازگزاران در طول تاریخ است. (بحارالانوار، ج 99، ص 28. امام صادق علیه السلام: «قد جعله محل الانبیاء و قبلة للمصلین»)

و نیز امام سجاد علیه السلام در حدیثى مى‏فرمایند: «حج را انجام دهید؛ زیرا علاوه بر سلامتى و توسعه رزق و تأمین زندگى، سبب اصلاح ایمان شماست»

بعد از این مقدمه کوتاه چند استفتاء در باب حج را از مراجع عظام بازگو میکنیم:

سوال: آیا براى صحّت اعمال عمره و حج، براى كسى كه حسابرسى خمس ندارد، پرداخت خمس لباس احرام و لباسى كه در طواف و نماز طواف مى‏پوشد، كفایت مى‏كند یا باید حسابرسى تمام اموال صورت گیرد؟

جواب) در فرض سۆال پرداخت خمس براى اموال مذكور و همچنین براى پولى كه براى قربانى مى‏پردازد كفایت مى‏كند.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

سوال: آیا مُحرم می‎تواند به وسیله سنجاق دو طرف رداء را بهم متصل كند یا گره بزند؟

جواب: این كار اشكال دارد و نباید دو طرف رداء را به یكدیگر متصل كنند.

آیة الله صافی(دام ظله)

سوال: آیا لبیک ها را می توان به فارسی گفت؟

جواب: واجب است هنگام احرام «لبیک های چهارگانه» را به عربی صحیح بگویند و احتیاط واجب آن است که به صورت زیر باشد:

«لَبَّیْکَ اللَّهُمَّ لَبَّیْکَ، لَبَّیْکَ لاشَریکَ لَکَ لَبَّیْکَ، انَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَکَ وَ الْمُلْکَ، لا شَریکَ لَکَ؛ یعنى خداوندا! اجابت (و اطاعت) مى‏کنم دعوت تو را، و دگر بار هم اجابت مى‏کنم تو را، همتایى براى تو نیست، اجابت مى‏کنم تو را، ستایش تنها تو را سزاوار است، و نعمت و ملک از آن تو است، هیچ همتایى ندارى»

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

سوال: آیا در فاصله بین اتمام عمره تمتع و احرام حج تمتّع مى‏توان از شهر مكه خارج شد و در صورتى كه عمداً یا جهلاً یا سهواً از مكه خارج شود تكلیف چیست؟

جواب: اگر اطمینان داشته باشد كه خارج شدن مانع از انجام حج نخواهد شد مانعى ندارد، بلى در صورتى كه خروج و برگشت او در غیر از ماهى باشد كه عمره تمتع انجام گرفته است، عمره قبلى باطل مى‏شود و براى حج تمتع لازم است مجدداً عمره تمتع انجام دهد.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

سوال: خدمه اى که در کاروان به حج مى روند با توجّه به عدم استطاعت مالى خود، حج را چگونه انجام دهند آیا باید نیّت واجب کنند؟

جواب: خدمه کاروان مستطیع هستند (به شرط این که نفقه همسر و فرزندان خود را در مدّت حج داشته باشند) و باید نیّت حجّ واجب کنند و اگر مرتبه اوّل آنهاست نمى توانند به قصد نیابت کسى حج بجا بیاورند.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: مکارم شیرازی، خامنه ای، صافی (دام ظلهم)

کتاب حج ـ محسن قرائتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.